- Pusty
Jarrurummut
(löytyi 404 tulosta)
Jarrurumpu on rumpujarrun keskeinen osa. Sen on hidastettava pyörän pyörimisliikkeitä sekä otettava vastaan ja johdettava pois jarrutuksen aikana syntyvä lämpö. Levyjarru on sittemmin korvannut rumpujarrun, mikä liittyy nykyaikaisten ajoneuvojen lisääntyneeseen moottorointiin. Kuljettajat, joiden autoissa on edelleen rumpujarrut, voivat iloita: rumpujarrun jarrurumpu on paljon halvempi vaihtaa kuin levyjarru. Verkkokaupastamme löydät jarrurummut huippuvalmistajilta ja -merkeiltä. Tutustu nyt.
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Jarrurummut.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Mikä on jarrurumpu?
Jarrurumpu on osa rumpujarruja, joita on käytetty jo yli 100 vuotta. Se on myös rumpujarrujen samanniminen komponentti, ja se on ruukunmuotoinen. Jarrurumpu on asennettu pyörän napaan, jossa se pyörii ajon aikana. Jarrurumpu on niin sanotusti jarrukenkien kitkakumppani auton hidastamiseksi. Se on suunniteltu haihduttamaan jarrutuksen aikana syntyvää lämpöä, jotta jarru ei haalistuisi ja rumpujarrun osat (jarrukengät, pyöränsylinterit, laakerit ja jouset) olisivat suojassa korroosiolta ja lialta. Haalistuminen voi johtaa korkeisiin lämpötiloihin, kun jarrutusteho heikkenee.
Laadukkaalla jarrurummulla on hyvä jäykkyys ja lämmönjohtavuus. Jos jarrurumpuun kohdistuu kuormituksia, rummun on kuljettava keskellä ja ilman iskuja eikä se saa vääntyä.
Miten se on rakennettu?
Jarrurumpu on usein valmistettu muokattavasta valuraudasta, joka on kevytmetallin ja valuraudan tai valuteräksen yhdistelmävalu. Jarrurumpu voi saavuttaa riittävän jarrutustehon kaikissa kuormituksissa vain, jos sen mitat ovat riittävän vakaat. Sen halkaisija ei saa laajentua sallittua suuremmaksi korkeammissa lämpötiloissa ja kuormituksessa. Kitkapinnan optimaalinen pinnankarheus, hyvä lämmönjohtavuus sekä tiukat muoto- ja sijaintitoleranssit takaavat turvallisen ja luotettavan jarrutusprosessin sekä vakaat kitkakertoimet.
Monissa autoissa jarrurummut on integroitu pyöränlaakereihin. Kun ne vaihdetaan, myös pyöränlaakeri on vaihdettava turvallisuussyistä. Lisäksi monilla valmistajilla on nykyään valikoimissaan korroosionestomaalilla päällystettyjä jarrurumpuja. Tämä suojaa niitä roiskevedeltä, tiesuolalta ja tien lialta ja pitää ne hyvännäköisinä pitkään.
Mitä eroa on rumpujarrulla ja jarrurummulla?
Rumpujarru ja jarrurumpu ovat eri osia, ja jarrurumpu on rumpujarrun osa. Paluujouset, säätölaite, kiinnityslevy, jarrurumpu, kiinnitys- ja käyttöelementit, pyöräsylinterit ja jarrukengät ovat myös sen komponentteja.
Jarrurumpu on kiinteästi kiinni pyörässä ja seuraa sen pyörimisliikettä. Kun kuljettaja jarruttaa, pyöräsylinteri laajentaa kiinteitä jarrukenkiä ja painaa ne jarrurumpua vasten hidastaen sitä. Kun jarru vapautetaan, palautusjouset palauttavat jarrukengät alkuperäiseen asentoonsa.
Nykyään useimmissa nykyaikaisissa ajoneuvoissa on levyjarrut. Rumpujarruilla on kuitenkin kiistattomia etuja.
Rumpujarrun edut:
- Suljetun järjestelmän ansiosta se ei ole herkkä lialle
- Yksinkertainen integrointi seisontajarruun
- Pitkä käyttöikä ja kestävyys
- Kohtuuhintainen
- Kapseloidun rakenteen ansiosta jarrupöly ei pääse tunkeutumaan ulos
- Hitaampi lasitus kuin levyjarruilla
- Automaattinen jarruvoiman itsetehostaminen, jolloin jarrutusponnistus vähenee
Rumpujarrun haitat:
- Vain alhainen lämpökuormituskapasiteetti
- Erittäin herkkä kitkakertoimen hajonnalle ja soveltuu siksi käytettäväksi vain ajoneuvon taka-akselilla, kun ajoneuvon teho/massa on pieni
- Jarruletkujen vakava heikkeneminen korkeissa lämpötiloissa
- Jarrupalojen ja -rummun aikaa vievä vaihto
Miten jarrurumpujen kuluminen ilmenee?
Jarrurumpuja pidetään vähän kuluvina ja niiden käyttöikä on pitkä. Jos kulumisraja ylittyy, koska sisähalkaisija on kasvanut sallittua suuremmaksi tai jos rumpu on muuten vaurioitunut, esimerkiksi pyöränlaakerissa, hyvää jarrutustehoa ei voida enää taata. Tällöin jarrurumpu on vaihdettava. Tämä tehdään akselikohtaisesti, jotta vältetään liian suuret jarruvoimaerot ajoneuvon akselin sisällä. Myös jarrukengät on vaihdettava tällöin. Jarrurummun saa asentaa vain koulutettu asiantuntija jarrutustehon ja siten turvallisuuden maksimoimiseksi. Työn aikana korjaamo tarkistaa rumpujarrun kuluneisuuden ja tehokkuuden. He myös varmistavat, että asennus tehdään oikein. Nämä seikat takaavat optimaalisen jarrutustehon ja edistävät siten ajoneuvon arvon säilymistä.
Valikoima tunnettuja valmistajia
Jarrurumpujen markkinat ovat suuret. Valikoimastamme löytyvät myös tunnetut valmistajat, kuten ABE, ATE, BLUE PRINT, BOSCH, BREMBO, DELPHI ja WAGNER. Käytä vain pikahakua löytääksesi oikeat varaosat ajoneuvoosi.
Osta jarrurummut edullisesti verkosta
Jarrurumpuja pidetään vähän kuluvina osina, ja niitä on harvoin vaihdettava. Kun sen aika koittaa, myös jarrukengät on kuitenkin vaihdettava. Laadulla on tässä tärkeä merkitys. Jarrupalojen ECE R90 -standardi on ollut voimassa vuodesta 1999. Tämä standardi varmistaa, että jälkimarkkinoilla myytävillä jarrupaloilla on samat laatuominaisuudet kuin alkuperäisillä jarrupaloilla. Tämä koskee myös jarrurumpuja. Tämä tarkoittaa sitä, että ajoneuvokorjaamot saavat asentaa vuodesta 2016 alkaen kaikkiin ajoneuvomalleihin vain tällä merkinnällä varustettuja jarrurumpuja. Merkintä on merkittävä selvästi pakkaukseen ja tuotteeseen.
Jos jarrurumpu vaihdetaan erikoiskorjaamossa, voit silti säästää rahaa ostamalla jarrurummun edullisesti verkosta. Palkitusta Motointegrator-verkkokaupastamme löydät uudet jarrurummut noin 5 miljoonan varaosan joukosta. Edulliset hinnat ja huippulaatu ovat tavaramerkkimme. Asiantunteva asiakaspalvelumme neuvoo sinua mielellään.
Parhaat tuotteet kategoriasta Jarrurummut
Miten rumpujarru toimii?
Rumpujarru koostuu kahdesta puoliympyrän muotoisesta jarrukengästä. Kenkien välissä ylhäällä on pyöräjarrusylinteri, joka työntää jarrukenkiä erilleen molemmilta puolilta. Alhaalla kengät lepäävät nokan päällä. Jarrukengät pysyvät paikoillaan lukitustappien avulla, ja lisäksi niissä on paluu- tai palautusjouset. Yhdessä jarrukengässä on vipu käsijarruvaijerin kiristämistä varten. Jarrurumpu on kiinnitetty tähän vipuun.
Rumpujarrut olivat ennen vakiojarrujärjestelmä. Nämä ajat ovat kuitenkin jo kauan sitten ohi. Levyjarrut korvaavat yhä useammin rumpujarrut. Tämä johtuu siitä, että levyjarruilla on huomattavia etuja rumpujarruihin verrattuna. Esimerkiksi rumpujarru ei ole huoltovapaa ja sen hyötysuhde on paljon alhaisempi. Ainoastaan tuotanto on halvempaa, minkä vuoksi näitä jarruja käytetään nykyään lähinnä alemmissa ajoneuvoluokissa, kuten pienissä ja erittäin pienissä autoissa. Rumpujarruja käytetään yhä vähemmän myös hyötyajoneuvoissa ja linja-autoissa.
Kuinka kauan jarrurummut kestävät? Milloin ne on vaihdettava?
Periaatteessa se on samanlainen kuin jarrulevy. Rumpu on vaihdettava, kun kulumisraja on saavutettu. Kulumisrajan määrittää ajoneuvon valmistaja. Se löytyy korjaamokäsikirjasta. Kulumisraja määritellään sisähalkaisijan mukaan. Sen vuoksi rumpu on irrotettava ja sen jälkeen sisähalkaisija on tarkistettava sopivalla mittavälineellä.
On kuitenkin myös poikkeustilanteita, joissa jarrurumpua ei voida enää käyttää. Näin on esimerkiksi silloin, kun jarrurummussa on vakavia naarmuja. Hyötyajoneuvoalalla tällaiset urat sorvataan tietyn toleranssin puitteissa. Jarrurummun sorvaus tehdään myös henkilöautojen rumpujarruille, mutta sitä ei käytetä enää juuri koskaan, koska työ on suurempi ja siten kalliimpi kuin uuden jarrurummun sorvaus.
Lisäksi jarrupalat voivat kallistua. Silloin kengät jarruttavat pysyvästi. Tämän seurauksena jarru kuumenee ja voi jopa hehkua. Tämän voi tunnistaa siitä, että jarrurumpu on muuttunut sisältä siniseksi ja jarrukengät ovat muuttuneet lasimaisiksi eli koviksi. Edes rummun irrottaminen ei auta, sillä rummun metallirakenne on irrottamisen seurauksena sintrattu ja se on nyt huokoinen ja hauras. Jarrurummut on vaihdettava.
Jarrurummut, joissa on ABS?
1990-luvulla ilmestyi lukkiutumaton jarrujärjestelmä, lyhyesti ABS. Nykyään se on vakiovaruste useimmissa ajoneuvoissa. Toimintaperiaate on aina sama: anturi sijaitsee hammasrenkaassa. Hammasrengas voidaan asentaa eri tavoin. Rumpujarruissa se voidaan sijoittaa rumpuun. ABS-antureita on kuitenkin erilaisia järjestelmiä. Ennen jarrurumpujen ostamista on siis selvitettävä, onko ajoneuvossa ABS-järjestelmä vai ei. Yleensä sisähalkaisija on erilainen (pienempi ABS:n tapauksessa).
Mitkä osat on vaihdettava yhdessä jarrurumpujen kanssa?
Jarrupalat on tietenkin vaihdettava myös jarrurumpujen vaihdon yhteydessä. Sen lisäksi voi kuitenkin olla muita osia, jotka on vaihdettava. Jotkin rumpujarrut on yksinkertaisesti laipoitettu akselin napaan. Pyörän laakeri on sitten reuna-akselissa. On kuitenkin olemassa myös jarrurumpuja, joita pyöränlaakeri pitää paikallaan. Jos tällainen jarrurumpu vaihdetaan, myös vastaava pyöränlaakeri on vaihdettava. Huom! Näiden pyöränlaakereiden säätäminen vaatii erikoisosaamista. Jos laakeria säädetään väärin, se voi kirjaimellisesti hajottaa pyöränlaakerin. Lisäksi laakeripesän on oltava myös sisältä kunnolla rasvattu.
Miten rumpujarru poistetaan?
Jokainen, joka on joskus halunnut avata rumpujarrun, on varmasti huomannut, että rumpua ei voi irrottaa. Sitä varten jarrukengät on ensin ruuvattava yhteen. Kahden jarrukengän välissä on säätölaite. Se on kierretappi, jossa on hammaspyörämekanismi, joka työntää jarrukengät aina mahdollisimman kauas toisistaan, jotta ne voivat saavuttaa optimaalisen jarrutustehon.
Tämä säätölaite on ruuvattava yhteen. Tätä varten jarrun takaosassa, ankkurilevyssä, on joko aukko tai ruuvimeisseli on työnnettävä rummun läpi edestä. Takaisinkääntäminen vaatii myös taitoa ja asiantuntemusta, samoin kuin rumpujarrun säätäminen myöhemmin. Kierre voi olla toisella puolella vasenkätinen ja toisella puolella oikeakätinen.
Kun säätölaite on ruuvattu kiinni, rummun etuosaa lyödään vasaralla kolme tai neljä kertaa lujasti mutta tunteella, jotta mahdolliset kireät jarrukengät löystyvät. Nyt rumpu voidaan irrottaa. Nopeasti käy kuitenkin selväksi, että tarvitaan erikoisosaamista ja kokemusta, minkä vuoksi tämä työ on annettava vain asiantuntijan tehtäväksi.