Jarrusylinterit
– Mercedes-Benz
– KUORMA-AUTOT
Useimmat autonkuljettajat tietävät, miten heidän ajoneuvonsa jarrut toimivat, mutta vain harvalla on käsitystä kuorma-auton jarrusylinteristä. On tärkeää, että ajoneuvo jarruttaa ja tarjoaa tarvittavan turvallisuuden. Jarrusylintereillä on tässä tärkeä rooli. Ne varmistavat, että kuorma-auto jarruttaa luotettavasti myös silloin, kun se on täysin kuormattu.
Jarrusylintereillä on vähän tekemistä auton jarrujärjestelmän kanssa, sillä ne toimivat eri tavalla ja niiden on myös täytettävä erilaiset vaatimukset. Näiden vaatimusten täyttämiseksi ja liikenneturvallisuuden varmistamiseksi kuorma-autojen jarrusylinterit on tarkastettava ja huollettava säännöllisesti. Vaikka laissa säädetään ylimääräisestä, riippumattomasta jarrujärjestelmästä, jarrusylinterit on vaihdettava välittömästi, jos niissä ilmenee kulumisen merkkejä. Tämä on ainoa tapa suojata luotettavasti kuorma-auton kuljettajaa ja kaikkia muita tienkäyttäjiä.
Voit ostaa edullisia kuorma-autojen jarrusylintereitä verkkokaupastamme. Valikoimastamme löydät myös niihin liittyvät komponentit, kuten jarrusylinterihaarukat ja jarrusylinterikalvot, jotka ovat peräisin premium-valmistajilta ja huippumerkiltä.
Kuorma-autojen jarrusylinterit: mitä pitää tietää?
Jatkuvan kuormituksen vuoksi kuorma-autot, joiden kokonaispaino on vähintään 7,5 tonnia, varustetaan paineilmajarruilla. Ne varmistavat, että kuorma-auto pysähtyy, vaikka se olisi täyteen lastattu. Tämä jarrujärjestelmä koostuu paineensäätimestä, kalvosylintereistä (jarrusylintereistä), paineensäätimestä (kompressorista), paineilmasäiliöistä ja paineilmalinjoista.
Toisin kuin henkilöauton hydraulinen jarru, kuorma-auton kuljettajan poljinvoima välittyy jarruihin kompressorin tuottaman paineilman avulla. Voima vaikuttaa suoraan jarruventtiiliin. Paineilma, jota kuljettaja pyytää polkimen avulla, virtaa putkiston kautta pyöriin. Siellä kalvosylinteri liikuttaa kitkakalvoja. Kuljettaja ohjaa tarvittavaa jarruvoimaa polkimen liikkeen avulla.
Kuorma-autojen jarrusylinterit: toiminta
Jarrusylinterien tehtävänä on tuottaa tarvittavat jarruvoimat käyttöjarrujärjestelmään. Nykyaikaisissa ajoneuvoissa käytetään lähes yksinomaan kalvojarrusylintereitä. Niiden rakenteen ansiosta niiden sisäinen kitka on huomattavasti pienempi kuin mäntäjarrusylintereiden. Tämä johtaa korkeaan kulumiskestävyyteen, koska kotelon ja kalvon välillä ei ole kitkaa. Kalvojarrusylintereitä käytettäessä pyöräjarruja on säädettävä useammin, koska kalvojen iskut ovat pienempiä. Tähän tarkoitukseen suositellaan automaattisten linkkivalmistajien käyttöä. Vaihtoehtoisesti käytetään myös jousijarrusylintereitä.
Jarrusylinterit: variantit
Kuorma-autojen jarrusylintereitä on saatavana kolmea eri versiota:
Kalvojarrusylinteri
Kalvojarrusylinterit ovat osa ilmajarrua ja kuuluvat mekaanisiin pyöräjarruihin. Niiden tehtävänä on varmistaa tarvittava jarruvoima jarrujärjestelmässä. Tätä varten kalvosylinteri muuntaa pneumaattisen energian mekaaniseksi energiaksi. Levyjarruissa tämä energia vaikuttaa jarrusatulaan ja painaa jarrupalaa jarrulevyä vasten. Rumpujarrujen tapauksessa mäntä vaikuttaa löysänsäätölaitteeseen, joka painaa jarrukengät jarrurumpua vasten. Kalvojarrusylintereitä pidetään käyttöjarruina, ja ne ovat kiinteä osa vetoajoneuvon etuakselin käyttöjarrua.
Jousitettu jarrusylinteri
Jousijarrusylinterit ovat kalvojarrusylinterin ja jousijarrun yhdistelmä. Ne asennetaan pääasiassa taka-akselille.
Pneumaattisissa jarruissa nämä jarrusylinterit muuttavat paineilman energian liikkeeksi ja mekaaniseksi voimaksi. Ne toimivat myös seisonta- ja apujarruina jousijarrun ansiosta. Jos jousisäiliön paine laskee, seisontajarru aktivoituu mekaanisesti vahvan jousen avulla. Seisontajarru vapautetaan syöttämällä uudelleen paineilmaa, joka työntää jousen takaisin käyttökuntoon. Jousijarrusylinteri voi toimia myös apujarruna, jos se tyhjennetään vaiheittain käsijarruventtiilin kautta.
Yhdistelmäjarrusylinteri
Jousijarrusylinterin ja kalvojarrusylinterin lisäksi on olemassa myös yhdistelmäjarrusylinteri (tunnetaan myös nimellä kaksoiskalvo- tai kolmoiskalvosylinteri). Yhdistelmäjarrusylinteri on jousijarrusylinterin ja kalvojarrusylinterin risteytys, ja se takaa siten jousijarrusylinterin suojatoiminnon. Yhdistelmäjarrusylinterit asennetaan pääasiassa puoliperävaunuihin.
Viallinen jarrusylinteri
Säännöllisen huollon avulla kalvojarrusylinterit toimivat yhtäjaksoisesti hyvin pitkään. Jos vikoja ilmenee, ne ilmenevät usein kalvokammion tiiveyden heikkenemisenä, käyttöpinnan mekaanisina vaurioina ja viallisina jousina tai tiivisteinä. Syynä on usein jarrusylinteriin kohdistuva raskas kuormitus, vieraiden elementtien tunkeutuminen tai liikenneonnettomuus, jossa myös jarrusylinteri usein vaurioituu.
Jousijarrusylinterin mekaaniset vauriot havaitaan usein vahingossa teknisten tarkastusten yhteydessä. Tämä ilmenee paineilman vuotamisena ja siten jarrutustehon heikkenemisenä - tämä on kohtalokas vika, joka voi aiheuttaa ihmishenkien menetyksen.
Korjausta tai vaihtoa varten on käännyttävä erikoiskorjaamon puoleen, koska työ on tehtävä erittäin huolellisesti. Voit silti säästää rahaa ostamalla jarrusylinterit edullisesti verkosta.
Osta jarrusylinterit edulliseen hintaan verkosta
Kalliita komponentteja, kuten jarrusylintereitä, kannattaa aina ostaa verkosta. Palkittuna verkkokauppana tarjoamme laajan valikoiman komponentteja ensiluokkaisilta valmistajilta ja huippumerkeiltä. Jos sinulla on kysyttävää, asiantunteva asiakaspalvelutiimimme auttaa mielellään. Takaamme myös nopean toimituksen kahdesta neljään arkipäivään. Myös ilmainen palautus on taattu.