- Pusty
Jarrupalojen asennussarjat – KUORMA-AUTOT
(löytyi 693 tulosta)
Jarrupala on pieni mutta tärkeä osa autoa. Jarrupala osallistuu suoraan ajoneuvon jarruttamiseen. Tätä varten liike-energia muutetaan kitkan avulla lämmöksi, jolloin nopeus pienenee.
Jarrupala on kuluva osa, ja se ajetaan pois tietyn määrän jarrutuksia jälkeen. Tämä olennainen turvallisuusriski ei näy ulospäin. Siksi on olemassa kulumisesta varoittavia laitteita.
Jarrupalojen korjaamiseen tarvitaan oikeat tarvikkeet. Verkkokaupastamme löydät ajoneuvoosi sopivan levyjarrupalojen lisävarustesarjan ja voit puuttua ongelmaan välittömästi.
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Jarrupalojen asennussarjat.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- FSO
- GAZ
- GEO
- GMC
- Great Wall
- Honda
- Hummer
- Hyundai
- Infiniti
- Innocenti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- KIA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Plymouth
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Renault Trucks
- Rover
- Saab
- Seat
- Sevic
- Skoda
- Smart
- Ssangyong
- Steyr
- Subaru
- Suzuki
- Tata
- Tesla
- Toyota
- Trabant
- UAZ
- Volvo
- VW
- Wartburg
- Zastava
- ZAZ
- ZIL
Millaisia levyjarrupaloja ja -tarvikkeita on olemassa?
Jarrupalojen on täytettävä tietyt kriteerit, jotta niitä voidaan käyttää autoissa turvallisesti. Esimerkiksi jarrutusteho ei saa heikentyä korkeissa lämpötiloissa. Jarrupalojen on kestettävä jopa 800 °C:n lämpötiloja - ja myös likaa, kosteutta ja vuodenaikojen vaihtelua.
Valmistajat käyttävät jarrupalojen valmistuksessa erilaisia materiaaleja. Metalleja, kuten messinkiä tai kuparia, käytetään kitka-aineina ja hartseja sideaineina.
Koostumus vaihtelee. On olemassa puolimetallisia ajoaineita, jotka koostuvat enintään noin kahdesta kolmasosasta metallia ja joihin on sekoitettu muita aineita. Tällöin kustannukset ovat jonkin verran alhaisemmat, mutta kuluminen on hieman suurempaa.
Jos metallipitoisuutta vähennetään alle 30 prosenttiin ja se korvataan kuitumaisilla materiaaleilla, jarrut käyvät kuumina vähemmän nopeasti. Saatavilla on myös keraamisista komponenteista valmistettuja ajoaineita. Ne ovat erityisen hiljaisia, mutta myös alttiita kulumiselle ja melko kalliita.
Levyjarru on suurelta osin korvannut rumpujarrun henkilöautoissa.
Levyjarrut voidaan jakaa kiinteän jarrusatulan jarruihin ja poljinsatulan jarruihin.
Missä ovat levyjarrut ja levyjarrupalat?
Etuakselissa on levyjarrut. Siellä ne on asennettu pyörännapaan. Pyörän ympärillä on eräänlainen puristin. Kiinteän jarrusatulan jarruissa jarrusylinterit on liitetty kiinteästi pyöränkannattimeen. Kun astut jarrulle, jarrupala painuu jarrulevyä vasten.
Nyrkkisatulajarru on hieman erilainen ja vie vähemmän tilaa. Yksi tämän vaihtoehdon heikkouksista on, että levyjarrupala kuluu epätasaisesti.
Mikä on levyjarrupalan vian riski?
Auton jarrujärjestelmä koostuu useista eri osista. Jos ne eivät sovi täydellisesti yhteen, jarrutusteho heikkenee. Toisaalta tämä voi lisätä onnettomuusriskiä. Toisaalta voit odottaa epäonnistuvasi seuraavassa yleisessä katsastuksessa, jos levyjarrupala on viallinen.
Levyjarrupalojen vaurioitumisen syyt
Levyjarrupalat ovat kuluvia osia. Kulumisnopeus riippuu myös ajotyylistä. Jos ajat normaalisti ilman erityistä intensiteettiä, levyjarrupalat on vaihdettava vasta 100 000 km:n jälkeen. Jos kuitenkin jarrutat voimakkaasti tai jos ajoneuvossasi on jarrupalojen laatuongelma, se voi olla tarpeen jo paljon aikaisemmin.
Levyjarrupalojen lisävarustesarjan avulla voit määrittää, kuinka pitkälle vaurio on edennyt. Jos jäljellä oleva jarrupala on alle 2 mm, sinun on ryhdyttävä toimenpiteisiin. Sinua varoitetaan todennäköisesti levyjarrupalojen ongelmista ajoneuvossa olevan merkkivalon avulla. Kulumisanturit mittaavat jarrupalojen heikkenemistä sähköisen impulssin avulla tai myös mekaanisesti ja ilmoittavat sinulle, jos niissä on havaittu mitattavissa olevia vikoja.
Tarvittavan tietotaidon ja välineiden avulla voit ehkä itse uusia jarrupalat. Ajoneuvoosi sovitettu levyjarrupalojen lisävarustesarja voi tarjota arvokasta palvelua.
Muussa tapauksessa voit käydä työpajassa. Kustannukset riippuvat tällöin työn laajuudesta ja tarvittavista varaosista. Jos vain etujarrupalat on vaihdettava, kustannukset ovat noin 100-300 euroa. Jos myös jarrulevyt on vaihdettava, joudut varautumaan huomattavasti suurempiin kustannuksiin.
Vialliset levyjarrupalat: Nämä oireet osoittavat, että ne ovat vialliset
.Miten vialliset tai kuluneet levyjarrupalat voidaan tunnistaa? Tarkkaile erityisesti näitä oireita:
- Kuuluu hankaava ääni. Ongelma ei silloin välttämättä ole levyjarrupalassa, vaan todennäköisesti jarrujen alueella.
- Jarrutettaessa kuuluu epämiellyttävä vinkuva ääni.
- Jarrunestettä on selittämättömän vähän.
- Ajoneuvo vetää sivulle jarrutettaessa.
- Tunnet tärinää tai vastusta ohjauspyörässä tai jarrupolkimessa jarrutettaessa, tai jarrupoljin näyttää jopa liikkuvan edestakaisin ("lepattaa").
- Ajoneuvosi ilmoittaa viasta merkkivalolla.
- Vanhemmat kulumisanturit lähettävät signaaleja.
Osta levyjarrupalojen lisävarustesarja helposti verkossa Motointegratorilta
Ulkopuolelta ei näe, kuinka paljon levyjarrupalat ovat jo kuluneet. Levyjarrupalojen lisävarustesarjan avulla voit saattaa ajoneuvosi takaisin ajan tasalle.
Voit helposti tilata oikean lisävarustepaketin verkossa Motointegratorista. Meiltä saat tarvikesarjoja kaikilta tärkeimmiltä valmistajilta ja malleilta. Tilaa Textarin etujarrupalojen tarvikesarja tai Corsa D1.6 Turbo -levyjarrupalojen lisävarustesarja hetkessä.
Myymälässämme on noin 5 miljoonaa varaosaa ja lisävarustetta, joten valikoimamme on laaja kaikkien automerkkien osalta. Saat huippulaatua ja salamannopeat toimitukset. Luota asiantuntevaan asiakaspalveluumme ja hyödy monista muista eduista.