Joulukausi 2024

Jarrusatulat TRW – Hyundai – KUORMA-AUTOT

(löytyi 19 tulosta)

Useimmille kuljettajille on normaalia, että kun he astuvat jarrupolkimelle, ajoneuvo hidastuu ja lopulta pysähtyy. Se, mikä on yksinkertaista ja kuulostaa helpolta, on kuitenkin monien komponenttien suhteellisen monimutkainen vuorovaikutus. Näihin komponentteihin kuuluvat ajoneuvon jarrusatulat. Verkkokaupastamme löydät nopeasti oikeat jarrusatulat ajoneuvoosi vian sattuessa.

Sijoituskriteerit
Jarrusatula TRW BHP214E, takana vasen
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   BHP214E
95,08 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarrusatula TRW BHW971E, edessä vasen
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   BHW971E
61,07 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarrusatula TRW BHQ334E, takana vasen
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   BHQ334E
111,91 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarrusatula TRW BHQ109E, takana oikea
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   BHQ109E
94,01 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarrusatula TRW BHX605E, edessä vasen
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   BHX605E
62,82 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarrusatula TRW BHX606E, edessä oikea
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   BHX606E
62,82 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarrusatula TRW BHQ202E, takana oikea
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   BHQ202E
107,29 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarrusatula TRW BHQ338E, takana vasen
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   BHQ338E
95,09 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarrusatula TRW BHP210E, takana vasen
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   BHP210E
54,07 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarrusatula TRW BHQ335E, takana oikea
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   BHQ335E
111,91 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarrusatula TRW BHT344E, takana oikea
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   BHT344E
112,09 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarrusatula TRW BHS1636E, edessä oikea
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   BHS1636E
120,30 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarrusatula TRW BHX194E, edessä vasen
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   BHX194E
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrusatula TRW BHS962E, edessä vasen
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   BHS962E
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrusatula TRW BHS618E, edessä vasen
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   BHS618E
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Jarrusatulan toimintaperiaate

Jarrusatulat toimivat kuin pihdit, minkä vuoksi niitä kutsutaan myös jarrusatuloiksi. Ne painavat jarrupalat tiukasti levyä vasten, jotta liike-energia muutetaan tehokkaasti kitkaenergiaksi. Jarrusatuloita on kahdenlaisia:

  • - kiinteä jarrusatula
  • - kelluva jarrusatula

Selkein ero on männissä. Kelluvassa jarrusatulassa on yksi tai useampi jarrumäntä sisällä. Kun nämä painavat jarrupalaa, jarrusatula vetäytyy automaattisesti sisäänpäin ulkopuolelta, koska jarrusatulan ulompi osa istuu liukutappien varassa. Tämä "liukuminen" johtaa nimeen kelluva jarrusatula.

Kelluvalla jarrusatulalla voidaan puristaa jarrupalat tehokkaasti tällä suhteellisen yksinkertaisella rakenteella. Sen vuoksi se sijaitsee useimmissa ajoneuvoissa edessä, missä tarvitaan eniten jarruvoimaa. Taka-akselilla sen sijaan on usein kiinteät jarrusatulat (vanhemmissa tai pienissä, hyvin halvoissa ajoneuvoissa on vielä jarrurummut). Niissä männät painavat jarrupalat yhteen sisä- ja ulkopuolelta. Käsijarrua käytetään joko lisämekanismilla tai jarrulevyssä olevalla pienellä rumpujarrulla.

Jarrusatulan yleisimmät viat

Männät on suojattu tunkeutuvalta lialta (jarrupölyltä) kumiholkin avulla. Myös nämä holkit kuitenkin kuluvat, eli ne voivat huokoistua tai revetä. Tunkeutuva lika voi jumiuttaa männän, jolloin mäntä liikkuu vain vähän tai ei lainkaan. On olemassa korjaussarjoja, jotka auttavat tässä. Männät ja sylinterin seinämät puhdistetaan, tarvittaessa hiotaan hyvin hienolla hiekkapaperilla.

Kelluvan jarrusatulan liukutapit voivat likaantua niin paljon, että kelluva jarrusatula ei voi enää liikkua. Siksi nämä tapit on joko vaihdettava tai puhdistettava tarkasti jarruhuollon yhteydessä. Rasvaa ne sitten alumiini- tai kuparitahnalla, jotta ne pysyvät liukkaina.

Jos tätä huoltotyötä ei tehdä kunnolla, jarrusatula voi kirjaimellisesti jumiutua - vaikka jarru olisi kytketty. Silloin jarrupala painuu pysyvästi levyyn ja aiheuttaa jarrualueen merkittävän ylikuumenemisen. Jarrupalat muuttuvat tällöin koviksi (lasimaisiksi), eikä niitä voi enää käyttää. Lisäksi jarruneste voi kuumentua liikaa. Jopa pyöränlaakerit voivat kärsiä, jos niiden rasva nesteytyy liikaa.

Millä jarrusatulaa ei saa puhdistaa?

Jarrua korjattaessa koko jarrusatula on tietenkin puhdistettava. Kaikkia "puhdistusaineita" ei saa käyttää tähän. Mieluiten tulisi käyttää jarrupuhdistusainetta, koska se ei hyökkää kumiholkkeihin. Lisäksi puhalla jarrusatula hyvin paineilmalla (muista käyttää maskia).

Jarrusatulan maalaus

Jarrusatulan maalaaminen ei ole huolto- ja korjausnäkökulmasta välttämätöntä. Pikemminkin se on toimenpide, jolla jarrusatulalle saadaan "urheilullinen" ulkonäkö. Varmista maalatessasi, että käytät vain tähän tarkoitukseen sopivaa maalia.

Ajoneuvosta riippuen jarrusatulat voidaan valmistaa valuteräksestä tai valualumiinista. Alumiinissa on otettava huomioon hapettumiskerros, joka muodostuu heti ilman kanssa kosketuksiin joutuessaan (sen jälkeen, kun se on ensin hiottu pois). Tämä voi estää maalin kiinnittymisen. Maalatessa on myös varottava maalaamasta liikkuvia alueita ja osia, jotta ne pysyvät toimintakykyisinä.

Jarrupalojen vaihtoon liittyvät erityispiirteet

Jarrupaloja vaihdettaessa jarrupalojen männät on työnnettävä taaksepäin. Avaa tätä varten ensin jarrunestesäiliö, jotta siihen ei pääse muodostumaan painetta. Jarrusatulan männät on varustettu erilaisilla järjestelmillä: jotkin männät vain työnnetään takaisin, toisia on käännettävä ja työnnettävä. Kumpaankin järjestelmään on olemassa sopivat männänpalautusventtiilit.

Jarrupalojen vaihdon jälkeen autoa ei ajeta heti pois. Auto käynnistetään ensin (jarrutehostimen alipaineistus), sitten jarrutetaan useita kertoja paikallaan. Aluksi poljin pettää, koska männät on työnnetty liian pitkälle takaisin. Vasta kun oikea paine on jälleen annettu, voidaan ajaa pois.