- Pusty
- Hinta
Jarrupääsylinterit – Nissan – KUORMA-AUTOT
(löytyi 18 tulosta)
Yksi autosi tärkeimmistä järjestelmistä on jarrujärjestelmä. Käytät sitä useita kertoja päivässä ajattelematta sitä juurikaan. Jokaisessa autossa, olipa se kuinka vanha tahansa, on jarrupääsylinteri. Se tunnetaan myös yksinkertaisesti pääsylinterinä, ja sen tehtävänä on siirtää ajoneuvon jarrupolkimelle antamaasi painetta hydrauliseksi jarruvoimaksi. Pääsylinteriä käytetään sekä rumpujarruissa että levyjarruissa. Jos autosi jarrupääsylinteri on rikki, voit tilata laadukkaan varaosan nopeasti Motointegratorilta.
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Valmistaja: | LPR |
Valmistajan numero: | 4395 |
Materiaali: | Alumiini |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Valmistaja: | MEYLE |
Valmistajan numero: | 36-14 531 0001 |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Valmistaja: | BOSCH |
Valmistajan numero: | 0 204 830 144 |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Miten jarrupääsylinteri toimii?
Jarrupääsylinteri siirtää käyttämäsi paineen jarrujärjestelmään. Se tekee tämän syöttämällä jarrunestettä jarrupiiriin käytetyn paineen mukaan ja säätämällä siten jarruvoimaa. Kun siis astut jarrupolkimelle, jalkasi voima siirtyy jarrupääsylinteriin ja sen sisällä oleva mäntä liikkuu jarruletkun suuntaan.
Suomessa jokaisessa autossa on oltava tandem-jarrupääsylinteri. Tämä on lakisääteinen vaatimus, ja se on periaatteessa pelkkä kaksi toisistaan riippumattomasti toimivaa jarrujärjestelmää. Tämä tarkoittaa, että jarrupaine voidaan rakentaa, vaikka toinen jarrupiiristä ei enää toimisikaan.
Trabantille oli jo olemassa pääjarrusylinterit. Tällaisissa vanhoissa ajoneuvoissa niin sanottu ensisijainen holkki kulkee tasausreiän yli. Tämä sulkee painekammion ja jarrupaine muodostuu. Kun kuljettaja nyt vapauttaa jarrupolkimen, jarrupääsylinterin mäntä palaa alkuperäiseen tilaansa. Sitä tukee jousi. Tällöin jarrusylinteriin virtaa uutta jarrunestettä, jolloin uusi jarrupaine voi muodostua viipymättä.
Uudemmissa ajoneuvoissa, joissa on jo ESP (elektroninen vakautusohjelma), ei ole enää jarrupääsylinterin yliajo- ja kompensointiporaa. Niissä käytetään niin sanottuja keskusventtiilejä. Kun et paina jarrupoljinta, keskusventtiili on auki. Pyöräjarrun ja jarrunestesäiliön välisen tilavuuden tarvittava tasaus saavutetaan sisäisessä männässä olevan reiän ja ylimenoreiän kautta. Jos nyt astut jarrupolkimelle, keskusventtiili sulkeutuu ja näin ollen myös liitäntä. Jarrupaine voidaan nyt rakentaa. Heti kun otat jalan pois jarrupolkimelta, paine jarrupiirissä vähenee niin, että pyöräjarrut vapautuvat. Jarrupääsylinterin mäntä palaa nyt alkuperäiseen asentoonsa ja syntyy alipaine, joka avaa keskusventtiilin ja päästää uutta jarrunestettä sisään.
Mistä tunnistat, että jarrupääsylinteri on viallinen?
Heti kun huomaat jarruvoiman vähenevän, tarkista, onko jarrupääsylinteri viallinen. Jos näin on, vain kaksi ajoneuvon neljästä pyörästä saa jarrutusta, mikä on havaittavissa. Huomaat myös, että polkimen matka kasvaa huomattavasti. Tämä tarkoittaa, että sinun on painettava jarrupoljinta paljon pidemmälle, ennen kuin tunnet vastapainetta. Tämä painepisteen siirtyminen taaksepäin tarkoittaa, että tunnet jarrutusvaikutuksen paljon myöhemmin. Tämä vaikutus johtuu siitä, että tandem-jarrupääsylinterin toinen kammio ei ole enää täynnä jarrunestettä. Jos jarrupääsylinteri on viallinen, jarrupoljin antaa usein periksi. Tämä puolestaan tarkoittaa, että jos painat sitä ja pysähdyt, huomaat, että poljin painuu yhä syvemmälle. Jos olet punaisissa valoissa, huomaat tämän merkin. Jos omistat jo uudemman ajoneuvon, jarrupaineanturi varoittaa sinua viasta ja saattaa lähettää tietoja ajoneuvon sisäiseen tietokoneeseen.
Ei ole väliä, minkä merkin huomaat ensimmäisenä: sinun on aina käytävä välittömästi korjaamolla, sillä ajoneuvosi ei enää kelpaa tieliikennekäyttöön tässä kunnossa. Säädä joka tapauksessa ajotyyliäsi ja nopeuttasi, ja jos et ole varma, hinauta auto pois.
Voiko jarrupääsylinterin vaihtaa?
Koska kyse on turvallisuuteen vaikuttavaan jarrujärjestelmään kohdistuvista töistä, sinun on vietävä jarrupääsylinteri ammattikorjaamoon tai annettava se korjattavaksi luotettavalle autoalan ammattilaiselle. Monissa ajoneuvoissa jarrupääsylinteriin ei ole kovin helppo päästä suoraan käsiksi, jolloin sinun pitäisi irrottaa muita auton osia ja asentaa ne uudelleen asianmukaisesti. Ammattikorjaamo vaihtaa myös jarrunesteen ja tyhjentää jarrupääsylinterin samalla, mikä on ehdottoman tärkeää.
Kuten kaikissa korjaustöissä, suuri osa vaihtokustannuksista muodostuu työstä. Uuden jarrupääsylinterin saa noin 30 eurolla, eikä siihen yleensä tarvitse käyttää yli 150 euroa. Jos tuot sen korjaamolle, voit itse etsiä edullisen hinnan. Palkitussa verkkokaupassamme tarjoamme jarrupääsylintereitä valmistajilta jokaiseen budjettiin. Meiltä löytyy jarrupääsylintereitä muun muassa ABE:ltä, ATE:ltä, BOSCHilta, DELPHI:ltä, TRW:ltä ja FTE:ltä.
Sylinterin vaihtaminen voi viedä jopa kolme tuntia riippuen siitä, millä ajoneuvomallilla ajat. Vaihto on kuitenkin joka tapauksessa kiireellinen, sillä henki riippuu toimivasta jarrusta hätätilanteessa. Salamannopeilla 2-4 arkipäivän toimitusajoilla takaamme nopean vaihdon, jotta saat korjauksen nopeasti.
Jarrujärjestelmän ja jarrupääsylinterin toimintaperiaate
Jarrupääusylinteri on komponentti, joka vaikuttaa merkittävästi turvallisuuteen. Jarrusylinteri välittää jarrunesteen paineen neljään pyörään. Jarrupääsylinteri toimii tällöin yhdessä jarrutehostimen ja myös ajoneuvon ABS-järjestelmän kanssa.
Jarrupääsylinteri sijaitsee moottoritilassa laipiossa (tuulilasin ja moottoritilan välissä), suoraan jarrupolkimen yläpuolella. Kun jarrupoljinta painetaan, pääjarrusylinterin mäntätanko painaa HBZ:ssä olevaa mäntää jarrutehostimen vahvistavan voiman avulla. Tämä pakottaa nyt jarrunesteen kahteen lähtevään putkeen. Useimmissa ajoneuvoissa nämä kaksi jarrupiiriä ovat diagonaaliset, eli edessä vasemmalla ja takana oikealla tai edessä oikealla ja takana vasemmalla. Näin varmistetaan, että ajoneuvo ei jarruta täysin toiselta puolelta, jos toinen jarrupiiristä vikaantuu.
Mitä vikoja jarrupääsylintereissä on?
Ajoneuvomallista riippuen kojelaudan alla oleva etäisyys (jarrupolkimen vivun ja jarrutehostimen männänvarren välillä) voidaan ensin säätää. Tämän pitäisi olla sellainen, että poljin ei putoa läpi alaspäin. Ylivoimaisesti yleisin vika jarrupääsylinterissä on vialliset tiivistyshuulet eli vuotava jarruneste. Tällöin jarrupaine ei pääse rakentumaan niin hyvin ja pysyvästi. Erityisesti jos seisot jarrupolkimen päällä ja se painuu hieman alaspäin, kyseessä voi olla vika jarrupääsylinterissä, mutta myös jarrusatuloissa. Myös jarrunesteessä oleva vesi tai ilma voi laukaista nämä oireet (molemmat väliaineet voidaan puristaa).
Jarrupääsylinterin oletettu vaurio voi olla peräisin muista osista
Jarrupaineen lisäämiseksi jarrutehostin, joka näyttää rummulta, sijaitsee jarrupolkimen ja suoraan takana olevan jarrusylinterin välissä. Sisällä on kalvo ja kammiot, joissa on alipaine. Tämä vahvistaa jarrupaineita. Jos tarvitset poikkeuksellisen paljon tehoa jopa maltilliseen jarrutukseen, se voi viitata siihen, että alipaine ei riitä. Joko järjestelmä menettää alipainetta tai alipainepumppu ei enää toimi kunnolla.
Jarrupääylinteri ja ABS
Nykyaikaisissa ajoneuvoissa ABS-järjestelmä sijaitsee myös jarrupääsylinterin ja jarrusatuloiden välissä. Se voi ohjata jarrupaineita parametriensa mukaisesti, eli jos pyörät lukkiutuvat, se voi vähentää kyseisen pyörän jarrupaineita. Tämän voi tuntea jarrupolkimessa polkimen "nykimisenä". Vanhemmissa ajoneuvoissa, joissa taka-akselilla on vielä jarrurummut, jarrusylinterin jälkeen voi olla myös proportionointiventtiili, koska levy- ja rumpujarrut vaativat kumpikin eri jarrupaineen. Monissa ajoneuvoissa on kuitenkin proportionaaliventtiilin sijasta taka-akselilla jarruvoiman säädin, joka myös säätelee jarrupaineita painon mukaan.
Jarrupääsylinterin irrottaminen
Jarrupääsylinterin irrottamisen saavat suorittaa vain koulutetut asiantuntijat. Jarrupolkimen liikkeen säätäminenkin on vaikeaa. Jos jarrupääsylinteri kuitenkin vaihdetaan, myös jarrupääsylinterin ja jarrutehostimen välinen männänvarren välys on säädettävä. Korjaamoilla on tähän valmistajasta riippuen erikoistyökaluja. Lisäksi ennen pääjarrusylinterin irrottamista on ensin tarkistettava, voidaanko vika ylipäätään jäljittää jarrupääsylinteriin. Tätä varten jarrujärjestelmään liitetään painemittari. Sen jälkeen jarrupaine mitataan valmistajan määrittelemän menettelyn mukaisesti. Sekä mittausmenettely että saadut paineet ovat ratkaisevia ja vastaavasti merkityksellisiä.
Miksi jarrupääsylinterissä ilmenee vikoja (polkimen) vapauttamisen jälkeen?
Itse asiassa tämä kysymys on muotoiltu väärin, mutta näin sitä usein kysytään. Jarrujärjestelmän tyhjennyksen jälkeen jarrupainetta ei usein näytä olevan, kun jarrutetaan ensimmäistä kertaa ajon jälkeen. Tämä johtuu siitä, että jarrutehostimen koko alipaine on "käytetty" tyhjennyksen aikana. Tämä tarkoittaa, että alipainepumpun on ensin palautettava vastaava alipaine jarrutehostimeen.
Sama kysymys esitetään kuitenkin aina jarrupalojen vaihdon yhteydessä. Tällöin jarrusatuloiden männät nollataan kokonaan ja sen jälkeen asetetaan jarrupalat tai jarrupalat. Jos autolla nyt vain ajetaan, kuljettaja kirjaimellisesti pudottaisi jarrupolkimen ensimmäisten jarrutusyritysten aikana ilman, että jarruvoimaa syntyy. Tämä johtuu siitä, että kunkin jarrusatulan männät on ensin työnnettävä riittävän pitkälle ulospäin, jotta jarrupalat ovat lähes kosketuksissa jarrulevyyn. Jarrupääsylinterissä ei kuitenkaan ole mitään vikaa.