- Pusty
Jäykällä vauhtipyörällä varustetut kytkinsarjat – KUORMA-AUTOT
(löytyi 77 tulosta)
Moottoriin vaikuttavat monet voimat. Tasaisen toiminnan varmistamiseksi on käytettävä suurta pyörivää massaa: jäykkää vauhtipyörää. Se on kiinnitetty kampiakseliin. Sen tehtävänä on varastoida liike-energia väliaikaisesti ja vapauttaa se sitten taas tasaisesti. Tämä mahdollistaa suuremman vääntömomentin. Lisäksi toiminta on hiljaisempaa, ajoneuvo on kevyempi ja siten energiatehokkaampi.
Jäykkä vauhtipyörä on vankkarakenteinen, mutta se altistuu myös valtaville kuormituksille. Joskus sen vaihtaminen voi siksi olla tarpeen. Tarjoamme laadukkaita jäykkiä vauhtipyöriä kaikkiin tärkeimpiin automerkkeihin ja -malleihin.
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Jäykällä vauhtipyörällä varustetut kytkinsarjat.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Millaisia jäykkiä vauhtipyöriä on olemassa?
Vauhtipyörissä tehdään ero yksimassavauhtipyörän ja kaksoismassavauhtipyörän välillä.
Kaksoismassavauhtipyörä on varustettu vääntövärähtelynvaimentimella. Tämä suojaa moottorista voimansiirron suuntaan tulevaa tärinää. Tähän tarkoitukseen käytetään erityistä vaimennusjärjestelmää. Etu: melutaso pienenee, ajaminen ja erityisesti vaihteiden vaihtaminen on pehmeämpää. Myös kuluminen vähenee. Kaksimassaisen vauhtipyörän avulla voit ajaa erityisen energiatehokkailla tehoalueilla.
Yksimassaiset vauhtipyörät sen sijaan tarjoavat etuja, kuten nopeamman kaasun vasteen ja siten jonkin verran paremman kiihtyvyyden. Vastineeksi on kuitenkin otettava huomioon moottorin hieman karheampi käynti ja suurempi taustamelu.
Useimmissa nykyaikaisissa ajoneuvoissa on kaksoismassavauhtipyörät. Etenkin vanhemmissa ajoneuvoissa saatetaan korjauksen yhteydessä päättää vaihtaa yksimassavauhtipyörään.
Missä jäykkä vauhtipyörä sijaitsee autossa?
Jäykkä vauhtipyörä sijaitsee moottorin ja vaihteiston välissä kampiakselin voimanlähteen puolella. Kampiakseli pyörii ja vapauttaa samalla liike-energiaa. Vauhtipyörä imee tämän liike-energian ja vapauttaa sen sitten uudelleen hallitusti. Näin jäykkä vauhtipyörä edistää tasaisempaa ajoa.
Jäykkä vauhtipyörä muistuttaa hammaspyörää. Se voidaan varustaa lisätoiminnoilla, kuten jarrutehon palautuksella. Jäykkä vauhtipyörä on erityisen tärkeä ajoneuvoissa, joissa moottorin tilavuus on pieni ja sylintereitä vähän. Tällöin se myös tasoittaa moottorin tehoa.
Mitä tapahtuu, jos jäykkä vauhtipyörä on viallinen?
Jäykällä vauhtipyörällä on ajoneuvossa useita tehtäviä. Jos se on viallinen, se vaikuttaa erityisesti kytkimeen. Viallinen vauhtipyörä ei ole hätätilanne: voit jatkaa ajamista.
Kytkimen, vetoakselin tai vaihteiston vaurioituminen on kuitenkin odotettavissa. Ihannetapauksessa sinun pitäisi siis käydä korjaamolla melko nopeasti tai korjata ongelma itse.
Jos haluat tehdä sen itse, sinulla on oltava tarvittava osaaminen ja laitteet. Jäykän vauhtipyörän vaihtamista varten sinun on irrotettava vaihteisto. Usein vaihdat siis kytkimen saman tien. Siksi tarvitset yleensä kytkinsarjan, jossa on jäykkä vauhtipyörä tai kaksoismassavauhtipyörä. Odota noin 200 euron materiaalikustannuksia (tämä summa voi hyvinkin vaihdella merkistä ja mallista riippuen).
Huoltoliikkeessä on varauduttava 400-600 euron kustannuksiin (plus materiaalikustannukset), koska työmäärä on melko suuri. Myös suuremmat summat ovat mahdollisia.
Jäykän vauhtipyörän korjauskustannukset ovat alhaisemmat kuin kaksoismassavauhtipyörän korjauskustannukset. Ajoneuvoissa, joissa ajokilometrejä on paljon, suositellaan usein kaksoismassavauhtipyörän vaihtamista jäykkään vauhtipyörään. Tämä vähentää ajomukavuutta pienempien korjauskustannusten hyväksi.
Jäykän vauhtipyörän vian syyt
Jäykkä vauhtipyörä on kestävä kuluva osa, ja se voi hyvinkin kestää yli 150 000 km. Valmistajat ilmoittavat tyypillisen ajokilometrimäärän. Jos tämä kilometrimäärä saavutetaan, se vaihdetaan säännöllisesti tarkastuksen yhteydessä, vaikka vikaa ei olisikaan. Jäykän vauhtipyörän vian tarkka syy on usein suuri ajokilometrimäärä tai erittäin jämäkkä ajotapa.
Voit tunnistaa jäykän vauhtipyörän vian seuraavista oireista
Jäykällä vauhtipyörällä on useita tehtäviä moottorissa ja voimansiirrossa, ja se pehmentää erityisesti liikeimpulsseja. Jos se ei enää täytä tätä tehtävää, sen huomaa tietyistä oireista. Näihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota:
- Moottori nykii ja tärisee epätavallisen voimakkaasti.
- Huomaat myös kovia moottorin ääniä alhaisilla kierrosluvuilla. Ne vähenevät korkeilla kierrosluvuilla.
- Havaitset eräänlaisen raapimisen.
Tilaa jäykkä vauhtipyörä helposti Motointegratorin verkkokaupasta
Motointegratorista voit tilata vauhtipyörät helposti verkossa. Etsitpä sitten jäykkää vauhtipyörää tai kaksoismassavauhtipyörää, valitse valmistaja ja malli ja tutustu helposti eri valmistajien korkealaatuisiin tuotteisiin.
Voit tilata kytkinsarjoja jäykällä vauhtipyörällä sekä kytkinsarjoja kaksoismassavauhtipyörällä. Jäykän vauhtipyörän kytkinsarja koostuu useista osista, ja se sisältää kaiken tarvittavan korjaukseen. Voit tietenkin tilata kaikki tarvitsemasi yksittäiset osat, kuten vauhtipyörän pultit ja kaksoismassavauhtipyörät, myös yksitellen.
Motointegrator on johtava verkkokauppa, jossa on yli 5 miljoonaa autoteollisuuden varaosaa ja tarviketta. Meiltä voit luottaa nopeaan toimitukseen 2-4 arkipäivän kuluessa. Valikoimaamme kuuluu laadukkaita osia kaikilta tärkeimmiltä valmistajilta ja malleilta, ja se on käytettävissäsi milloin tahansa kätevässä verkkokaupassa. Tarvittaessa voit luottaa ystävälliseen ja asiantuntevaan asiakaspalveluumme.