Joulukausi 2024

Jarrupääsylinterit – Nissan

(löytyi 18 tulosta)

Sijoituskriteerit
Pääjarrusylinteri TRW PMH730
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   PMH730
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri LPR 1443
Valmistaja:   LPR
Valmistajan numero:   1443
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pyörän jarrusylinteri LPR 4395
Valmistaja:   LPR
Valmistajan numero:   4395
Materiaali:  Alumiini
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri TRW PML427
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   PML427
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri LPR 1442
Valmistaja:   LPR
Valmistajan numero:   1442
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri TRW PMA107
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   PMA107
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pyörän jarrusylinteri DELPHI LW90157
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   LW90157
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri LPR 1474
Valmistaja:   LPR
Valmistajan numero:   1474
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri AISIN AISIN MN-126
Valmistaja:   AISIN
Valmistajan numero:   MN-126
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri ABE C91027ABE
Valmistaja:   ABE
Valmistajan numero:   C91027ABE
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pyörän jarrusylinteri MEYLE 36-14 531 0001
Valmistaja:   MEYLE
Valmistajan numero:   36-14 531 0001
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri ABE C91029ABE
Valmistaja:   ABE
Valmistajan numero:   C91029ABE
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri LPR 1326
Valmistaja:   LPR
Valmistajan numero:   1326
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri ABE C91044ABE
Valmistaja:   ABE
Valmistajan numero:   C91044ABE
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri ABE C91032ABE
Valmistaja:   ABE
Valmistajan numero:   C91032ABE
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Miten jarrupääsylinteri toimii?

Jarrupääsylinteri siirtää käyttämäsi paineen jarrujärjestelmään. Se tekee tämän syöttämällä jarrunestettä jarrupiiriin käytetyn paineen mukaan ja säätämällä siten jarruvoimaa. Kun siis astut jarrupolkimelle, jalkasi voima siirtyy jarrupääsylinteriin ja sen sisällä oleva mäntä liikkuu jarruletkun suuntaan.

Suomessa jokaisessa autossa on oltava tandem-jarrupääsylinteri. Tämä on lakisääteinen vaatimus, ja se on periaatteessa pelkkä kaksi toisistaan riippumattomasti toimivaa jarrujärjestelmää. Tämä tarkoittaa, että jarrupaine voidaan rakentaa, vaikka toinen jarrupiiristä ei enää toimisikaan.

Trabantille oli jo olemassa pääjarrusylinterit. Tällaisissa vanhoissa ajoneuvoissa niin sanottu ensisijainen holkki kulkee tasausreiän yli. Tämä sulkee painekammion ja jarrupaine muodostuu. Kun kuljettaja nyt vapauttaa jarrupolkimen, jarrupääsylinterin mäntä palaa alkuperäiseen tilaansa. Sitä tukee jousi. Tällöin jarrusylinteriin virtaa uutta jarrunestettä, jolloin uusi jarrupaine voi muodostua viipymättä.

Uudemmissa ajoneuvoissa, joissa on jo ESP (elektroninen vakautusohjelma), ei ole enää jarrupääsylinterin yliajo- ja kompensointiporaa. Niissä käytetään niin sanottuja keskusventtiilejä. Kun et paina jarrupoljinta, keskusventtiili on auki. Pyöräjarrun ja jarrunestesäiliön välisen tilavuuden tarvittava tasaus saavutetaan sisäisessä männässä olevan reiän ja ylimenoreiän kautta. Jos nyt astut jarrupolkimelle, keskusventtiili sulkeutuu ja näin ollen myös liitäntä. Jarrupaine voidaan nyt rakentaa. Heti kun otat jalan pois jarrupolkimelta, paine jarrupiirissä vähenee niin, että pyöräjarrut vapautuvat. Jarrupääsylinterin mäntä palaa nyt alkuperäiseen asentoonsa ja syntyy alipaine, joka avaa keskusventtiilin ja päästää uutta jarrunestettä sisään.

Mistä tunnistat, että jarrupääsylinteri on viallinen?

Heti kun huomaat jarruvoiman vähenevän, tarkista, onko jarrupääsylinteri viallinen. Jos näin on, vain kaksi ajoneuvon neljästä pyörästä saa jarrutusta, mikä on havaittavissa. Huomaat myös, että polkimen matka kasvaa huomattavasti. Tämä tarkoittaa, että sinun on painettava jarrupoljinta paljon pidemmälle, ennen kuin tunnet vastapainetta. Tämä painepisteen siirtyminen taaksepäin tarkoittaa, että tunnet jarrutusvaikutuksen paljon myöhemmin. Tämä vaikutus johtuu siitä, että tandem-jarrupääsylinterin toinen kammio ei ole enää täynnä jarrunestettä. Jos jarrupääsylinteri on viallinen, jarrupoljin antaa usein periksi. Tämä puolestaan tarkoittaa, että jos painat sitä ja pysähdyt, huomaat, että poljin painuu yhä syvemmälle. Jos olet punaisissa valoissa, huomaat tämän merkin. Jos omistat jo uudemman ajoneuvon, jarrupaineanturi varoittaa sinua viasta ja saattaa lähettää tietoja ajoneuvon sisäiseen tietokoneeseen.

Ei ole väliä, minkä merkin huomaat ensimmäisenä: sinun on aina käytävä välittömästi korjaamolla, sillä ajoneuvosi ei enää kelpaa tieliikennekäyttöön tässä kunnossa. Säädä joka tapauksessa ajotyyliäsi ja nopeuttasi, ja jos et ole varma, hinauta auto pois.

Voiko jarrupääsylinterin vaihtaa?

Koska kyse on turvallisuuteen vaikuttavaan jarrujärjestelmään kohdistuvista töistä, sinun on vietävä jarrupääsylinteri ammattikorjaamoon tai annettava se korjattavaksi luotettavalle autoalan ammattilaiselle. Monissa ajoneuvoissa jarrupääsylinteriin ei ole kovin helppo päästä suoraan käsiksi, jolloin sinun pitäisi irrottaa muita auton osia ja asentaa ne uudelleen asianmukaisesti. Ammattikorjaamo vaihtaa myös jarrunesteen ja tyhjentää jarrupääsylinterin samalla, mikä on ehdottoman tärkeää.

Kuten kaikissa korjaustöissä, suuri osa vaihtokustannuksista muodostuu työstä. Uuden jarrupääsylinterin saa noin 30 eurolla, eikä siihen yleensä tarvitse käyttää yli 150 euroa. Jos tuot sen korjaamolle, voit itse etsiä edullisen hinnan. Palkitussa verkkokaupassamme tarjoamme jarrupääsylintereitä valmistajilta jokaiseen budjettiin. Meiltä löytyy jarrupääsylintereitä muun muassa ABE:ltä, ATE:ltä, BOSCHilta, DELPHI:ltä, TRW:ltä ja FTE:ltä.

Sylinterin vaihtaminen voi viedä jopa kolme tuntia riippuen siitä, millä ajoneuvomallilla ajat. Vaihto on kuitenkin joka tapauksessa kiireellinen, sillä henki riippuu toimivasta jarrusta hätätilanteessa. Salamannopeilla 2-4 arkipäivän toimitusajoilla takaamme nopean vaihdon, jotta saat korjauksen nopeasti.