Joulukausi 2024

Jarrupääsylinterit MEYLE – KUORMA-AUTOT

(löytyi 10 tulosta)

Kaikki tulokset kategorialle Jarrupääsylinterit.
Emme löytäneet mitään tuloksia ajoneuvolle Chevrolet

Yksi autosi tärkeimmistä järjestelmistä on jarrujärjestelmä. Käytät sitä useita kertoja päivässä ajattelematta sitä juurikaan. Jokaisessa autossa, olipa se kuinka vanha tahansa, on jarrupääsylinteri. Se tunnetaan myös yksinkertaisesti pääsylinterinä, ja sen tehtävänä on siirtää ajoneuvon jarrupolkimelle antamaasi painetta hydrauliseksi jarruvoimaksi. Pääsylinteriä käytetään sekä rumpujarruissa että levyjarruissa. Jos autosi jarrupääsylinteri on rikki, voit tilata laadukkaan varaosan nopeasti Motointegratorilta.

Sijoituskriteerit
Pääjarrusylinteri MEYLE 100 532 0005
Valmistaja:   MEYLE
Valmistajan numero:   100 532 0005
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri MEYLE 100 611 0035
Valmistaja:   MEYLE
Valmistajan numero:   100 611 0035
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri MEYLE 100 532 0001
Valmistaja:   MEYLE
Valmistajan numero:   100 532 0001
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri MEYLE 100 698 0010
Valmistaja:   MEYLE
Valmistajan numero:   100 698 0010
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pyörän jarrusylinteri MEYLE 11-14 531 0001
Valmistaja:   MEYLE
Valmistajan numero:   11-14 531 0001
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri MEYLE 014 532 0004
Valmistaja:   MEYLE
Valmistajan numero:   014 532 0004
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pyörän jarrusylinteri MEYLE 36-14 531 0001
Valmistaja:   MEYLE
Valmistajan numero:   36-14 531 0001
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri MEYLE 014 532 0005
Valmistaja:   MEYLE
Valmistajan numero:   014 532 0005
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri MEYLE 100 532 0004
Valmistaja:   MEYLE
Valmistajan numero:   100 532 0004
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri MEYLE 100 532 0007
Valmistaja:   MEYLE
Valmistajan numero:   100 532 0007
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Jarrujärjestelmän ja jarrupääsylinterin toimintaperiaate

Jarrupääusylinteri on komponentti, joka vaikuttaa merkittävästi turvallisuuteen. Jarrusylinteri välittää jarrunesteen paineen neljään pyörään. Jarrupääsylinteri toimii tällöin yhdessä jarrutehostimen ja myös ajoneuvon ABS-järjestelmän kanssa.

Jarrupääsylinteri sijaitsee moottoritilassa laipiossa (tuulilasin ja moottoritilan välissä), suoraan jarrupolkimen yläpuolella. Kun jarrupoljinta painetaan, pääjarrusylinterin mäntätanko painaa HBZ:ssä olevaa mäntää jarrutehostimen vahvistavan voiman avulla. Tämä pakottaa nyt jarrunesteen kahteen lähtevään putkeen. Useimmissa ajoneuvoissa nämä kaksi jarrupiiriä ovat diagonaaliset, eli edessä vasemmalla ja takana oikealla tai edessä oikealla ja takana vasemmalla. Näin varmistetaan, että ajoneuvo ei jarruta täysin toiselta puolelta, jos toinen jarrupiiristä vikaantuu.

Mitä vikoja jarrupääsylintereissä on?

Ajoneuvomallista riippuen kojelaudan alla oleva etäisyys (jarrupolkimen vivun ja jarrutehostimen männänvarren välillä) voidaan ensin säätää. Tämän pitäisi olla sellainen, että poljin ei putoa läpi alaspäin. Ylivoimaisesti yleisin vika jarrupääsylinterissä on vialliset tiivistyshuulet eli vuotava jarruneste. Tällöin jarrupaine ei pääse rakentumaan niin hyvin ja pysyvästi. Erityisesti jos seisot jarrupolkimen päällä ja se painuu hieman alaspäin, kyseessä voi olla vika jarrupääsylinterissä, mutta myös jarrusatuloissa. Myös jarrunesteessä oleva vesi tai ilma voi laukaista nämä oireet (molemmat väliaineet voidaan puristaa).

Jarrupääsylinterin oletettu vaurio voi olla peräisin muista osista

Jarrupaineen lisäämiseksi jarrutehostin, joka näyttää rummulta, sijaitsee jarrupolkimen ja suoraan takana olevan jarrusylinterin välissä. Sisällä on kalvo ja kammiot, joissa on alipaine. Tämä vahvistaa jarrupaineita. Jos tarvitset poikkeuksellisen paljon tehoa jopa maltilliseen jarrutukseen, se voi viitata siihen, että alipaine ei riitä. Joko järjestelmä menettää alipainetta tai alipainepumppu ei enää toimi kunnolla.

Jarrupääylinteri ja ABS

Nykyaikaisissa ajoneuvoissa ABS-järjestelmä sijaitsee myös jarrupääsylinterin ja jarrusatuloiden välissä. Se voi ohjata jarrupaineita parametriensa mukaisesti, eli jos pyörät lukkiutuvat, se voi vähentää kyseisen pyörän jarrupaineita. Tämän voi tuntea jarrupolkimessa polkimen "nykimisenä". Vanhemmissa ajoneuvoissa, joissa taka-akselilla on vielä jarrurummut, jarrusylinterin jälkeen voi olla myös proportionointiventtiili, koska levy- ja rumpujarrut vaativat kumpikin eri jarrupaineen. Monissa ajoneuvoissa on kuitenkin proportionaaliventtiilin sijasta taka-akselilla jarruvoiman säädin, joka myös säätelee jarrupaineita painon mukaan.

Jarrupääsylinterin irrottaminen

Jarrupääsylinterin irrottamisen saavat suorittaa vain koulutetut asiantuntijat. Jarrupolkimen liikkeen säätäminenkin on vaikeaa. Jos jarrupääsylinteri kuitenkin vaihdetaan, myös jarrupääsylinterin ja jarrutehostimen välinen männänvarren välys on säädettävä. Korjaamoilla on tähän valmistajasta riippuen erikoistyökaluja. Lisäksi ennen pääjarrusylinterin irrottamista on ensin tarkistettava, voidaanko vika ylipäätään jäljittää jarrupääsylinteriin. Tätä varten jarrujärjestelmään liitetään painemittari. Sen jälkeen jarrupaine mitataan valmistajan määrittelemän menettelyn mukaisesti. Sekä mittausmenettely että saadut paineet ovat ratkaisevia ja vastaavasti merkityksellisiä.

Miksi jarrupääsylinterissä ilmenee vikoja (polkimen) vapauttamisen jälkeen?

Itse asiassa tämä kysymys on muotoiltu väärin, mutta näin sitä usein kysytään. Jarrujärjestelmän tyhjennyksen jälkeen jarrupainetta ei usein näytä olevan, kun jarrutetaan ensimmäistä kertaa ajon jälkeen. Tämä johtuu siitä, että jarrutehostimen koko alipaine on "käytetty" tyhjennyksen aikana. Tämä tarkoittaa, että alipainepumpun on ensin palautettava vastaava alipaine jarrutehostimeen.

Sama kysymys esitetään kuitenkin aina jarrupalojen vaihdon yhteydessä. Tällöin jarrusatuloiden männät nollataan kokonaan ja sen jälkeen asetetaan jarrupalat tai jarrupalat. Jos autolla nyt vain ajetaan, kuljettaja kirjaimellisesti pudottaisi jarrupolkimen ensimmäisten jarrutusyritysten aikana ilman, että jarruvoimaa syntyy. Tämä johtuu siitä, että kunkin jarrusatulan männät on ensin työnnettävä riittävän pitkälle ulospäin, jotta jarrupalat ovat lähes kosketuksissa jarrulevyyn. Jarrupääsylinterissä ei kuitenkaan ole mitään vikaa.