Joulukausi 2024

Jarrupalat – Iveco

(löytyi 7 tulosta)

Sijoituskriteerit
Jarrupalasarja TEXTAR 2466301, takana
Valmistaja:   TEXTAR
Valmistajan numero:   2466301
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrupalasarja TEXTAR 2035908, edessä
Valmistaja:   TEXTAR
Valmistajan numero:   2035908
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrupalasarja BOSCH 0 986 494 866, edessä
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 986 494 866
Materiaali:  Low-Metallic
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrupalasarja FERODO FVR656, edessä
Valmistaja:   FERODO
Valmistajan numero:   FVR656
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrupalasarja BOSCH 0 986 424 044, edessä
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 986 424 044
Materiaali:  Low-Metallic
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrupalasarja TEXTAR 2913801
Jarrupalasarja TEXTAR 2913801
Valmistaja:   TEXTAR
Valmistajan numero:   2913801
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrupalasarja TEXTAR 2923201
Jarrupalasarja TEXTAR 2923201
Valmistaja:   TEXTAR
Valmistajan numero:   2923201
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Jarrupala on yksi useimmin tarvittavista ja tärkeimmistä varaosista

Jarrupalat tunnetaan myös nimellä jarrukengät tai jarrupalat. Jarrupaloja on saatavana ajoneuvotekniikassa pääasiassa rumpujarruihin ja levyjarrujärjestelmiin. Kuten muissakin ajoneuvoissa, myös moottoriajoneuvoissa jarrua käytetään ajoneuvon nopeuden vähentämiseen tai ajoneuvon paikallaan pysyttämiseen. Jarrutustehon aikaansaamiseksi jarrupala painetaan lujaa metallilevyä tai jarrurumpua vasten. Tämä luo jarrutuksessa tarvittavan kitkan, joka myös johtaa voimakkaaseen lämmön kertymiseen <a href= https://tuotteet/jarrulevyt-1140103/ >jarrulevyihin ja jarrupaloihin. Tämän prosessin vuoksi jarrupalat kuluvat suhteellisen paljon, minkä vuoksi ne ovat yksi moottoriajoneuvojen tarpeellisimmista varaosista

Jarrupala on nykyaikaisimman materiaalitekniikan tuote

Jarrupalojen materiaali, jota tarvitaan jarrutukseen, on levyjarrun tapauksessa sidottu kantavaan materiaaliin. Rumpujarrussa jarrupäällyste on niitattu tai liimattu niin sanottuun jarrukenkään. Levyjarrupalojen taustalevy on valmistettu teräksestä, harmaasta valuraudasta tai muovista. Muovin suuri etu on sen keveys. Jarrupalojen pinnoilla käytetään tiettyjä kitka-aineita, kuten kuparia, molybdeeniä, raskas- tai bariumsulfaatteja, antimonitrisulfidia ja viime aikoina myös keraamisia aineita, jotka on sidottu synteettisiin hartseihin

Turvallisuus ja mukavuus jarrupalojen kulumisindikaattoreiden avulla

Lisäksi nykyaikaisissa jarrupaloissa on elektroniset kulumisen ilmaisimet, joita kutsutaan myös varoituskoskettimiksi. Monet näistä varoituskoskettimista käyttävät Ohmin lakia, jonka mukaan pienenevä sähkövastus ilmoittaa jarrupalan paksuuden pienenemisestä ja siten sen kulumisasteesta. Yksinkertaisemmissa antureissa on jarrupäällysteen alimpiin kerroksiin asennettu johdin, joka tulee kosketuksiin esimerkiksi jarrulevyn kanssa, jos jarrupäällyste kuluu voimakkaasti, ja lähettää vastaavan signaalin jarrupäällysteen kulumisesta ilmaisimeen. Akustisissa kulumisenilmaisimissa käytetään täysin erilaista rakenneperiaatetta. Tämäntyyppisessä kulumisen ilmaisimessa jarrupalan takaosaan kiinnitetään metallilevy. Tämä tuottaa jarrutettaessa läpitunkevan varoitusäänen ja samalla jarrupala on liian matalalla