-7€ autojen varaosista -10€ autojen varaosista -15€ autojen varaosista

Jarrusatulat – Ford – KUORMA-AUTOT

(löytyi 85 tulosta)

Useimmille kuljettajille on normaalia, että kun he astuvat jarrupolkimelle, ajoneuvo hidastuu ja lopulta pysähtyy. Se, mikä on yksinkertaista ja kuulostaa helpolta, on kuitenkin monien komponenttien suhteellisen monimutkainen vuorovaikutus. Näihin komponentteihin kuuluvat ajoneuvon jarrusatulat. Verkkokaupastamme löydät nopeasti oikeat jarrusatulat ajoneuvoosi vian sattuessa.

Sijoituskriteerit
Jarrusatula LAUBER 77.3068
Valmistaja:   LAUBER
Valmistajan numero:   77.3068
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrusatula FERODO FCL691359, edessä vasen
Valmistaja:   FERODO
Valmistajan numero:   FCL691359
Materiaali:  Teräs
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrusatula BREMBO F 24 221, edessä oikea
Valmistaja:   BREMBO
Valmistajan numero:   F 24 221
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrusatula TRW BHV320E, edessä vasen
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   BHV320E
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrusatula LAUBER LAU 77.4701, edessä oikea
Valmistaja:   LAUBER
Valmistajan numero:   77.4701
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrusatula LAUBER LAU 77.4700, edessä vasen
Valmistaja:   LAUBER
Valmistajan numero:   77.4700
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrusatula TRW BHV681E, edessä oikea
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   BHV681E
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrusatula TRW BHN708E, takana oikea
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   BHN708E
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrusatula LAUBER 77.2599, edessä oikea
Valmistaja:   LAUBER
Valmistajan numero:   77.2599
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrusatula BOSCH 0 204 103 864, takana vasen
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 204 103 864
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrusatula TRW BCW187E, edessä vasen
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   BCW187E
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrusatulasarja BREMBO F 24 225
Valmistaja:   BREMBO
Valmistajan numero:   F 24 225
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrusatula TRW BHV263E, edessä vasen
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   BHV263E
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrusatula TRW BHV554E, edessä vasen
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   BHV554E
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrusatula TRW BHR286E, takana vasen
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   BHR286E
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Jarrusatulan toiminta

Jarrusatulat ovat ajoneuvon levyjarrujärjestelmän olennaisia osia. Jarrusatulan on suoritettava kaksi erittäin tärkeää tehtävää tässä järjestelmässä.

  • Jarrupalojen ohjaus.
  • Jarrujärjestelmän hydraulipaineen muuntaminen mekaaniseksi voimaksi yhden tai useamman männän avulla. Tätä voimaa tarvitaan jarrupalojen painamiseen jarrulevyä vasten.

Kun kuljettaja astuu ajoneuvon jarrupolkimelle, hydraulijärjestelmään syntyy ylipaine ilmakehän paineeseen verrattuna. Tämä ylipaine pääsee jarrusatulaan jarrujärjestelmän jarruletkujen ja -johtojen kautta. Tämä paine aiheuttaa sen, että jarrusatulan männät painavat jarrupalat jarrulevyjä vasten. Prosessi aiheuttaa jarrujen kitkan lisääntymisen, jolloin ajoneuvo hidastuu ja se voidaan pysäyttää.

Jos otat jalan uudelleen pois jarrupolkimelta, ylipaine vähenee automaattisesti. Mäntä työntyy takaisin alkuperäiseen asentoonsa ja jarrulevy voi jälleen pyöriä vapaasti ilman vastusta.

Missä jarrusatulat sijaitsevat ajoneuvossa?

Ajoneuvossa pyörien takana ovat jarrulevyt, jotka on kiinnitetty pyörän navoihin. Jarrusatulat istuvat jarrulevyjen päällä pienellä etäisyydellä toisistaan. Tämä asento on yleensä oikea, mutta näin ei välttämättä tarvitse olla. Periaatteessa jarrusatulat voivat olla missä tahansa muussa asennossa jarrulevyllä. Autossa järjestely on aina kello yhdeksän ja kolmen välissä kellotauluun päin. Moottoripyörissä sen sijaan asento on yleensä kello kuudessa. Jarrusatula on pultattu kiinnityskannattimeen tai kiinnityskehikkoon ja se on kiinnitetty pyörän laakeripesään. Tämä tarkoittaa, että jarrusatulat seuraavat auton jokaista liikettä.

Onko jokaisessa ajoneuvossa jarrusatula?

Jokaisessa henkilöauton pyörässä, jossa on levyjarru, on myös jarrusatula. Tämä tarkoittaa, että levyjarrujärjestelmään asennetaan yksi jarrusatula pyörää kohti. Siksi jarrusatulan ongelmat tai viat ilmenevät hyvin usein vain yhdessä pyörässä.

Jarrusatulatyypit

Pääsääntöisesti erotetaan kolme erilaista jarrusatulatyyppiä:

  • Kiinteät satulat
  • Kelluvat satulat
  • Nyrkkisatulat

Kiinteissä jarrusatuloissa on aina vähintään kaksi mäntää. Yksi niistä on jarrulevyn kummallakin puolella. Nämä männät vaikuttavat suoraan jarrupaloihin, mutta itse jarrusatula ei liiku. Kiinteät jarrusatulat ovat kuitenkin suhteellisen kalliita monimutkaisen valmistusprosessin vuoksi. Tämäntyyppisiä jarrusatuloita on yleensä vain erittäin nopeissa autoissa. Niissä jarrusatulat on usein varustettu jopa kahdeksalla männällä.

Toinen jarrusatulatyyppi, niin sanottu kelluva jarrusatula, on saanut nimensä kiinnityskehyksen ja jarrupalojen kannattimen välisen liikkuvuuden vuoksi. Kelluvan jarrusatulan etuna on, että useimmissa tapauksissa siinä on vain yksi jarrumäntä.

Nyrkkisatula on saanut nimensä hieman auki olevan nyrkin muodosta. Tätä jarrusatulaa käytetään yleisimmin. Nyrkkisatulassa mäntä painaa jarrupalaa kyljellään jarrulevyä vasten. Näin se lepää sitä vasten ja saa koko jarrusatulan liikkumaan vastakkaiseen suuntaan. Tämä prosessi vetää vastakkaista jarrupalaa jarrulevyä vasten. Haittapuolena on kuitenkin se, että jarrupala ja jarrulevy voivat kulua nopeammin. Jos tarkastat ajoneuvosi jarrupalat säännöllisesti itse, sinun on pidettävä tämä seikka mielessäsi.

Vaihda vialliset jarrusatulat

Jos huomaat, että jarrusatula ei enää toimi kunnolla, vika on korjattava nopeasti. Ajoneuvon jarrujärjestelmä on hyvin monimutkainen ja turvallisuuden kannalta tärkeä osa. Jarrusatulan vaihtaminen on siksi jätettävä asiantuntijan tehtäväksi, ellei sinulla ole itse teknistä kokemusta.

Suositut jarrusatuloiden valmistajat

Motointegratorista löydät viiden miljoonan varaosan ja tarvikkeen valikoiman. Löydät tietenkin myös suosittujen ja tunnettujen valmistajien jarrusatulat. Tämän varaosan suosituimpia valmistajia ovat:

  • TRW
  • FERODO
  • ATE
  • BOSCH
  • LAUBER

Osta jarrusatulat verkossa Motointegratorilta

.

Motointegratorista löydät varaosat suosituimpiin ja tunnetuimpiin automerkkeihin ja niiden malleihin. Meille on tärkeää, että saat tilatut varaosat mahdollisimman nopeasti. Siksi tarjoamme nopean toimituksen ja saat tavarasi viimeistään neljäntenä arkipäivänä.

Jarrusatulan toimintaperiaate

Jarrusatulat toimivat kuin pihdit, minkä vuoksi niitä kutsutaan myös jarrusatuloiksi. Ne painavat jarrupalat tiukasti levyä vasten, jotta liike-energia muutetaan tehokkaasti kitkaenergiaksi. Jarrusatuloita on kahdenlaisia:

  • - kiinteä jarrusatula
  • - kelluva jarrusatula

Selkein ero on männissä. Kelluvassa jarrusatulassa on yksi tai useampi jarrumäntä sisällä. Kun nämä painavat jarrupalaa, jarrusatula vetäytyy automaattisesti sisäänpäin ulkopuolelta, koska jarrusatulan ulompi osa istuu liukutappien varassa. Tämä "liukuminen" johtaa nimeen kelluva jarrusatula.

Kelluvalla jarrusatulalla voidaan puristaa jarrupalat tehokkaasti tällä suhteellisen yksinkertaisella rakenteella. Sen vuoksi se sijaitsee useimmissa ajoneuvoissa edessä, missä tarvitaan eniten jarruvoimaa. Taka-akselilla sen sijaan on usein kiinteät jarrusatulat (vanhemmissa tai pienissä, hyvin halvoissa ajoneuvoissa on vielä jarrurummut). Niissä männät painavat jarrupalat yhteen sisä- ja ulkopuolelta. Käsijarrua käytetään joko lisämekanismilla tai jarrulevyssä olevalla pienellä rumpujarrulla.

Jarrusatulan yleisimmät viat

Männät on suojattu tunkeutuvalta lialta (jarrupölyltä) kumiholkin avulla. Myös nämä holkit kuitenkin kuluvat, eli ne voivat huokoistua tai revetä. Tunkeutuva lika voi jumiuttaa männän, jolloin mäntä liikkuu vain vähän tai ei lainkaan. On olemassa korjaussarjoja, jotka auttavat tässä. Männät ja sylinterin seinämät puhdistetaan, tarvittaessa hiotaan hyvin hienolla hiekkapaperilla.

Kelluvan jarrusatulan liukutapit voivat likaantua niin paljon, että kelluva jarrusatula ei voi enää liikkua. Siksi nämä tapit on joko vaihdettava tai puhdistettava tarkasti jarruhuollon yhteydessä. Rasvaa ne sitten alumiini- tai kuparitahnalla, jotta ne pysyvät liukkaina.

Jos tätä huoltotyötä ei tehdä kunnolla, jarrusatula voi kirjaimellisesti jumiutua - vaikka jarru olisi kytketty. Silloin jarrupala painuu pysyvästi levyyn ja aiheuttaa jarrualueen merkittävän ylikuumenemisen. Jarrupalat muuttuvat tällöin koviksi (lasimaisiksi), eikä niitä voi enää käyttää. Lisäksi jarruneste voi kuumentua liikaa. Jopa pyöränlaakerit voivat kärsiä, jos niiden rasva nesteytyy liikaa.

Millä jarrusatulaa ei saa puhdistaa?

Jarrua korjattaessa koko jarrusatula on tietenkin puhdistettava. Kaikkia "puhdistusaineita" ei saa käyttää tähän. Mieluiten tulisi käyttää jarrupuhdistusainetta, koska se ei hyökkää kumiholkkeihin. Lisäksi puhalla jarrusatula hyvin paineilmalla (muista käyttää maskia).

Jarrusatulan maalaus

Jarrusatulan maalaaminen ei ole huolto- ja korjausnäkökulmasta välttämätöntä. Pikemminkin se on toimenpide, jolla jarrusatulalle saadaan "urheilullinen" ulkonäkö. Varmista maalatessasi, että käytät vain tähän tarkoitukseen sopivaa maalia.

Ajoneuvosta riippuen jarrusatulat voidaan valmistaa valuteräksestä tai valualumiinista. Alumiinissa on otettava huomioon hapettumiskerros, joka muodostuu heti ilman kanssa kosketuksiin joutuessaan (sen jälkeen, kun se on ensin hiottu pois). Tämä voi estää maalin kiinnittymisen. Maalatessa on myös varottava maalaamasta liikkuvia alueita ja osia, jotta ne pysyvät toimintakykyisinä.

Jarrupalojen vaihtoon liittyvät erityispiirteet

Jarrupaloja vaihdettaessa jarrupalojen männät on työnnettävä taaksepäin. Avaa tätä varten ensin jarrunestesäiliö, jotta siihen ei pääse muodostumaan painetta. Jarrusatulan männät on varustettu erilaisilla järjestelmillä: jotkin männät vain työnnetään takaisin, toisia on käännettävä ja työnnettävä. Kumpaankin järjestelmään on olemassa sopivat männänpalautusventtiilit.

Jarrupalojen vaihdon jälkeen autoa ei ajeta heti pois. Auto käynnistetään ensin (jarrutehostimen alipaineistus), sitten jarrutetaan useita kertoja paikallaan. Aluksi poljin pettää, koska männät on työnnetty liian pitkälle takaisin. Vasta kun oikea paine on jälleen annettu, voidaan ajaa pois.