-3% jarruosista

Jarrupääsylinterit ABE – KUORMA-AUTOT

(löytyi 37 tulosta)

Kaikki tulokset kategorialle Jarrupääsylinterit.
Emme löytäneet mitään tuloksia ajoneuvolle Iveco TRAKKER I AD380T45, teho: 451 hv/332 kW

Yksi autosi tärkeimmistä järjestelmistä on jarrujärjestelmä. Käytät sitä useita kertoja päivässä ajattelematta sitä juurikaan. Jokaisessa autossa, olipa se kuinka vanha tahansa, on jarrupääsylinteri. Se tunnetaan myös yksinkertaisesti pääsylinterinä, ja sen tehtävänä on siirtää ajoneuvon jarrupolkimelle antamaasi painetta hydrauliseksi jarruvoimaksi. Pääsylinteriä käytetään sekä rumpujarruissa että levyjarruissa. Jos autosi jarrupääsylinteri on rikki, voit tilata laadukkaan varaosan nopeasti Motointegratorilta.

Sijoituskriteerit
Pääjarrusylinteri ABE C9C014ABE
Valmistaja:   ABE
Valmistajan numero:   C9C014ABE
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri ABE C90549ABE
Valmistaja:   ABE
Valmistajan numero:   C90549ABE
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri ABE C98002ABE
Valmistaja:   ABE
Valmistajan numero:   C98002ABE
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pyörän jarrusylinteri ABE C52013ABE Vasen
Valmistaja:   ABE
Valmistajan numero:   C52013ABE
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri ABE C9X017ABE
Valmistaja:   ABE
Valmistajan numero:   C9X017ABE
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri ABE C94004ABE
Valmistaja:   ABE
Valmistajan numero:   C94004ABE
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri ABE C9A007ABE
Valmistaja:   ABE
Valmistajan numero:   C9A007ABE
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri ABE C94013ABE
Valmistaja:   ABE
Valmistajan numero:   C94013ABE
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri ABE C9P033ABE
Valmistaja:   ABE
Valmistajan numero:   C9P033ABE
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrupääsylinteri ABE C9R034ABE
Valmistaja:   ABE
Valmistajan numero:   C9R034ABE
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrupääsylinteri ABE C9G046ABE
Valmistaja:   ABE
Valmistajan numero:   C9G046ABE
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrupääsylinteri ABE C9M016ABE
Valmistaja:   ABE
Valmistajan numero:   C9M016ABE
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri ABE C92042ABE
Valmistaja:   ABE
Valmistajan numero:   C92042ABE
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrupääsylinteri ABE C90320ABE
Valmistaja:   ABE
Valmistajan numero:   C90320ABE
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrupääsylinteri ABE C9R003ABE
Valmistaja:   ABE
Valmistajan numero:   C9R003ABE
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Jarrujärjestelmän ja jarrupääsylinterin toimintaperiaate

Jarrupääusylinteri on komponentti, joka vaikuttaa merkittävästi turvallisuuteen. Jarrusylinteri välittää jarrunesteen paineen neljään pyörään. Jarrupääsylinteri toimii tällöin yhdessä jarrutehostimen ja myös ajoneuvon ABS-järjestelmän kanssa.

Jarrupääsylinteri sijaitsee moottoritilassa laipiossa (tuulilasin ja moottoritilan välissä), suoraan jarrupolkimen yläpuolella. Kun jarrupoljinta painetaan, pääjarrusylinterin mäntätanko painaa HBZ:ssä olevaa mäntää jarrutehostimen vahvistavan voiman avulla. Tämä pakottaa nyt jarrunesteen kahteen lähtevään putkeen. Useimmissa ajoneuvoissa nämä kaksi jarrupiiriä ovat diagonaaliset, eli edessä vasemmalla ja takana oikealla tai edessä oikealla ja takana vasemmalla. Näin varmistetaan, että ajoneuvo ei jarruta täysin toiselta puolelta, jos toinen jarrupiiristä vikaantuu.

Mitä vikoja jarrupääsylintereissä on?

Ajoneuvomallista riippuen kojelaudan alla oleva etäisyys (jarrupolkimen vivun ja jarrutehostimen männänvarren välillä) voidaan ensin säätää. Tämän pitäisi olla sellainen, että poljin ei putoa läpi alaspäin. Ylivoimaisesti yleisin vika jarrupääsylinterissä on vialliset tiivistyshuulet eli vuotava jarruneste. Tällöin jarrupaine ei pääse rakentumaan niin hyvin ja pysyvästi. Erityisesti jos seisot jarrupolkimen päällä ja se painuu hieman alaspäin, kyseessä voi olla vika jarrupääsylinterissä, mutta myös jarrusatuloissa. Myös jarrunesteessä oleva vesi tai ilma voi laukaista nämä oireet (molemmat väliaineet voidaan puristaa).

Jarrupääsylinterin oletettu vaurio voi olla peräisin muista osista

Jarrupaineen lisäämiseksi jarrutehostin, joka näyttää rummulta, sijaitsee jarrupolkimen ja suoraan takana olevan jarrusylinterin välissä. Sisällä on kalvo ja kammiot, joissa on alipaine. Tämä vahvistaa jarrupaineita. Jos tarvitset poikkeuksellisen paljon tehoa jopa maltilliseen jarrutukseen, se voi viitata siihen, että alipaine ei riitä. Joko järjestelmä menettää alipainetta tai alipainepumppu ei enää toimi kunnolla.

Jarrupääylinteri ja ABS

Nykyaikaisissa ajoneuvoissa ABS-järjestelmä sijaitsee myös jarrupääsylinterin ja jarrusatuloiden välissä. Se voi ohjata jarrupaineita parametriensa mukaisesti, eli jos pyörät lukkiutuvat, se voi vähentää kyseisen pyörän jarrupaineita. Tämän voi tuntea jarrupolkimessa polkimen "nykimisenä". Vanhemmissa ajoneuvoissa, joissa taka-akselilla on vielä jarrurummut, jarrusylinterin jälkeen voi olla myös proportionointiventtiili, koska levy- ja rumpujarrut vaativat kumpikin eri jarrupaineen. Monissa ajoneuvoissa on kuitenkin proportionaaliventtiilin sijasta taka-akselilla jarruvoiman säädin, joka myös säätelee jarrupaineita painon mukaan.

Jarrupääsylinterin irrottaminen

Jarrupääsylinterin irrottamisen saavat suorittaa vain koulutetut asiantuntijat. Jarrupolkimen liikkeen säätäminenkin on vaikeaa. Jos jarrupääsylinteri kuitenkin vaihdetaan, myös jarrupääsylinterin ja jarrutehostimen välinen männänvarren välys on säädettävä. Korjaamoilla on tähän valmistajasta riippuen erikoistyökaluja. Lisäksi ennen pääjarrusylinterin irrottamista on ensin tarkistettava, voidaanko vika ylipäätään jäljittää jarrupääsylinteriin. Tätä varten jarrujärjestelmään liitetään painemittari. Sen jälkeen jarrupaine mitataan valmistajan määrittelemän menettelyn mukaisesti. Sekä mittausmenettely että saadut paineet ovat ratkaisevia ja vastaavasti merkityksellisiä.

Miksi jarrupääsylinterissä ilmenee vikoja (polkimen) vapauttamisen jälkeen?

Itse asiassa tämä kysymys on muotoiltu väärin, mutta näin sitä usein kysytään. Jarrujärjestelmän tyhjennyksen jälkeen jarrupainetta ei usein näytä olevan, kun jarrutetaan ensimmäistä kertaa ajon jälkeen. Tämä johtuu siitä, että jarrutehostimen koko alipaine on "käytetty" tyhjennyksen aikana. Tämä tarkoittaa, että alipainepumpun on ensin palautettava vastaava alipaine jarrutehostimeen.

Sama kysymys esitetään kuitenkin aina jarrupalojen vaihdon yhteydessä. Tällöin jarrusatuloiden männät nollataan kokonaan ja sen jälkeen asetetaan jarrupalat tai jarrupalat. Jos autolla nyt vain ajetaan, kuljettaja kirjaimellisesti pudottaisi jarrupolkimen ensimmäisten jarrutusyritysten aikana ilman, että jarruvoimaa syntyy. Tämä johtuu siitä, että kunkin jarrusatulan männät on ensin työnnettävä riittävän pitkälle ulospäin, jotta jarrupalat ovat lähes kosketuksissa jarrulevyyn. Jarrupääsylinterissä ei kuitenkaan ole mitään vikaa.