Joulukausi 2024

Jarrurummut DELPHI – KUORMA-AUTOT

(löytyi 91 tulosta)

Kaikki tulokset kategorialle Jarrurummut.
Emme löytäneet mitään tuloksia ajoneuvolle Tata

Jarrurumpu on rumpujarrun keskeinen osa. Sen on hidastettava pyörän pyörimisliikkeitä sekä otettava vastaan ja johdettava pois jarrutuksen aikana syntyvä lämpö. Levyjarru on sittemmin korvannut rumpujarrun, mikä liittyy nykyaikaisten ajoneuvojen lisääntyneeseen moottorointiin. Kuljettajat, joiden autoissa on edelleen rumpujarrut, voivat iloita: rumpujarrun jarrurumpu on paljon halvempi vaihtaa kuin levyjarru. Verkkokaupastamme löydät jarrurummut huippuvalmistajilta ja -merkeiltä. Tutustu nyt.

Varaosat EVORON
Sijoituskriteerit
Jarrurumpu DELPHI BF639
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   BF639
44,35 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarrurumpu DELPHI BF565
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   BF565
38,08 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarrurumpu DELPHI BFR624
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   BFR624
59,80 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarrurumpu DELPHI BF577
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   BF577
27,16 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarrurumpu DELPHI BF600
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   BF600
27,68 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarrurumpu DELPHI BF136
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   BF136
13,08 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarrurumpu DELPHI BF427
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   BF427
38,64 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarrurumpu DELPHI BF561
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   BF561
40,05 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarrurumpu DELPHI BF229
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   BF229
29,61 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarrurumpu DELPHI BF530
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   BF530
39,36 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarrurumpu DELPHI BF562
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   BF562
51,12 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarrurumpu DELPHI BF551
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   BF551
35,55 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarrurumpu DELPHI BF548
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   BF548
25,19 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarrurumpu DELPHI BF580
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   BF580
23,39 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarrurumpu DELPHI BF558
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   BF558
74,71 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Miten rumpujarru toimii?

Rumpujarru koostuu kahdesta puoliympyrän muotoisesta jarrukengästä. Kenkien välissä ylhäällä on pyöräjarrusylinteri, joka työntää jarrukenkiä erilleen molemmilta puolilta. Alhaalla kengät lepäävät nokan päällä. Jarrukengät pysyvät paikoillaan lukitustappien avulla, ja lisäksi niissä on paluu- tai palautusjouset. Yhdessä jarrukengässä on vipu käsijarruvaijerin kiristämistä varten. Jarrurumpu on kiinnitetty tähän vipuun.

Rumpujarrut olivat ennen vakiojarrujärjestelmä. Nämä ajat ovat kuitenkin jo kauan sitten ohi. Levyjarrut korvaavat yhä useammin rumpujarrut. Tämä johtuu siitä, että levyjarruilla on huomattavia etuja rumpujarruihin verrattuna. Esimerkiksi rumpujarru ei ole huoltovapaa ja sen hyötysuhde on paljon alhaisempi. Ainoastaan tuotanto on halvempaa, minkä vuoksi näitä jarruja käytetään nykyään lähinnä alemmissa ajoneuvoluokissa, kuten pienissä ja erittäin pienissä autoissa. Rumpujarruja käytetään yhä vähemmän myös hyötyajoneuvoissa ja linja-autoissa.

Kuinka kauan jarrurummut kestävät? Milloin ne on vaihdettava?

Periaatteessa se on samanlainen kuin jarrulevy. Rumpu on vaihdettava, kun kulumisraja on saavutettu. Kulumisrajan määrittää ajoneuvon valmistaja. Se löytyy korjaamokäsikirjasta. Kulumisraja määritellään sisähalkaisijan mukaan. Sen vuoksi rumpu on irrotettava ja sen jälkeen sisähalkaisija on tarkistettava sopivalla mittavälineellä.

On kuitenkin myös poikkeustilanteita, joissa jarrurumpua ei voida enää käyttää. Näin on esimerkiksi silloin, kun jarrurummussa on vakavia naarmuja. Hyötyajoneuvoalalla tällaiset urat sorvataan tietyn toleranssin puitteissa. Jarrurummun sorvaus tehdään myös henkilöautojen rumpujarruille, mutta sitä ei käytetä enää juuri koskaan, koska työ on suurempi ja siten kalliimpi kuin uuden jarrurummun sorvaus.

 Lisäksi jarrupalat voivat kallistua. Silloin kengät jarruttavat pysyvästi. Tämän seurauksena jarru kuumenee ja voi jopa hehkua. Tämän voi tunnistaa siitä, että jarrurumpu on muuttunut sisältä siniseksi ja jarrukengät ovat muuttuneet lasimaisiksi eli koviksi. Edes rummun irrottaminen ei auta, sillä rummun metallirakenne on irrottamisen seurauksena sintrattu ja se on nyt huokoinen ja hauras. Jarrurummut on vaihdettava.

Jarrurummut, joissa on ABS?

1990-luvulla ilmestyi lukkiutumaton jarrujärjestelmä, lyhyesti ABS. Nykyään se on vakiovaruste useimmissa ajoneuvoissa. Toimintaperiaate on aina sama: anturi sijaitsee hammasrenkaassa. Hammasrengas voidaan asentaa eri tavoin. Rumpujarruissa se voidaan sijoittaa rumpuun. ABS-antureita on kuitenkin erilaisia järjestelmiä. Ennen jarrurumpujen ostamista on siis selvitettävä, onko ajoneuvossa ABS-järjestelmä vai ei. Yleensä sisähalkaisija on erilainen (pienempi ABS:n tapauksessa).

Mitkä osat on vaihdettava yhdessä jarrurumpujen kanssa?

Jarrupalat on tietenkin vaihdettava myös jarrurumpujen vaihdon yhteydessä. Sen lisäksi voi kuitenkin olla muita osia, jotka on vaihdettava. Jotkin rumpujarrut on yksinkertaisesti laipoitettu akselin napaan. Pyörän laakeri on sitten reuna-akselissa. On kuitenkin olemassa myös jarrurumpuja, joita pyöränlaakeri pitää paikallaan. Jos tällainen jarrurumpu vaihdetaan, myös vastaava pyöränlaakeri on vaihdettava. Huom! Näiden pyöränlaakereiden säätäminen vaatii erikoisosaamista. Jos laakeria säädetään väärin, se voi kirjaimellisesti hajottaa pyöränlaakerin. Lisäksi laakeripesän on oltava myös sisältä kunnolla rasvattu.

Miten rumpujarru poistetaan?

Jokainen, joka on joskus halunnut avata rumpujarrun, on varmasti huomannut, että rumpua ei voi irrottaa. Sitä varten jarrukengät on ensin ruuvattava yhteen. Kahden jarrukengän välissä on säätölaite. Se on kierretappi, jossa on hammaspyörämekanismi, joka työntää jarrukengät aina mahdollisimman kauas toisistaan, jotta ne voivat saavuttaa optimaalisen jarrutustehon.

Tämä säätölaite on ruuvattava yhteen. Tätä varten jarrun takaosassa, ankkurilevyssä, on joko aukko tai ruuvimeisseli on työnnettävä rummun läpi edestä. Takaisinkääntäminen vaatii myös taitoa ja asiantuntemusta, samoin kuin rumpujarrun säätäminen myöhemmin. Kierre voi olla toisella puolella vasenkätinen ja toisella puolella oikeakätinen.

Kun säätölaite on ruuvattu kiinni, rummun etuosaa lyödään vasaralla kolme tai neljä kertaa lujasti mutta tunteella, jotta mahdolliset kireät jarrukengät löystyvät. Nyt rumpu voidaan irrottaa. Nopeasti käy kuitenkin selväksi, että tarvitaan erikoisosaamista ja kokemusta, minkä vuoksi tämä työ on annettava vain asiantuntijan tehtäväksi.