-7€ autojen varaosista -10€ autojen varaosista -15€ autojen varaosista

Jarrusatulat BUDWEG

(löytyi 139 tulosta)

Kaikki tulokset kategorialle Jarrusatulat.
Emme löytäneet mitään tuloksia ajoneuvolle Mazda 323 S VI (BJ) 1.5 16V (BJ5P), teho: 88 hv/65 kW

Useimmille kuljettajille on normaalia, että kun he astuvat jarrupolkimelle, ajoneuvo hidastuu ja lopulta pysähtyy. Se, mikä on yksinkertaista ja kuulostaa helpolta, on kuitenkin monien komponenttien suhteellisen monimutkainen vuorovaikutus. Näihin komponentteihin kuuluvat ajoneuvon jarrusatulat. Verkkokaupastamme löydät nopeasti oikeat jarrusatulat ajoneuvoosi vian sattuessa.

Sijoituskriteerit
Jarrusatula BUDWEG 342750
Valmistaja:   BUDWEG
Valmistajan numero:   342750
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrusatula BUDWEG 343742
Valmistaja:   BUDWEG
Valmistajan numero:   343742
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrusatula BUDWEG 342931
Valmistaja:   BUDWEG
Valmistajan numero:   342931
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrusatula BUDWEG 343706, takana vasen
Valmistaja:   BUDWEG
Valmistajan numero:   343706
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrusatula BUDWEG 343060
Valmistaja:   BUDWEG
Valmistajan numero:   343060
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrusatula BUDWEG 344090, edessä vasen
Valmistaja:   BUDWEG
Valmistajan numero:   344090
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrusatula BUDWEG 343902, edessä vasen
Valmistaja:   BUDWEG
Valmistajan numero:   343902
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrusatula BUDWEG 343400, edessä vasen
Valmistaja:   BUDWEG
Valmistajan numero:   343400
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrusatula BUDWEG 343128, edessä vasen
Valmistaja:   BUDWEG
Valmistajan numero:   343128
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrusatula BUDWEG 343818, edessä vasen
Valmistaja:   BUDWEG
Valmistajan numero:   343818
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrusatula BUDWEG 343380, edessä vasen
Valmistaja:   BUDWEG
Valmistajan numero:   343380
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrusatula BUDWEG 344105, edessä oikea
Valmistaja:   BUDWEG
Valmistajan numero:   344105
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrusatula BUDWEG 344091, edessä oikea
Valmistaja:   BUDWEG
Valmistajan numero:   344091
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrusatula BUDWEG 342908, takana vasen
Valmistaja:   BUDWEG
Valmistajan numero:   342908
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrusatula BUDWEG 344334, takana vasen
Valmistaja:   BUDWEG
Valmistajan numero:   344334
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Jarrusatulan toimintaperiaate

Jarrusatulat toimivat kuin pihdit, minkä vuoksi niitä kutsutaan myös jarrusatuloiksi. Ne painavat jarrupalat tiukasti levyä vasten, jotta liike-energia muutetaan tehokkaasti kitkaenergiaksi. Jarrusatuloita on kahdenlaisia:

  • - kiinteä jarrusatula
  • - kelluva jarrusatula

Selkein ero on männissä. Kelluvassa jarrusatulassa on yksi tai useampi jarrumäntä sisällä. Kun nämä painavat jarrupalaa, jarrusatula vetäytyy automaattisesti sisäänpäin ulkopuolelta, koska jarrusatulan ulompi osa istuu liukutappien varassa. Tämä "liukuminen" johtaa nimeen kelluva jarrusatula.

Kelluvalla jarrusatulalla voidaan puristaa jarrupalat tehokkaasti tällä suhteellisen yksinkertaisella rakenteella. Sen vuoksi se sijaitsee useimmissa ajoneuvoissa edessä, missä tarvitaan eniten jarruvoimaa. Taka-akselilla sen sijaan on usein kiinteät jarrusatulat (vanhemmissa tai pienissä, hyvin halvoissa ajoneuvoissa on vielä jarrurummut). Niissä männät painavat jarrupalat yhteen sisä- ja ulkopuolelta. Käsijarrua käytetään joko lisämekanismilla tai jarrulevyssä olevalla pienellä rumpujarrulla.

Jarrusatulan yleisimmät viat

Männät on suojattu tunkeutuvalta lialta (jarrupölyltä) kumiholkin avulla. Myös nämä holkit kuitenkin kuluvat, eli ne voivat huokoistua tai revetä. Tunkeutuva lika voi jumiuttaa männän, jolloin mäntä liikkuu vain vähän tai ei lainkaan. On olemassa korjaussarjoja, jotka auttavat tässä. Männät ja sylinterin seinämät puhdistetaan, tarvittaessa hiotaan hyvin hienolla hiekkapaperilla.

Kelluvan jarrusatulan liukutapit voivat likaantua niin paljon, että kelluva jarrusatula ei voi enää liikkua. Siksi nämä tapit on joko vaihdettava tai puhdistettava tarkasti jarruhuollon yhteydessä. Rasvaa ne sitten alumiini- tai kuparitahnalla, jotta ne pysyvät liukkaina.

Jos tätä huoltotyötä ei tehdä kunnolla, jarrusatula voi kirjaimellisesti jumiutua - vaikka jarru olisi kytketty. Silloin jarrupala painuu pysyvästi levyyn ja aiheuttaa jarrualueen merkittävän ylikuumenemisen. Jarrupalat muuttuvat tällöin koviksi (lasimaisiksi), eikä niitä voi enää käyttää. Lisäksi jarruneste voi kuumentua liikaa. Jopa pyöränlaakerit voivat kärsiä, jos niiden rasva nesteytyy liikaa.

Millä jarrusatulaa ei saa puhdistaa?

Jarrua korjattaessa koko jarrusatula on tietenkin puhdistettava. Kaikkia "puhdistusaineita" ei saa käyttää tähän. Mieluiten tulisi käyttää jarrupuhdistusainetta, koska se ei hyökkää kumiholkkeihin. Lisäksi puhalla jarrusatula hyvin paineilmalla (muista käyttää maskia).

Jarrusatulan maalaus

Jarrusatulan maalaaminen ei ole huolto- ja korjausnäkökulmasta välttämätöntä. Pikemminkin se on toimenpide, jolla jarrusatulalle saadaan "urheilullinen" ulkonäkö. Varmista maalatessasi, että käytät vain tähän tarkoitukseen sopivaa maalia.

Ajoneuvosta riippuen jarrusatulat voidaan valmistaa valuteräksestä tai valualumiinista. Alumiinissa on otettava huomioon hapettumiskerros, joka muodostuu heti ilman kanssa kosketuksiin joutuessaan (sen jälkeen, kun se on ensin hiottu pois). Tämä voi estää maalin kiinnittymisen. Maalatessa on myös varottava maalaamasta liikkuvia alueita ja osia, jotta ne pysyvät toimintakykyisinä.

Jarrupalojen vaihtoon liittyvät erityispiirteet

Jarrupaloja vaihdettaessa jarrupalojen männät on työnnettävä taaksepäin. Avaa tätä varten ensin jarrunestesäiliö, jotta siihen ei pääse muodostumaan painetta. Jarrusatulan männät on varustettu erilaisilla järjestelmillä: jotkin männät vain työnnetään takaisin, toisia on käännettävä ja työnnettävä. Kumpaankin järjestelmään on olemassa sopivat männänpalautusventtiilit.

Jarrupalojen vaihdon jälkeen autoa ei ajeta heti pois. Auto käynnistetään ensin (jarrutehostimen alipaineistus), sitten jarrutetaan useita kertoja paikallaan. Aluksi poljin pettää, koska männät on työnnetty liian pitkälle takaisin. Vasta kun oikea paine on jälleen annettu, voidaan ajaa pois.