Joulukausi 2024

Jarrusatulat FERODO – VW – KUORMA-AUTOT

(löytyi 25 tulosta)

Useimmille kuljettajille on normaalia, että kun he astuvat jarrupolkimelle, ajoneuvo hidastuu ja lopulta pysähtyy. Se, mikä on yksinkertaista ja kuulostaa helpolta, on kuitenkin monien komponenttien suhteellisen monimutkainen vuorovaikutus. Näihin komponentteihin kuuluvat ajoneuvon jarrusatulat. Verkkokaupastamme löydät nopeasti oikeat jarrusatulat ajoneuvoosi vian sattuessa.

Varaosat EVORON
Sijoituskriteerit
Jarrusatula FERODO FCL694111, edessä vasen
Valmistaja:   FERODO
Valmistajan numero:   FCL694111
Materiaali:  Teräs
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrusatula FERODO FCL692656, edessä oikea
Valmistaja:   FERODO
Valmistajan numero:   FCL692656
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrusatula FERODO FCL694334, edessä oikea
Valmistaja:   FERODO
Valmistajan numero:   FCL694334
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrusatula FERODO FCL692707, edessä vasen
Valmistaja:   FERODO
Valmistajan numero:   FCL692707
Materiaali:  Teräs
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrusatula FERODO FCL692613, edessä vasen
Valmistaja:   FERODO
Valmistajan numero:   FCL692613
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrusatula FERODO FCL695391, edessä oikea
Valmistaja:   FERODO
Valmistajan numero:   FCL695391
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrusatula FERODO FCL694112, edessä oikea
Valmistaja:   FERODO
Valmistajan numero:   FCL694112
Materiaali:  Teräs
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrusatula FERODO FCL695217 vasen
Valmistaja:   FERODO
Valmistajan numero:   FCL695217
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrusatula FERODO FCL694115, takana vasen
Valmistaja:   FERODO
Valmistajan numero:   FCL694115
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrusatula FERODO FCL691920, edessä oikea
Valmistaja:   FERODO
Valmistajan numero:   FCL691920
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrusatula FERODO FCL695036
Valmistaja:   FERODO
Valmistajan numero:   FCL695036
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrusatula FERODO FCL694729, takana vasen
Valmistaja:   FERODO
Valmistajan numero:   FCL694729
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrusatula FERODO FCL695021, takana vasen
Valmistaja:   FERODO
Valmistajan numero:   FCL695021
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrusatula FERODO FCL691924, takana oikea
Valmistaja:   FERODO
Valmistajan numero:   FCL691924
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrusatula FERODO FCL692750, takana oikea
Valmistaja:   FERODO
Valmistajan numero:   FCL692750
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Jarrusatulan toimintaperiaate

Jarrusatulat toimivat kuin pihdit, minkä vuoksi niitä kutsutaan myös jarrusatuloiksi. Ne painavat jarrupalat tiukasti levyä vasten, jotta liike-energia muutetaan tehokkaasti kitkaenergiaksi. Jarrusatuloita on kahdenlaisia:

  • - kiinteä jarrusatula
  • - kelluva jarrusatula

Selkein ero on männissä. Kelluvassa jarrusatulassa on yksi tai useampi jarrumäntä sisällä. Kun nämä painavat jarrupalaa, jarrusatula vetäytyy automaattisesti sisäänpäin ulkopuolelta, koska jarrusatulan ulompi osa istuu liukutappien varassa. Tämä "liukuminen" johtaa nimeen kelluva jarrusatula.

Kelluvalla jarrusatulalla voidaan puristaa jarrupalat tehokkaasti tällä suhteellisen yksinkertaisella rakenteella. Sen vuoksi se sijaitsee useimmissa ajoneuvoissa edessä, missä tarvitaan eniten jarruvoimaa. Taka-akselilla sen sijaan on usein kiinteät jarrusatulat (vanhemmissa tai pienissä, hyvin halvoissa ajoneuvoissa on vielä jarrurummut). Niissä männät painavat jarrupalat yhteen sisä- ja ulkopuolelta. Käsijarrua käytetään joko lisämekanismilla tai jarrulevyssä olevalla pienellä rumpujarrulla.

Jarrusatulan yleisimmät viat

Männät on suojattu tunkeutuvalta lialta (jarrupölyltä) kumiholkin avulla. Myös nämä holkit kuitenkin kuluvat, eli ne voivat huokoistua tai revetä. Tunkeutuva lika voi jumiuttaa männän, jolloin mäntä liikkuu vain vähän tai ei lainkaan. On olemassa korjaussarjoja, jotka auttavat tässä. Männät ja sylinterin seinämät puhdistetaan, tarvittaessa hiotaan hyvin hienolla hiekkapaperilla.

Kelluvan jarrusatulan liukutapit voivat likaantua niin paljon, että kelluva jarrusatula ei voi enää liikkua. Siksi nämä tapit on joko vaihdettava tai puhdistettava tarkasti jarruhuollon yhteydessä. Rasvaa ne sitten alumiini- tai kuparitahnalla, jotta ne pysyvät liukkaina.

Jos tätä huoltotyötä ei tehdä kunnolla, jarrusatula voi kirjaimellisesti jumiutua - vaikka jarru olisi kytketty. Silloin jarrupala painuu pysyvästi levyyn ja aiheuttaa jarrualueen merkittävän ylikuumenemisen. Jarrupalat muuttuvat tällöin koviksi (lasimaisiksi), eikä niitä voi enää käyttää. Lisäksi jarruneste voi kuumentua liikaa. Jopa pyöränlaakerit voivat kärsiä, jos niiden rasva nesteytyy liikaa.

Millä jarrusatulaa ei saa puhdistaa?

Jarrua korjattaessa koko jarrusatula on tietenkin puhdistettava. Kaikkia "puhdistusaineita" ei saa käyttää tähän. Mieluiten tulisi käyttää jarrupuhdistusainetta, koska se ei hyökkää kumiholkkeihin. Lisäksi puhalla jarrusatula hyvin paineilmalla (muista käyttää maskia).

Jarrusatulan maalaus

Jarrusatulan maalaaminen ei ole huolto- ja korjausnäkökulmasta välttämätöntä. Pikemminkin se on toimenpide, jolla jarrusatulalle saadaan "urheilullinen" ulkonäkö. Varmista maalatessasi, että käytät vain tähän tarkoitukseen sopivaa maalia.

Ajoneuvosta riippuen jarrusatulat voidaan valmistaa valuteräksestä tai valualumiinista. Alumiinissa on otettava huomioon hapettumiskerros, joka muodostuu heti ilman kanssa kosketuksiin joutuessaan (sen jälkeen, kun se on ensin hiottu pois). Tämä voi estää maalin kiinnittymisen. Maalatessa on myös varottava maalaamasta liikkuvia alueita ja osia, jotta ne pysyvät toimintakykyisinä.

Jarrupalojen vaihtoon liittyvät erityispiirteet

Jarrupaloja vaihdettaessa jarrupalojen männät on työnnettävä taaksepäin. Avaa tätä varten ensin jarrunestesäiliö, jotta siihen ei pääse muodostumaan painetta. Jarrusatulan männät on varustettu erilaisilla järjestelmillä: jotkin männät vain työnnetään takaisin, toisia on käännettävä ja työnnettävä. Kumpaankin järjestelmään on olemassa sopivat männänpalautusventtiilit.

Jarrupalojen vaihdon jälkeen autoa ei ajeta heti pois. Auto käynnistetään ensin (jarrutehostimen alipaineistus), sitten jarrutetaan useita kertoja paikallaan. Aluksi poljin pettää, koska männät on työnnetty liian pitkälle takaisin. Vasta kun oikea paine on jälleen annettu, voidaan ajaa pois.