-3% jarruosista

Jarrusatulat FEBI BILSTEIN – Mercedes-Benz – KUORMA-AUTOT

(löytyi 11 tulosta)

Useimmille kuljettajille on normaalia, että kun he astuvat jarrupolkimelle, ajoneuvo hidastuu ja lopulta pysähtyy. Se, mikä on yksinkertaista ja kuulostaa helpolta, on kuitenkin monien komponenttien suhteellisen monimutkainen vuorovaikutus. Näihin komponentteihin kuuluvat ajoneuvon jarrusatulat. Verkkokaupastamme löydät nopeasti oikeat jarrusatulat ajoneuvoosi vian sattuessa.

Sijoituskriteerit
Jarrusatula FEBI BILSTEIN 181554, Edessä Vasen
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   181554
Materiaali:  Valurauta
39,11 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarrusatula FEBI BILSTEIN 180307, Edessä Oikea
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   180307
Materiaali:  Valurauta
53,86 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarrusatula FEBI BILSTEIN 181773, Takana Oikea
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   181773
Materiaali:  Valurauta
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrusatula FEBI BILSTEIN 180306, Edessä Vasen
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   180306
Materiaali:  Valurauta
49,86 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarrusatula FEBI BILSTEIN 179174, Takana Oikea
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   179174
Materiaali:  Valurauta
38,98 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarrusatula FEBI BILSTEIN 182008
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   182008
46,86 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarrusatula FEBI BILSTEIN 181555, Edessä Oikea
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   181555
Materiaali:  Valurauta
38,93 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarrusatula FEBI BILSTEIN 179172, Takana Vasen
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   179172
Materiaali:  Valurauta
42,76 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarrusatula FEBI BILSTEIN 181772, Takana Vasen
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   181772
Materiaali:  Valurauta
38,55 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarrusatula FEBI BILSTEIN 185991
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   185991
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrusatula FEBI BILSTEIN 185992
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   185992
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Jarrusatulan toimintaperiaate

Jarrusatulat toimivat kuin pihdit, minkä vuoksi niitä kutsutaan myös jarrusatuloiksi. Ne painavat jarrupalat tiukasti levyä vasten, jotta liike-energia muutetaan tehokkaasti kitkaenergiaksi. Jarrusatuloita on kahdenlaisia:

  • - kiinteä jarrusatula
  • - kelluva jarrusatula

Selkein ero on männissä. Kelluvassa jarrusatulassa on yksi tai useampi jarrumäntä sisällä. Kun nämä painavat jarrupalaa, jarrusatula vetäytyy automaattisesti sisäänpäin ulkopuolelta, koska jarrusatulan ulompi osa istuu liukutappien varassa. Tämä "liukuminen" johtaa nimeen kelluva jarrusatula.

Kelluvalla jarrusatulalla voidaan puristaa jarrupalat tehokkaasti tällä suhteellisen yksinkertaisella rakenteella. Sen vuoksi se sijaitsee useimmissa ajoneuvoissa edessä, missä tarvitaan eniten jarruvoimaa. Taka-akselilla sen sijaan on usein kiinteät jarrusatulat (vanhemmissa tai pienissä, hyvin halvoissa ajoneuvoissa on vielä jarrurummut). Niissä männät painavat jarrupalat yhteen sisä- ja ulkopuolelta. Käsijarrua käytetään joko lisämekanismilla tai jarrulevyssä olevalla pienellä rumpujarrulla.

Jarrusatulan yleisimmät viat

Männät on suojattu tunkeutuvalta lialta (jarrupölyltä) kumiholkin avulla. Myös nämä holkit kuitenkin kuluvat, eli ne voivat huokoistua tai revetä. Tunkeutuva lika voi jumiuttaa männän, jolloin mäntä liikkuu vain vähän tai ei lainkaan. On olemassa korjaussarjoja, jotka auttavat tässä. Männät ja sylinterin seinämät puhdistetaan, tarvittaessa hiotaan hyvin hienolla hiekkapaperilla.

Kelluvan jarrusatulan liukutapit voivat likaantua niin paljon, että kelluva jarrusatula ei voi enää liikkua. Siksi nämä tapit on joko vaihdettava tai puhdistettava tarkasti jarruhuollon yhteydessä. Rasvaa ne sitten alumiini- tai kuparitahnalla, jotta ne pysyvät liukkaina.

Jos tätä huoltotyötä ei tehdä kunnolla, jarrusatula voi kirjaimellisesti jumiutua - vaikka jarru olisi kytketty. Silloin jarrupala painuu pysyvästi levyyn ja aiheuttaa jarrualueen merkittävän ylikuumenemisen. Jarrupalat muuttuvat tällöin koviksi (lasimaisiksi), eikä niitä voi enää käyttää. Lisäksi jarruneste voi kuumentua liikaa. Jopa pyöränlaakerit voivat kärsiä, jos niiden rasva nesteytyy liikaa.

Millä jarrusatulaa ei saa puhdistaa?

Jarrua korjattaessa koko jarrusatula on tietenkin puhdistettava. Kaikkia "puhdistusaineita" ei saa käyttää tähän. Mieluiten tulisi käyttää jarrupuhdistusainetta, koska se ei hyökkää kumiholkkeihin. Lisäksi puhalla jarrusatula hyvin paineilmalla (muista käyttää maskia).

Jarrusatulan maalaus

Jarrusatulan maalaaminen ei ole huolto- ja korjausnäkökulmasta välttämätöntä. Pikemminkin se on toimenpide, jolla jarrusatulalle saadaan "urheilullinen" ulkonäkö. Varmista maalatessasi, että käytät vain tähän tarkoitukseen sopivaa maalia.

Ajoneuvosta riippuen jarrusatulat voidaan valmistaa valuteräksestä tai valualumiinista. Alumiinissa on otettava huomioon hapettumiskerros, joka muodostuu heti ilman kanssa kosketuksiin joutuessaan (sen jälkeen, kun se on ensin hiottu pois). Tämä voi estää maalin kiinnittymisen. Maalatessa on myös varottava maalaamasta liikkuvia alueita ja osia, jotta ne pysyvät toimintakykyisinä.

Jarrupalojen vaihtoon liittyvät erityispiirteet

Jarrupaloja vaihdettaessa jarrupalojen männät on työnnettävä taaksepäin. Avaa tätä varten ensin jarrunestesäiliö, jotta siihen ei pääse muodostumaan painetta. Jarrusatulan männät on varustettu erilaisilla järjestelmillä: jotkin männät vain työnnetään takaisin, toisia on käännettävä ja työnnettävä. Kumpaankin järjestelmään on olemassa sopivat männänpalautusventtiilit.

Jarrupalojen vaihdon jälkeen autoa ei ajeta heti pois. Auto käynnistetään ensin (jarrutehostimen alipaineistus), sitten jarrutetaan useita kertoja paikallaan. Aluksi poljin pettää, koska männät on työnnetty liian pitkälle takaisin. Vasta kun oikea paine on jälleen annettu, voidaan ajaa pois.