Joulukausi 2024

Jarrupalat – Renault Trucks

(löytyi 3 tulosta)

Varaosat EVORON
Sijoituskriteerit
Jarrupalasarja LPR 05P885A, takana
Valmistaja:   LPR
Valmistajan numero:   05P885A
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrupalasarja TEXTAR 2109902, edessä
Valmistaja:   TEXTAR
Valmistajan numero:   2109902
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrupalasarja TEXTAR 2998501
Jarrupalasarja TEXTAR 2998501
Valmistaja:   TEXTAR
Valmistajan numero:   2998501
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Jarrupala on yksi useimmin tarvittavista ja tärkeimmistä varaosista

Jarrupalat tunnetaan myös nimellä jarrukengät tai jarrupalat. Jarrupaloja on saatavana ajoneuvotekniikassa pääasiassa rumpujarruihin ja levyjarrujärjestelmiin. Kuten muissakin ajoneuvoissa, myös moottoriajoneuvoissa jarrua käytetään ajoneuvon nopeuden vähentämiseen tai ajoneuvon paikallaan pysyttämiseen. Jarrutustehon aikaansaamiseksi jarrupala painetaan lujaa metallilevyä tai jarrurumpua vasten. Tämä luo jarrutuksessa tarvittavan kitkan, joka myös johtaa voimakkaaseen lämmön kertymiseen <a href= https://tuotteet/jarrulevyt-1140103/ >jarrulevyihin ja jarrupaloihin. Tämän prosessin vuoksi jarrupalat kuluvat suhteellisen paljon, minkä vuoksi ne ovat yksi moottoriajoneuvojen tarpeellisimmista varaosista

Jarrupala on nykyaikaisimman materiaalitekniikan tuote

Jarrupalojen materiaali, jota tarvitaan jarrutukseen, on levyjarrun tapauksessa sidottu kantavaan materiaaliin. Rumpujarrussa jarrupäällyste on niitattu tai liimattu niin sanottuun jarrukenkään. Levyjarrupalojen taustalevy on valmistettu teräksestä, harmaasta valuraudasta tai muovista. Muovin suuri etu on sen keveys. Jarrupalojen pinnoilla käytetään tiettyjä kitka-aineita, kuten kuparia, molybdeeniä, raskas- tai bariumsulfaatteja, antimonitrisulfidia ja viime aikoina myös keraamisia aineita, jotka on sidottu synteettisiin hartseihin

Turvallisuus ja mukavuus jarrupalojen kulumisindikaattoreiden avulla

Lisäksi nykyaikaisissa jarrupaloissa on elektroniset kulumisen ilmaisimet, joita kutsutaan myös varoituskoskettimiksi. Monet näistä varoituskoskettimista käyttävät Ohmin lakia, jonka mukaan pienenevä sähkövastus ilmoittaa jarrupalan paksuuden pienenemisestä ja siten sen kulumisasteesta. Yksinkertaisemmissa antureissa on jarrupäällysteen alimpiin kerroksiin asennettu johdin, joka tulee kosketuksiin esimerkiksi jarrulevyn kanssa, jos jarrupäällyste kuluu voimakkaasti, ja lähettää vastaavan signaalin jarrupäällysteen kulumisesta ilmaisimeen. Akustisissa kulumisenilmaisimissa käytetään täysin erilaista rakenneperiaatetta. Tämäntyyppisessä kulumisen ilmaisimessa jarrupalan takaosaan kiinnitetään metallilevy. Tämä tuottaa jarrutettaessa läpitunkevan varoitusäänen ja samalla jarrupala on liian matalalla