Joulukausi 2024

Jarrutehostimet – VW

(löytyi 9 tulosta)

Sijoituskriteerit
Jarrutehostin ATE 03.7873-4502.4
Valmistaja:   ATE
Valmistajan numero:   03.7873-4502.4
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrutehostin ATE 03.7755-1902.4
Valmistaja:   ATE
Valmistajan numero:   03.7755-1902.4
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrutehostin TRW PSA456
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   PSA456
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrutehostin TRW PSA514
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   PSA514
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrupaineensäädin TRW GPV1191
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   GPV1191
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrutehostin TRW PSA366
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   PSA366
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrutehostin ATE 03.7755-6302.4
Valmistaja:   ATE
Valmistajan numero:   03.7755-6302.4
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrutehostin TRW PSA465
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   PSA465
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrutehostin ATE 03.7860-8802.4
Valmistaja:   ATE
Valmistajan numero:   03.7860-8802.4
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Missä jarrutehostimet sijaitsevat ajoneuvossa?

Jarrutehostin on asennettu moottoritilaan, ja se sijaitsee yleensä kuljettajan puolella, ei kovin kaukana matkustajatilasta. Se on aina pystysuorassa, ja se on suhteellisen helppo tunnistaa, sillä se muistuttaa mustaa laatikkoa, jossa säilytettiin Super Eight -elokuvia.

Miten jarrutehostin toimii?

Jarrutehostimella varustetussa autossa ajoneuvon ajaminen on yhtä helppoa kuin esimerkiksi ohjaustehostimella varustetussa autossa, koska kuljettajan tarvitsema ponnistus on molemmissa tapauksissa pienempi. Tämä jarrujärjestelmän tuki toimii joko ilmakehän ja alipaineen välisen paine-eron avulla (käytetään henkilöautoissa tai kevyemmissä hyötyajoneuvoissa) tai paineilman tai pneumatiikan avulla (käytetään pääasiassa kuorma-autoissa tai raskaissa hyötyajoneuvoissa).

Jarrutehostin paine-erolla

Jarrutehostin, joka toimii paine-eron avulla, ja sen kalvo tukevat jarrupääsylinterin painetta. Kalvo sijaitsee jarrutehostimessa ja jakaa sen kahteen kammioon. Jarrutettaessa kalvo varmistaa, että jarrutyhjiö syntyy vain kammion toiselle puolelle, kun taas toinen puoli täyttyy ilmanpaineella. Paine-eron vuoksi kalvo vetäytyy pääsylinterin suuntaan, mikä lisää jarruvoimaa. Tämän seurauksena kuljettajan ei tarvitse käyttää yhtä paljon voimaa ajoneuvon jarruttamiseen.

Hydraulinen jarrutehostin

Tässä jarrutehostimen vaihtoehdossa käytetään hydraulipumppua, jota yleensä käytetään moottorista. Hydraulipohjainen jarrutehostin vaatii suuremman käyttöpaineen, koska se on pienempi kuin paine-erolla toimiva tehostin. Hydraulisen jarrutehostimen tärkeimpiä komponentteja ovat tehostimen työkammion lisäksi korkeapaineöljypumppu ja hydrauliakku, jossa voidaan tuottaa jopa 150 baarin paine. Kun kuljettaja painaa jarruja, öljy virtaa jarrutehostimen työkammioon ja tuottaa lisävoimaa jarrupääsylinterin työmäntään. Kun jarrutusprosessi on päättynyt, öljyn tuloaukko suljetaan ja öljy voi virrata takaisin säiliöön paluulinjan kautta. Mäntä palautuu alkuperäiseen asentoonsa palautusjousen avulla.

Säännöllinen tarkastus: Tarkasta jarrutehostin

Aina silloin tällöin lukee, että jarrutehostimella varustetut autot hajoavat. Tästä syystä jarrutehostimen toiminta on tarkistettava säännöllisesti huollossa, jossa tarkastetaan jarrutehostimen mahdollinen kuluminen tai viat. Voit tehdä tällaisen tarkistuksen helposti itse tekemällä seuraavat toimet:

  1. Sammuta moottori
  2. Paina jarrupoljinta toistuvasti, kunnes ilmenee vastusta
  3. Pidä jarrupoljinta vastuksen kohdalla äläkä vapauta sitä
  4. Käynnistä moottori, jos poljin antaa periksi, jarrutehostin on ehjä

Jos et ole varma, onko kaikki todella kunnossa, voit myös viedä ajoneuvosi luotettavaan korjaamoon ja tarkastuttaa jarrutehostimen siellä

Miten tunnistaa viallinen jarrutehostin

Jarrutehostimen vikaantumisen voi tunnistaa useista selkeistä merkeistä. Kiinnitä erityistä huomiota seuraaviin oireisiin:

  • Jarrupoljin ei anna periksi, kun moottori käynnistetään.
  • Polkimien käyttämiseen tarvittava voima on sama riippumatta siitä, onko moottori käynnistetty vai sammutettu.
  • Kun moottori käy, jarrupolkimen läheltä kuuluu pientä sihisevää ääntä (voi viitata jarrutehostimen alipaineletkun vuotoon).
  • Ajoneuvoa on paljon vaikeampi jarruttaa (tavallista pidempi jarrutusmatka).

Vaikka ajoneuvoa voidaan edelleen ajaa ja jarruttaa, viallinen jarrutehostin on suuri turvallisuusriski sinulle ja muille tienkäyttäjille. Jo pelkästään tästä syystä jarrutehostin, joka ei enää toimi kunnolla, on vaihdettava mahdollisimman pian. Tämä tehtävä on aina teetettävä erikoistuneessa korjaamossa eikä koskaan itse (myös vakuutussyistä). Poikkeuksena voi olla, jos olet itse suorittanut asianmukaisen koulutuksen ja sinulla on erityisosaamista.

Oikean jarrutehostimen valitseminen auton jarrujärjestelmiin

Jos havaitset jarrutehostimessa juuri mainittuja oireita, on aika vaihtaa se. Korjaaminen ei ole suositeltavaa turvallisuussyistä. Motointegrator-verkkokaupasta voit helposti tilata ajoneuvoosi sopivan jarrutehostimen. Valitse vain automerkkisi, mallisarja ja tarkka versio. Tämän jälkeen sinulle näytetään saatavilla olevat jarrutehostimet vastaavilta premium-valmistajilta. Asiantunteva asiakaspalvelutiimimme vastaa mielellään kaikkiin jarruihin liittyviin teknisiin kysymyksiin ja antaa tarvittaessa neuvoja. Kun olet tehnyt tilauksen, saat toimituksen 2-4 arkipäivän kuluessa. Jos olet vahingossa tilannut väärän komponentin, voit palauttaa sen maksutta.