Joulukausi 2024

Jarrusylinterit DELPHI – VW – KUORMA-AUTOT

(löytyi 9 tulosta)

Pyörän jarrusylinteri välittää jarrupolkimen voiman jarrupaloihin jarrutehostimen kautta ja on siksi olennainen jarrutustehon kannalta. Osa on tarkastettava säännöllisesti, koska viat vaarantavat turvallisuuden.

Sijoituskriteerit
Pyörän jarrusylinteri DELPHI LW90172
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   LW90172
8,35 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pyörän jarrusylinteri DELPHI LW80014
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   LW80014
5,15 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pyörän jarrusylinteri DELPHI LW90128
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   LW90128
14,03 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pyörän jarrusylinteri DELPHI LW45512
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   LW45512
7,87 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pyörän jarrusylinteri DELPHI LW49038
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   LW49038
5,43 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pyörän jarrusylinteri DELPHI LW40812
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   LW40812
4,06 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pyörän jarrusylinteri DELPHI LW45211
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   LW45211
7,00 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pyörän jarrusylinteri DELPHI LW49039
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   LW49039
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pyörän jarrusylinteri DELPHI LW22103
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   LW22103
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Rumpujarrun ja siten pyöräjarrusylinterin kehitys

Autoissa ja moottoripyörissä oli vuosikymmenien ajan rumpujarrut. 1960-luvulla ja erityisesti 1970-luvulla levyjarrut yleistyivät. Aluksi näitä jarruja käytettiin etuakselilla, koska niiden jarrutuskäyttäytymistä voitiin parantaa huomattavasti. Taka-akselilla on myös se ongelma, että tarvittava jarrutusteho on yleensä pienempi.

Tämän vuoksi taka-akselin jarrujärjestelmät ovat kiinteitä. Aluksi tarvitaan siis vähemmän jarruvoimaa, ja rumpujarru on rakenteeltaan yksinkertaisempi ja siten halvempi. Tämän vuoksi rumpujarru on voinut säilyä eräiden ajoneuvoluokkien autoissa vielä nykyäänkin. Kaiken kaikkiaan on paljon oldtimereja, youngtimereja ja lähinnä pieniä ja hyvin pieniä ajoneuvoja, jotka on edelleen varustettu rumpujarruilla. Tarpeeksi hyvä syy tutustua tarkemmin jarrujen ominaisuuksiin ja mahdollisiin vauriomalleihin. Tässä keskitytään ensisijaisesti pyöräjarrusylinteriin.

Rumpujarrun toimintakaavio

Kun jarrupoljinta painetaan, jarrutehostimen edessä jarrupääsylinterissä oleva mäntä liikkuu niin, että jarruneste pakotetaan eteenpäin. Jarrupaine jaetaan tai jaetaan jakoventtiilien avulla. Tämä johtuu siitä, että jarrutusvaikutus on viisto, esimerkiksi edessä vasemmalle ja takana oikealle. Rumpujarrun pyöräjarrusylinteri on kuitenkin suunniteltu pienemmille paineille. Muissa käsitteissä taka-akselin ja rungon välissä on vipu, joka säätää jarruventtiiliä ja lisää tai vähentää painetta. Tämä jarruvoiman säädin säätää näin jarrutustehon kuormaa vastaavaan tarpeeseen.

Nyt jarrupaine siirtyy pyörän jarrusylinteriin. Nämä on kiinnitetty yläreunastaan metallilevyn, ankkurilevyn, ulkopintaan. Poikkileikkaus on T-muotoinen, joten jarrupaine purkautuu sivusuunnassa molempiin suuntiin, kun jarrua tarkastellaan ulkopuolelta. Tätä tarkoitusta varten pyöräjarrusylinterissä on kaksoismäntä, jota jousi pitää sisäpuolelta erillään. Pyöräjarrusylinterin vasemmalla ja oikealla puolella ovat jarrukengät. Ne sijaitsevat pohjassa olevassa pidikkeessä, ja ne on kiinnitetty keskeltä ankkurilevyyn jousella ja levyllä varustetulla tapilla. Kosketuspinnoilla (pienet painekohdat) on jonkin verran rasvaa.

Pyöräjarrusylinterin alapuolella on kaksiosainen tanko, joka työntää jarrukengät erilleen. Jarrusäädin on integroitu tähän. Tämä on hammaspyörä, joka pyörii. Mitä pidemmälle jarrukenkiä painetaan erilleen, sitä enemmän säätöpyörä kytkeytyy seuraavaan hampaaseen, jotta jarrukengät pysyvät aina maksimissaan erilleen painettuina ilman, että jarrupaine kasvaa, eli jarrupalat ovat suorassa kosketuksessa jarrurummun pyörivään pintaan.

Pyörän jarrusylinterien vauriokuviot

Tämä rakenne johtaa useisiin vikamahdollisuuksiin. Esimerkiksi jokin ylävirran venttiileistä (suhteutusventtiili tai jarrupaineen säädin) voi olla viallinen. Silloin ei ainoastaan jarrutusteho heikkene. Sylinteri, eli kahden männän juoksupinta, voi nyt syöpyä, koska mäntä ei enää liiku yhtä paljon. Mutta myös liian vanha jarruneste voi aiheuttaa tämän vaikutuksen.

Jarruneste vetää puoleensa vettä ja muuttaa myös ominaisuuksiaan lämmetessään. Jarrunestettä ei yleensä voi puristaa, mutta se menettää tämän ominaisuutensa ajan myötä. Silloin myöskään männät eivät enää liiku riittävästi. Lisäksi itse pyöräjarrusylintereissä tapahtuu kulumista. Jarrupölyn tunkeutuminen, jos pölytiiviste vuotaa. Männän ja sylinterin seinämän välinen kuluminen, jolloin tiivistysvaikutusta ei enää voida taata.

Miten kuljettaja huomaa viallisen jarrusylinterin?

Jos jarrunestettä vuotaa jostakin pyörän jarrusylinteristä, se usein purkautuu rumpujarrusta. Viimeistään ajoneuvon ollessa paikallaan jarrunestettä näkyy vanteella tai jarrurummun ulkopuolella. Ajan myötä ajettaessa jarrupiiri pettää kokonaan.

Kuten alussa kuvattiin, asetelma on yleensä vinossa, esimerkiksi takajarru vasemmalla ja etujarru oikealla. Monet kuljettajat eivät huomaa taka-akselin jarrun vikaantumista suoraan. Jarrutusteho on siihen yleensä liian pieni. Mutta he huomaavat etujarrun. Tässäkin tapauksessa jarru toimii enää vain toisella puolella. Tämä tarkoittaa, että ajoneuvo vetää voimakkaasti jarrutetulle puolelle.

Mitä tehdä, jos jarrusylinterissä ilmenee vika ajon aikana? Saako ajamista jatkaa?

Periaatteessa ajaminen ilman jarruja ei tietenkään ole sallittua. Ajon aikana ilmenevä vika on kuitenkin harmaa alue. Siihen, saako edelleen ajaa, voidaan vastata parhaiten seuraavasti. Päätarkastuksessa katsastaja voi kieltäytyä antamasta tarraa ja vaatia ensin, että tarra poistetaan. Kuljettaja saa silti ajaa ajoneuvon seuraavaan korjaamoon.

Vakavissa tapauksissa tarkastaja voi kieltää jatkamisen. Kysymykseen ei siis ole selkeää vastausta. Varmaa on kuitenkin se, että onnettomuuden sattuessa jarrujärjestelmä voidaan tarkastaa. Varsinkin, jos ihmisiä on loukkaantunut. Jos tässä on vika, voi käydä niin, että ajoneuvon omistaja tai kuljettaja joutuu maksamaan kaikki aiheutuneet vahingot. Viallinen jarru voi siis käytännössä pilata koko elämän taloudellisesti.

Mitä tehdä, jos pyörän jarrusylinteri vuotaa?

Ajoneuvon tekniikankaan kannalta ei ole suositeltavaa jatkaa ajamista. Sen sijaan korjaamolla on käytävä välittömästi. Tämä johtuu siitä, että vuotavaa jarrunestettä pääsee myös jarrupaloihin ja ankkurilevyyn. Ankkurilevyn ruostesuojamaali hyökkää. Korroosio voi syntyä tässä pitkäaikaisvauriona, ja ankkurilevy on vaihdettava. Vakavampi vaurio on kuitenkin jarrunesteen joutuminen jarrupäällysteisiin. Jos et huomaa vaurioita heti, myös jarrupalat on vaihdettava. Siksi viallinen pyörän jarrusylinteri on vaihdettava välittömästi.

Vaihdetaanko vain yksi vai molemmat pyörän jarrusylinterit?

Yhä uudelleen herää kysymys, pitäisikö vaihtaa vain viallinen jarrusylinteri vai myös vastakkaisen puolen jarrusylinteri. Periaatteessa voit vaihtaa jokaisen pyörän jarrusylinterin erikseen. On kuitenkin suositeltavaa vaihtaa molemmat puolet, sillä usein on vain ajan kysymys, milloin myös toinen jarrusylinteri alkaa vuotaa.

Pyörän jarrusylinterin saa vaihtaa vain erikoistunut korjaamo - miksi?

Kuten edellä jo todettiin, ei välttämättä tarvitse olla kyse pyöräjarrusylinterin suorasta kulumisesta, joka johti vikaan. Pikemminkin jokin muu komponentti, kuten jarruventtiili, on voinut aiheuttaa vaurion. Vauriota korjaavan henkilön on siksi tarkistettava koko jarrujärjestelmä. Tämä edellyttää tietenkin asiantuntemusta.

Pyörän jarrusylinterin vaihtaminen edellyttää myös jarrukenkien purkamista. Tähän tarvitaan erilaisia erikoistyökaluja (esimerkiksi jousipihdit, jarrujohtoavain). Yleisesti ottaen rumpujarrun rakenne on yksinkertainen. Siitä huolimatta on olemassa joitakin jousia, jotka voidaan helposti vaihtaa keskenään. Siksi mekaanikon on tunnettava jarrun rakenne hyvin.

Lopuksi jarrujärjestelmä on tyhjennettävä. Tässäkin tarvitaan erikoisosaamista. Esimerkiksi mistä pyörästä jarrun tyhjennys aloitetaan tai kuinka kauan pyörän jarrusylinterin tyhjennys kestää. Kaikki tämä edellyttää syvällistä erikoisosaamista. Jarru on turvallisuuden kannalta tärkeä osa. Pieni virhe asennuksessa voi johtaa jarrun pettämiseen ja vaarantaa matkustajien lisäksi myös muut tienkäyttäjät. Siksi jarrua saa korjata vain erikoisliikkeen korjaamo.

Mitä on otettava huomioon pyöräjarrusylinteriä ostettaessa?

On olemassa korjaussarjoja, joita voidaan käyttää olemassa olevan pyöräjarrusylinterin korjaamiseen. Kustannukset ovat kuitenkin niin korkeat, että lisääntynyt työmäärä kumoaa nopeasti rahallisen hyödyn. Ennen kuin tilaat pyöräjarrusylintereitä, sinun on tiedettävä, mitä osanumeroita tarvitset. Toisaalta monissa ajoneuvovalmistajissa saattaa olla asennettuna erilaisia jarrujärjestelmiä (esimerkiksi italialaiset ja ranskalaiset mallit). Toisaalta pyöräjarrusylinterin koko on saattanut muuttua mallipäivityksen yhteydessä. Vertaa siis aina osanumeroita.

Osta pyöräjarrusylinteri vain vakiintuneelta valmistajalta. Lisäksi sinun kannattaa ostaa internetistä vain jälleenmyyjältä, jonka yrityksen pääkonttori sijaitsee Saksassa ja joka tapauksessa EU:n alueella. Vain näin voit varmistaa, ettet osta vaarallisia kopioita tai huonompaa tavaraa. Etenkin jarrujärjestelmän kohdalla tuotteiden korkea laatu on ehdoton edellytys. Voit tilata jarruosia myös kattavasta autovaraosamyymälästämme. Korkean tuotelaadun lisäksi voit hyötyä täällä pysyvästi alhaisista hinnoistamme.