-3% jousituksesta

Jouset SACHS

(löytyi 735 tulosta)

Kaikki tulokset kategorialle Jouset.
Emme löytäneet mitään tuloksia ajoneuvolle BMW 3 Touring (G21, G81) 330 d, teho: 265 hv/195 kW

Kuoppien ja epätasaisuuksien vuoksi jousituksen jouset voivat rikkoutua. Tällöin jouset on syytä vaihtaa, sillä ne eivät ainoastaan tasaa epätasaisuuksia, vaan vaikuttavat myös ajoneuvon käsittelyyn, jarrutuskäyttäytymiseen ja asentoon. Jousituksen jouset kuuluvat turvallisuuden kannalta kriittisiin osiin, ja ne on siksi huollettava säännöllisesti. Motointegratorin verkkokaupastamme löydät uudet jousituksen jouset huippulaatuisina.

Varaosat LEMFÖRDER
Sijoituskriteerit
Jousi, jousitus SACHS 992 103
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   992 103
53,07 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jousi, jousitus SACHS 993 152
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   993 152
22,74 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jousi, jousitus SACHS 993 856
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   993 856
53,52 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jousi, jousitus SACHS 993 854
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   993 854
52,49 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jousi, jousitus SACHS 994 723
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   994 723
44,33 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jousi, jousitus SACHS 998 661
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   998 661
47,77 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jousi, jousitus SACHS 998 825
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   998 825
30,26 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jousi, jousitus SACHS 996 959
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   996 959
35,69 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jousi, jousitus SACHS 997 698
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   997 698
46,67 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jousi, jousitus SACHS 993 292
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   993 292
47,88 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jousi, jousitus SACHS 998 992
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   998 992
31,83 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jousi, jousitus SACHS 991 263
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   991 263
70,99 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jousi, jousitus SACHS 992 264
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   992 264
45,21 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jousi, jousitus SACHS 996 962
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   996 962
30,15 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jousi, jousitus SACHS 998 409
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   998 409
35,24 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Alustan jousien toimintaperiaate

Iskunvaimentimet yhdessä jousitusjousien kanssa ovat alustan sydän. Vialliset iskunvaimentimet on suhteellisen helppo tunnistaa maallikonkin toimesta, ja siksi ne vaihdetaan usein tarvittaessa. Tilanne on aivan toinen jousitusjousien osalta. Niihin kiinnitetään vain vähän huomiota, vaikka myös ne kärsivät luonnollisesta kulumisesta ja heikentävät silloin merkittävästi ajokäyttäytymistä.

Jousitusjousilla on kaksi perustehtävää. Mikään tie ei ole täysin tasainen. Siksi niiden on tasoitettava nämä epätasaisuudet ja samalla painettava pyörät maahan. Jousien on pystyttävä hoitamaan tämä tehtävä kuormitustilasta riippumatta (tyhjästä täyteen). Lopulta iskunvaimentimet huolehtivat vain tarvittavasta hienosäädöstä, sillä molemmat osat toimivat optimaalisesti yhdessä.

Jousitusjousien tyypit

Jousissa on eroja paitsi madallusjousien, korotusjousien (maasturit ja maastoautot) ja vakiojousien välillä. Mallista riippuen voit myös käyttää erityyppisiä jousitusjousia. Ensinnäkin käytetään lineaarisia jousia (jousen puristusvoima on aina sama riippumatta siitä, kuinka pitkälle jousi puristuu) ja progressiivisia jousitusjousia (mitä enemmän jousi puristuu, sitä enemmän vastusta se tarjoaa). Etenkin hyötyajoneuvoissa, maastoajoneuvoissa, maastureissa ja farmariautoissa progressiivisia jousia tarjotaan ja mainostetaan usein myös "vahvistettuina jousitusjousina". Näin ajoneuvon kantavuus saadaan paremmin hyödynnettyä, ja raskaiden perävaunujen kuljettamiselle on ominaista myös parempi tienpito.

Lisäksi on olemassa erilaisia rakennetyyppejä:

  • - vakioimattomat suojalevyt
  • - Miniblock-jouset
  • - sylinterimäiset suojalevyt
  • - Side-load-jouset

Vakiomattomat jouset

Alustan jouset on valmistettu langasta. Jousen halkaisija ohenee ulospäin. Tämä tarkoittaa, että jousi kapenee kokonaisuudessaan. Tästä syystä nämä jouset varataan usein ajoneuvoihin, joiden on tarkoitus tarjota korkea puristusmukavuus erityisesti päällystetyillä teillä.

Miniblock-jouset

Miniblock-jousissa itse jousilangan pituus kapenee ulospäin. Tämä johtaa progressiiviseen jousen taipumaan - mitä suurempi kuorma, sitä vähemmän jousi taipuu, jolloin ajomukavuus säilyy myös raskailla kuormilla.

Sylinterimäiset jouset

Sylinterimäiset jouset ovat helpoimmin valmistettavia ja siksi yleisimmin käytettyjä jousia. Toimintatapa on aina lineaarinen eli vakio.

Side-load-jouset

Nämä jouset erottuvat alustasta banaanin kaltaisen "taivutetun" muotonsa vuoksi. Muoto jakaa kuorman koko ajoneuvon sivulle - jouset täydentävät niin sanotusti hyvin toisiaan. Tämä keventää iskunvaimentimia huomattavasti kriittisissä kohdissa (kitka tiivisteissä) ja pidentää niiden käyttöikää.

Miksi jousitusjouset rikkoutuvat?

Myös alustan jouset voivat rikkoutua. Tyypillisiä syitä ovat materiaalin väsyminen, liian suuri kuormitus tai huono laatu. Jos kuormitus on liian suuri, vahvistetut jouset ovat paras ratkaisu; laadukkaat jouset suojaavat huonolaatuisuudelta. Laadulla on kuitenkin suuri merkitys myös materiaalin väsymiseen.

Jousitusjousien korroosiosuojaus - mitä on otettava huomioon?

Alustan jouset maalataan aina. Kyseessä ei ole maali, jonka ensisijainen tarkoitus on parantaa ulkonäköä. Pikemminkin jousi on suojattava korroosiolta. Korroosio heikentää jousen toimintaa. Tästä syystä jouset pinnoitetaan erittäin elastisella lakalla. Tunnetut jousitusjousien valmistajat menevät jopa askeleen pidemmälle. Korroosion estämiseksi käytetään erityisiä terässeoksia.

Mitä tehdä, jos jousitusjouset ovat "liian kovat"?

Alustan jouset voivat olla liian kovat tai liian pehmeät. Ennen kuin kuitenkin määritetään, onko vika todella jousissa, on tarkistettava myös iskunvaimentimet. Yleisesti ottaen kovia jousia (ja iskunvaimentimia) tarvitaan paremman tienpidon saavuttamiseksi ääritilanteissa (moottoriurheilu). Tämä lisää kuitenkin myös muiden jousituksen osien, kuten vakaajien, vetotankojen päiden jne. vikaantumisen riskiä.

Valitettavasti tämä vaikuttaa myös ajomukavuuteen. Mitä pehmeämmät jouset ovat, sitä huonommin ajokäyttäytyminen on hallittavissa - se muuttuu svengaavammaksi. Jousien jäykkyys on siis aina kompromissi käsiteltävyyden ja ajomukavuuden välillä, mutta niiden on myös kestettävä suuret hyötykuormat. Liian kovat jouset tarkoittavat joko urheilujousia tai farmariautoa tai hyötyajoneuvoa, jossa on lineaariset jouset. Progressiiviset jouset ovat tässä tapauksessa parempia, koska ne puristuvat hyvin myös ilman kuormaa (progressiivisuutensa ansiosta).

Mitä on otettava huomioon jousitusjousia vaihdettaessa?

Ensinnäkin jousitusjouset, kuten kaikki jousituksen osat, on vaihdettava asiantuntijan toimesta. Lisäksi korista riippuen myös raideväli on säädettävä uudelleen vaihdon jälkeen. Tämä puolestaan tarkoittaa, että myös renkaiden (kulutuspinnan) on oltava kunnossa, samoin kuin raidetankojen ja raidetangonpäiden.