- Pusty
- Hinta
- Jarrurummut useimmin haetuille tuotemerkeille
- Jarrurummut suosittuille tuotemerkeille
Jarrurummut – Nissan
(löytyi 21 tulosta)
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Valmistaja: | HERTH+BUSS JAKOPARTS |
Valmistajan numero: | J3401041 |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Mikä on jarrurumpu?
Jarrurumpu on osa rumpujarruja, joita on käytetty jo yli 100 vuotta. Se on myös rumpujarrujen samanniminen komponentti, ja se on ruukunmuotoinen. Jarrurumpu on asennettu pyörän napaan, jossa se pyörii ajon aikana. Jarrurumpu on niin sanotusti jarrukenkien kitkakumppani auton hidastamiseksi. Se on suunniteltu haihduttamaan jarrutuksen aikana syntyvää lämpöä, jotta jarru ei haalistuisi ja rumpujarrun osat (jarrukengät, pyöränsylinterit, laakerit ja jouset) olisivat suojassa korroosiolta ja lialta. Haalistuminen voi johtaa korkeisiin lämpötiloihin, kun jarrutusteho heikkenee.
Laadukkaalla jarrurummulla on hyvä jäykkyys ja lämmönjohtavuus. Jos jarrurumpuun kohdistuu kuormituksia, rummun on kuljettava keskellä ja ilman iskuja eikä se saa vääntyä.
Miten se on rakennettu?
Jarrurumpu on usein valmistettu muokattavasta valuraudasta, joka on kevytmetallin ja valuraudan tai valuteräksen yhdistelmävalu. Jarrurumpu voi saavuttaa riittävän jarrutustehon kaikissa kuormituksissa vain, jos sen mitat ovat riittävän vakaat. Sen halkaisija ei saa laajentua sallittua suuremmaksi korkeammissa lämpötiloissa ja kuormituksessa. Kitkapinnan optimaalinen pinnankarheus, hyvä lämmönjohtavuus sekä tiukat muoto- ja sijaintitoleranssit takaavat turvallisen ja luotettavan jarrutusprosessin sekä vakaat kitkakertoimet.
Monissa autoissa jarrurummut on integroitu pyöränlaakereihin. Kun ne vaihdetaan, myös pyöränlaakeri on vaihdettava turvallisuussyistä. Lisäksi monilla valmistajilla on nykyään valikoimissaan korroosionestomaalilla päällystettyjä jarrurumpuja. Tämä suojaa niitä roiskevedeltä, tiesuolalta ja tien lialta ja pitää ne hyvännäköisinä pitkään.
Mitä eroa on rumpujarrulla ja jarrurummulla?
Rumpujarru ja jarrurumpu ovat eri osia, ja jarrurumpu on rumpujarrun osa. Paluujouset, säätölaite, kiinnityslevy, jarrurumpu, kiinnitys- ja käyttöelementit, pyöräsylinterit ja jarrukengät ovat myös sen komponentteja.
Jarrurumpu on kiinteästi kiinni pyörässä ja seuraa sen pyörimisliikettä. Kun kuljettaja jarruttaa, pyöräsylinteri laajentaa kiinteitä jarrukenkiä ja painaa ne jarrurumpua vasten hidastaen sitä. Kun jarru vapautetaan, palautusjouset palauttavat jarrukengät alkuperäiseen asentoonsa.
Nykyään useimmissa nykyaikaisissa ajoneuvoissa on levyjarrut. Rumpujarruilla on kuitenkin kiistattomia etuja.
Rumpujarrun edut:
- Suljetun järjestelmän ansiosta se ei ole herkkä lialle
- Yksinkertainen integrointi seisontajarruun
- Pitkä käyttöikä ja kestävyys
- Kohtuuhintainen
- Kapseloidun rakenteen ansiosta jarrupöly ei pääse tunkeutumaan ulos
- Hitaampi lasitus kuin levyjarruilla
- Automaattinen jarruvoiman itsetehostaminen, jolloin jarrutusponnistus vähenee
Rumpujarrun haitat:
- Vain alhainen lämpökuormituskapasiteetti
- Erittäin herkkä kitkakertoimen hajonnalle ja soveltuu siksi käytettäväksi vain ajoneuvon taka-akselilla, kun ajoneuvon teho/massa on pieni
- Jarruletkujen vakava heikkeneminen korkeissa lämpötiloissa
- Jarrupalojen ja -rummun aikaa vievä vaihto
Miten jarrurumpujen kuluminen ilmenee?
Jarrurumpuja pidetään vähän kuluvina ja niiden käyttöikä on pitkä. Jos kulumisraja ylittyy, koska sisähalkaisija on kasvanut sallittua suuremmaksi tai jos rumpu on muuten vaurioitunut, esimerkiksi pyöränlaakerissa, hyvää jarrutustehoa ei voida enää taata. Tällöin jarrurumpu on vaihdettava. Tämä tehdään akselikohtaisesti, jotta vältetään liian suuret jarruvoimaerot ajoneuvon akselin sisällä. Myös jarrukengät on vaihdettava tällöin. Jarrurummun saa asentaa vain koulutettu asiantuntija jarrutustehon ja siten turvallisuuden maksimoimiseksi. Työn aikana korjaamo tarkistaa rumpujarrun kuluneisuuden ja tehokkuuden. He myös varmistavat, että asennus tehdään oikein. Nämä seikat takaavat optimaalisen jarrutustehon ja edistävät siten ajoneuvon arvon säilymistä.
Valikoima tunnettuja valmistajia
Jarrurumpujen markkinat ovat suuret. Valikoimastamme löytyvät myös tunnetut valmistajat, kuten ABE, ATE, BLUE PRINT, BOSCH, BREMBO, DELPHI ja WAGNER. Käytä vain pikahakua löytääksesi oikeat varaosat ajoneuvoosi.
Osta jarrurummut edullisesti verkosta
Jarrurumpuja pidetään vähän kuluvina osina, ja niitä on harvoin vaihdettava. Kun sen aika koittaa, myös jarrukengät on kuitenkin vaihdettava. Laadulla on tässä tärkeä merkitys. Jarrupalojen ECE R90 -standardi on ollut voimassa vuodesta 1999. Tämä standardi varmistaa, että jälkimarkkinoilla myytävillä jarrupaloilla on samat laatuominaisuudet kuin alkuperäisillä jarrupaloilla. Tämä koskee myös jarrurumpuja. Tämä tarkoittaa sitä, että ajoneuvokorjaamot saavat asentaa vuodesta 2016 alkaen kaikkiin ajoneuvomalleihin vain tällä merkinnällä varustettuja jarrurumpuja. Merkintä on merkittävä selvästi pakkaukseen ja tuotteeseen.
Jos jarrurumpu vaihdetaan erikoiskorjaamossa, voit silti säästää rahaa ostamalla jarrurummun edullisesti verkosta. Palkitusta Motointegrator-verkkokaupastamme löydät uudet jarrurummut noin 5 miljoonan varaosan joukosta. Edulliset hinnat ja huippulaatu ovat tavaramerkkimme. Asiantunteva asiakaspalvelumme neuvoo sinua mielellään.