- Pusty
Jarrusylinterit – KUORMA-AUTOT
(löytyi 339 tulosta)
Pyörän jarrusylinteri välittää jarrupolkimen voiman jarrupaloihin jarrutehostimen kautta ja on siksi olennainen jarrutustehon kannalta. Osa on tarkastettava säännöllisesti, koska viat vaarantavat turvallisuuden.
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Jarrusylinterit.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Motointegratorista voit tilata pyörän jarrusylinterit kaikkiin yleisiin merkkeihin ja malleihin helposti verkossa. Voit luottaa myymälän tehokkaaseen hakutoimintoon, tuotteiden korkeaan laatuun ja edulliseen hintatasoon.
Mikä on pyöräjarrusylinteri?
Pyörän jarrusylinteri on osa jarrujärjestelmää. Jarrusylintereitä on saatavana levy- ja rumpujarruihin. Pyöräjarrusylintereitä käytetään rumpujarrujen kanssa. Nykyään rumpujarruja käytetään pääasiassa pienissä autoissa ja silloin taka-akselilla.
Nykyään pyöräjarrusylintereitä käytetään yleensä osana hydraulista jarrua. Näissä jarruissa käytetään hydrauliikkanestettä, joka moninkertaistaa jarrupolkimelle vaikuttavan voiman jarrutehostimen avulla ja siirtää sen jarruihin. Jarrurumpua jarruttavat jarrupalat ja siihen syntyvä kitkaenergia. Pyörän jarrusylinteri on siis välttämätön voiman siirtämiseksi jarrupolkimelta jarrulle, ja siksi se on tärkeä turvallisuuden kannalta.
Rumpujarrujen jarrusylinterit ja levyjarrujen jarrusylinterit eroavat toisistaan ulkonäöllisesti, mutta niillä on sama tehtävä ja ne perustuvat hyvin samanlaiseen periaatteeseen. Sylintereissä on liikkuvat männät. Rumpujarrun sylinteri sijaitsee jarrurummussa. Levyjarruissa sylinteri sijaitsee jarrusatulassa. Sylinterit on tiivistetty kumiholkeilla, jotka estävät hydraulinesteen vuotamisen.
Pyörän jarrusylinterin vikojen syyt
Pyörän jarrusylinterit ovat kuluvia osia. Tämä johtuu käyttöpaikasta, jossa ne altistuvat monille vaikutuksille, kuten likapartikkeleille, tiesuolalle, öljylle, prosessilämmölle, vaihteleville ulkolämpötiloille ja kosteudelle. Nämä tekijät voivat vaikuttaa pyörän jarrusylinteriin. Viat alkavat usein ongelmista pölysuojissa, jotka on asennettu sylinterin molempiin päihin. Jos tässä on halkeamia tai vuotoja, likaa pääsee sylinteriin.
Tiivistys ulospäin on yksi komponenttien heikoimmista kohdista. Kosteus ja likahiukkaset voivat tunkeutua vikojen läpi. Öljy- ja hydraulinestevuodot voivat myös heikentää sylinterin tehokkuutta. Jos pyörän jarrusylinteri vuotaa, se johtaa lähes aina korjaamolle.
Viallinen pyörän jarrusylinteri: Nämä oireet ovat tyypillisiä
Pyörän jarrusylinterin viat näkyvät erilaisina oireina. Kuljettajien tulisi ajatella ongelmia tällä alueella, kun he näkevät nämä merkit:
- Pyörien alueella esiintyy uudenlaisia ääniä.
- Jarrupolkimessa on havaittavissa huomattavaa liikettä.
- Jarrunestettä vuotaa.
- Ajoneuvon jarrutusteho heikkenee.
- Yhden akselin pyörien jarrutusvaikutus on erilainen.
Pyörän jarrusylinterin ongelmat ovat turvallisuusrelevantteja, ja ne on siksi korjattava välittömästi. Jarrujen toimivuutta ei ole taattu. Viat voivat johtaa muun muassa siihen, että päätarkastus hylätään.
Pyörän jarrusylinterit: huolto ja korjaus
Kuljettajien tulisi vaihtaa pyörän jarrusylinterit noin 20-30 000 kilometrin välein. Lisäksi ne on tarkistettava säännöllisesti kulumisen, nestevuotojen ja muiden vaurioiden varalta.
Periaatteessa korjaus voidaan rajoittaa pölyläppien ja kumitiivisteiden vaihtamiseen. Asianmukaisella osaamisella tämä voidaan tehdä myös talon sisällä. Silloin esimerkiksi pyöräjarrusylinterin korjaussarja on vaihtoehto. Näissä on usein kumihylsyjä ja muita lisävarusteita.
Yleisesti suositellaan kuitenkin, että pyöräjarrusylinteri vaihdetaan kokonaan. Muussa tapauksessa on olemassa vaara, että uusia toimenpiteitä tarvitaan vähän ajan kuluttua.
Jos ei vaihdeta ainoastaan hihoja tai pölysuojia, työ on annettava erikoisliikkeen tehtäväksi. Asiantuntijakorjaamo voi tunnistaa kyseiseen malliin sopivan sylinterin ja tietää yksityiskohdat, kuten kierteiden mitat. Usein molemmat pyörän jarrusylinterit ja jarrupalat vaihdetaan samalla kertaa, erityisesti vanhemmissa ajoneuvomalleissa.
Pyörän jarrusylinterin vaihtaminen: Näitä kustannuksia sovelletaan
Pyöräjarrusylinterin vaihtokustannukset muodostuvat korjaamon työkustannuksista ja materiaalikustannuksista. Pyöräjarrusylinterin hinta vaihtelee noin 5-300 euron välillä. Jarrusylinteri Smart 451:een tai Polo 9N:ään maksaa noin 80-120 euroa. Lisäksi lisämateriaaleista, kuten jarrupuhdistusaineesta ja -nesteestä, aiheutuu lisäkustannuksia, jotka ovat noin 20 euroa. Työpajan työvoimakustannukset ovat noin 100 euroa. Kokonaiskustannukset ovat näin ollen noin 200-240 euroa. Jos molemmat pyörän jarrusylinterit ja jarrupalat on vaihdettava, se maksaa enemmän.
Tilaa pyörän jarrusylinterit verkossa Motointegratorilta
Motointegratorista voit tilata pyöräjarrusylinterit mukavasti ja epävarmasti verkossa. Käytä ajoneuvohakuamme ja anna meidän näyttää mallillesi sopivat tuotteet. Voit tehdä haun myös ajoneuvosi avainnumeron avulla.
Motointegrator tarjoaa yhden autoalan suurimmista valikoimista, jossa on 5 miljoonaa varaosaa ja tarviketta. Kaikki jarrujärjestelmän osat kuuluvat myös valikoimaan. Jos jarrusylinteri on viallinen, löydät taatusti korvaavan jarrusylinterin verkkokaupastamme. Voit luottaa tuotteiden korkeaan laatuun ja edulliseen hintatasoon koko valikoimassa.
Eikä siinä vielä kaikki: Motointegrator tarjoaa sinulle korkeimman mahdollisen turvallisuuden ja palvelun laadun. Tilauksesi lähetetään 2-4 arkipäivän kuluessa. Anna ammattitaitoisen asiakaspalvelumme vakuuttaa sinut.
Rumpujarrun ja siten pyöräjarrusylinterin kehitys
Autoissa ja moottoripyörissä oli vuosikymmenien ajan rumpujarrut. 1960-luvulla ja erityisesti 1970-luvulla levyjarrut yleistyivät. Aluksi näitä jarruja käytettiin etuakselilla, koska niiden jarrutuskäyttäytymistä voitiin parantaa huomattavasti. Taka-akselilla on myös se ongelma, että tarvittava jarrutusteho on yleensä pienempi.
Tämän vuoksi taka-akselin jarrujärjestelmät ovat kiinteitä. Aluksi tarvitaan siis vähemmän jarruvoimaa, ja rumpujarru on rakenteeltaan yksinkertaisempi ja siten halvempi. Tämän vuoksi rumpujarru on voinut säilyä eräiden ajoneuvoluokkien autoissa vielä nykyäänkin. Kaiken kaikkiaan on paljon oldtimereja, youngtimereja ja lähinnä pieniä ja hyvin pieniä ajoneuvoja, jotka on edelleen varustettu rumpujarruilla. Tarpeeksi hyvä syy tutustua tarkemmin jarrujen ominaisuuksiin ja mahdollisiin vauriomalleihin. Tässä keskitytään ensisijaisesti pyöräjarrusylinteriin.
Rumpujarrun toimintakaavio
Kun jarrupoljinta painetaan, jarrutehostimen edessä jarrupääsylinterissä oleva mäntä liikkuu niin, että jarruneste pakotetaan eteenpäin. Jarrupaine jaetaan tai jaetaan jakoventtiilien avulla. Tämä johtuu siitä, että jarrutusvaikutus on viisto, esimerkiksi edessä vasemmalle ja takana oikealle. Rumpujarrun pyöräjarrusylinteri on kuitenkin suunniteltu pienemmille paineille. Muissa käsitteissä taka-akselin ja rungon välissä on vipu, joka säätää jarruventtiiliä ja lisää tai vähentää painetta. Tämä jarruvoiman säädin säätää näin jarrutustehon kuormaa vastaavaan tarpeeseen.
Nyt jarrupaine siirtyy pyörän jarrusylinteriin. Nämä on kiinnitetty yläreunastaan metallilevyn, ankkurilevyn, ulkopintaan. Poikkileikkaus on T-muotoinen, joten jarrupaine purkautuu sivusuunnassa molempiin suuntiin, kun jarrua tarkastellaan ulkopuolelta. Tätä tarkoitusta varten pyöräjarrusylinterissä on kaksoismäntä, jota jousi pitää sisäpuolelta erillään. Pyöräjarrusylinterin vasemmalla ja oikealla puolella ovat jarrukengät. Ne sijaitsevat pohjassa olevassa pidikkeessä, ja ne on kiinnitetty keskeltä ankkurilevyyn jousella ja levyllä varustetulla tapilla. Kosketuspinnoilla (pienet painekohdat) on jonkin verran rasvaa.
Pyöräjarrusylinterin alapuolella on kaksiosainen tanko, joka työntää jarrukengät erilleen. Jarrusäädin on integroitu tähän. Tämä on hammaspyörä, joka pyörii. Mitä pidemmälle jarrukenkiä painetaan erilleen, sitä enemmän säätöpyörä kytkeytyy seuraavaan hampaaseen, jotta jarrukengät pysyvät aina maksimissaan erilleen painettuina ilman, että jarrupaine kasvaa, eli jarrupalat ovat suorassa kosketuksessa jarrurummun pyörivään pintaan.
Pyörän jarrusylinterien vauriokuviot
Tämä rakenne johtaa useisiin vikamahdollisuuksiin. Esimerkiksi jokin ylävirran venttiileistä (suhteutusventtiili tai jarrupaineen säädin) voi olla viallinen. Silloin ei ainoastaan jarrutusteho heikkene. Sylinteri, eli kahden männän juoksupinta, voi nyt syöpyä, koska mäntä ei enää liiku yhtä paljon. Mutta myös liian vanha jarruneste voi aiheuttaa tämän vaikutuksen.
Jarruneste vetää puoleensa vettä ja muuttaa myös ominaisuuksiaan lämmetessään. Jarrunestettä ei yleensä voi puristaa, mutta se menettää tämän ominaisuutensa ajan myötä. Silloin myöskään männät eivät enää liiku riittävästi. Lisäksi itse pyöräjarrusylintereissä tapahtuu kulumista. Jarrupölyn tunkeutuminen, jos pölytiiviste vuotaa. Männän ja sylinterin seinämän välinen kuluminen, jolloin tiivistysvaikutusta ei enää voida taata.
Miten kuljettaja huomaa viallisen jarrusylinterin?
Jos jarrunestettä vuotaa jostakin pyörän jarrusylinteristä, se usein purkautuu rumpujarrusta. Viimeistään ajoneuvon ollessa paikallaan jarrunestettä näkyy vanteella tai jarrurummun ulkopuolella. Ajan myötä ajettaessa jarrupiiri pettää kokonaan.
Kuten alussa kuvattiin, asetelma on yleensä vinossa, esimerkiksi takajarru vasemmalla ja etujarru oikealla. Monet kuljettajat eivät huomaa taka-akselin jarrun vikaantumista suoraan. Jarrutusteho on siihen yleensä liian pieni. Mutta he huomaavat etujarrun. Tässäkin tapauksessa jarru toimii enää vain toisella puolella. Tämä tarkoittaa, että ajoneuvo vetää voimakkaasti jarrutetulle puolelle.
Mitä tehdä, jos jarrusylinterissä ilmenee vika ajon aikana? Saako ajamista jatkaa?
Periaatteessa ajaminen ilman jarruja ei tietenkään ole sallittua. Ajon aikana ilmenevä vika on kuitenkin harmaa alue. Siihen, saako edelleen ajaa, voidaan vastata parhaiten seuraavasti. Päätarkastuksessa katsastaja voi kieltäytyä antamasta tarraa ja vaatia ensin, että tarra poistetaan. Kuljettaja saa silti ajaa ajoneuvon seuraavaan korjaamoon.
Vakavissa tapauksissa tarkastaja voi kieltää jatkamisen. Kysymykseen ei siis ole selkeää vastausta. Varmaa on kuitenkin se, että onnettomuuden sattuessa jarrujärjestelmä voidaan tarkastaa. Varsinkin, jos ihmisiä on loukkaantunut. Jos tässä on vika, voi käydä niin, että ajoneuvon omistaja tai kuljettaja joutuu maksamaan kaikki aiheutuneet vahingot. Viallinen jarru voi siis käytännössä pilata koko elämän taloudellisesti.
Mitä tehdä, jos pyörän jarrusylinteri vuotaa?
Ajoneuvon tekniikankaan kannalta ei ole suositeltavaa jatkaa ajamista. Sen sijaan korjaamolla on käytävä välittömästi. Tämä johtuu siitä, että vuotavaa jarrunestettä pääsee myös jarrupaloihin ja ankkurilevyyn. Ankkurilevyn ruostesuojamaali hyökkää. Korroosio voi syntyä tässä pitkäaikaisvauriona, ja ankkurilevy on vaihdettava. Vakavampi vaurio on kuitenkin jarrunesteen joutuminen jarrupäällysteisiin. Jos et huomaa vaurioita heti, myös jarrupalat on vaihdettava. Siksi viallinen pyörän jarrusylinteri on vaihdettava välittömästi.
Vaihdetaanko vain yksi vai molemmat pyörän jarrusylinterit?
Yhä uudelleen herää kysymys, pitäisikö vaihtaa vain viallinen jarrusylinteri vai myös vastakkaisen puolen jarrusylinteri. Periaatteessa voit vaihtaa jokaisen pyörän jarrusylinterin erikseen. On kuitenkin suositeltavaa vaihtaa molemmat puolet, sillä usein on vain ajan kysymys, milloin myös toinen jarrusylinteri alkaa vuotaa.
Pyörän jarrusylinterin saa vaihtaa vain erikoistunut korjaamo - miksi?
Kuten edellä jo todettiin, ei välttämättä tarvitse olla kyse pyöräjarrusylinterin suorasta kulumisesta, joka johti vikaan. Pikemminkin jokin muu komponentti, kuten jarruventtiili, on voinut aiheuttaa vaurion. Vauriota korjaavan henkilön on siksi tarkistettava koko jarrujärjestelmä. Tämä edellyttää tietenkin asiantuntemusta.
Pyörän jarrusylinterin vaihtaminen edellyttää myös jarrukenkien purkamista. Tähän tarvitaan erilaisia erikoistyökaluja (esimerkiksi jousipihdit, jarrujohtoavain). Yleisesti ottaen rumpujarrun rakenne on yksinkertainen. Siitä huolimatta on olemassa joitakin jousia, jotka voidaan helposti vaihtaa keskenään. Siksi mekaanikon on tunnettava jarrun rakenne hyvin.
Lopuksi jarrujärjestelmä on tyhjennettävä. Tässäkin tarvitaan erikoisosaamista. Esimerkiksi mistä pyörästä jarrun tyhjennys aloitetaan tai kuinka kauan pyörän jarrusylinterin tyhjennys kestää. Kaikki tämä edellyttää syvällistä erikoisosaamista. Jarru on turvallisuuden kannalta tärkeä osa. Pieni virhe asennuksessa voi johtaa jarrun pettämiseen ja vaarantaa matkustajien lisäksi myös muut tienkäyttäjät. Siksi jarrua saa korjata vain erikoisliikkeen korjaamo.
Mitä on otettava huomioon pyöräjarrusylinteriä ostettaessa?
On olemassa korjaussarjoja, joita voidaan käyttää olemassa olevan pyöräjarrusylinterin korjaamiseen. Kustannukset ovat kuitenkin niin korkeat, että lisääntynyt työmäärä kumoaa nopeasti rahallisen hyödyn. Ennen kuin tilaat pyöräjarrusylintereitä, sinun on tiedettävä, mitä osanumeroita tarvitset. Toisaalta monissa ajoneuvovalmistajissa saattaa olla asennettuna erilaisia jarrujärjestelmiä (esimerkiksi italialaiset ja ranskalaiset mallit). Toisaalta pyöräjarrusylinterin koko on saattanut muuttua mallipäivityksen yhteydessä. Vertaa siis aina osanumeroita.
Osta pyöräjarrusylinteri vain vakiintuneelta valmistajalta. Lisäksi sinun kannattaa ostaa internetistä vain jälleenmyyjältä, jonka yrityksen pääkonttori sijaitsee Saksassa ja joka tapauksessa EU:n alueella. Vain näin voit varmistaa, ettet osta vaarallisia kopioita tai huonompaa tavaraa. Etenkin jarrujärjestelmän kohdalla tuotteiden korkea laatu on ehdoton edellytys. Voit tilata jarruosia myös kattavasta autovaraosamyymälästämme. Korkean tuotelaadun lisäksi voit hyötyä täällä pysyvästi alhaisista hinnoistamme.