Joulukausi 2024

Jarrupääsylinterit – Ford

(löytyi 31 tulosta)

Sijoituskriteerit
Pääjarrusylinteri TRW PML431
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   PML431
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri LPR 1598
Valmistaja:   LPR
Valmistajan numero:   1598
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri LPR 1375
Valmistaja:   LPR
Valmistajan numero:   1375
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri LPR 1887
Valmistaja:   LPR
Valmistajan numero:   1887
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri TRW PML404
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   PML404
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri DELPHI LM80455
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   LM80455
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri LPR 1580
Valmistaja:   LPR
Valmistajan numero:   1580
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri LPR 1894
Valmistaja:   LPR
Valmistajan numero:   1894
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pyörän jarrusylinteri LPR 5329
Valmistaja:   LPR
Valmistajan numero:   5329
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri LPR 1917
Valmistaja:   LPR
Valmistajan numero:   1917
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri TRW PMK278
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   PMK278
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri TRW PMK586
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   PMK586
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri ATE 03.2123-3103.3
Valmistaja:   ATE
Valmistajan numero:   03.2123-3103.3
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri FEBI BILSTEIN 170925
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   170925
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri LPR 1534
Valmistaja:   LPR
Valmistajan numero:   1534
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Miten jarrupääsylinteri toimii?

Jarrupääsylinteri siirtää käyttämäsi paineen jarrujärjestelmään. Se tekee tämän syöttämällä jarrunestettä jarrupiiriin käytetyn paineen mukaan ja säätämällä siten jarruvoimaa. Kun siis astut jarrupolkimelle, jalkasi voima siirtyy jarrupääsylinteriin ja sen sisällä oleva mäntä liikkuu jarruletkun suuntaan.

Suomessa jokaisessa autossa on oltava tandem-jarrupääsylinteri. Tämä on lakisääteinen vaatimus, ja se on periaatteessa pelkkä kaksi toisistaan riippumattomasti toimivaa jarrujärjestelmää. Tämä tarkoittaa, että jarrupaine voidaan rakentaa, vaikka toinen jarrupiiristä ei enää toimisikaan.

Trabantille oli jo olemassa pääjarrusylinterit. Tällaisissa vanhoissa ajoneuvoissa niin sanottu ensisijainen holkki kulkee tasausreiän yli. Tämä sulkee painekammion ja jarrupaine muodostuu. Kun kuljettaja nyt vapauttaa jarrupolkimen, jarrupääsylinterin mäntä palaa alkuperäiseen tilaansa. Sitä tukee jousi. Tällöin jarrusylinteriin virtaa uutta jarrunestettä, jolloin uusi jarrupaine voi muodostua viipymättä.

Uudemmissa ajoneuvoissa, joissa on jo ESP (elektroninen vakautusohjelma), ei ole enää jarrupääsylinterin yliajo- ja kompensointiporaa. Niissä käytetään niin sanottuja keskusventtiilejä. Kun et paina jarrupoljinta, keskusventtiili on auki. Pyöräjarrun ja jarrunestesäiliön välisen tilavuuden tarvittava tasaus saavutetaan sisäisessä männässä olevan reiän ja ylimenoreiän kautta. Jos nyt astut jarrupolkimelle, keskusventtiili sulkeutuu ja näin ollen myös liitäntä. Jarrupaine voidaan nyt rakentaa. Heti kun otat jalan pois jarrupolkimelta, paine jarrupiirissä vähenee niin, että pyöräjarrut vapautuvat. Jarrupääsylinterin mäntä palaa nyt alkuperäiseen asentoonsa ja syntyy alipaine, joka avaa keskusventtiilin ja päästää uutta jarrunestettä sisään.

Mistä tunnistat, että jarrupääsylinteri on viallinen?

Heti kun huomaat jarruvoiman vähenevän, tarkista, onko jarrupääsylinteri viallinen. Jos näin on, vain kaksi ajoneuvon neljästä pyörästä saa jarrutusta, mikä on havaittavissa. Huomaat myös, että polkimen matka kasvaa huomattavasti. Tämä tarkoittaa, että sinun on painettava jarrupoljinta paljon pidemmälle, ennen kuin tunnet vastapainetta. Tämä painepisteen siirtyminen taaksepäin tarkoittaa, että tunnet jarrutusvaikutuksen paljon myöhemmin. Tämä vaikutus johtuu siitä, että tandem-jarrupääsylinterin toinen kammio ei ole enää täynnä jarrunestettä. Jos jarrupääsylinteri on viallinen, jarrupoljin antaa usein periksi. Tämä puolestaan tarkoittaa, että jos painat sitä ja pysähdyt, huomaat, että poljin painuu yhä syvemmälle. Jos olet punaisissa valoissa, huomaat tämän merkin. Jos omistat jo uudemman ajoneuvon, jarrupaineanturi varoittaa sinua viasta ja saattaa lähettää tietoja ajoneuvon sisäiseen tietokoneeseen.

Ei ole väliä, minkä merkin huomaat ensimmäisenä: sinun on aina käytävä välittömästi korjaamolla, sillä ajoneuvosi ei enää kelpaa tieliikennekäyttöön tässä kunnossa. Säädä joka tapauksessa ajotyyliäsi ja nopeuttasi, ja jos et ole varma, hinauta auto pois.

Voiko jarrupääsylinterin vaihtaa?

Koska kyse on turvallisuuteen vaikuttavaan jarrujärjestelmään kohdistuvista töistä, sinun on vietävä jarrupääsylinteri ammattikorjaamoon tai annettava se korjattavaksi luotettavalle autoalan ammattilaiselle. Monissa ajoneuvoissa jarrupääsylinteriin ei ole kovin helppo päästä suoraan käsiksi, jolloin sinun pitäisi irrottaa muita auton osia ja asentaa ne uudelleen asianmukaisesti. Ammattikorjaamo vaihtaa myös jarrunesteen ja tyhjentää jarrupääsylinterin samalla, mikä on ehdottoman tärkeää.

Kuten kaikissa korjaustöissä, suuri osa vaihtokustannuksista muodostuu työstä. Uuden jarrupääsylinterin saa noin 30 eurolla, eikä siihen yleensä tarvitse käyttää yli 150 euroa. Jos tuot sen korjaamolle, voit itse etsiä edullisen hinnan. Palkitussa verkkokaupassamme tarjoamme jarrupääsylintereitä valmistajilta jokaiseen budjettiin. Meiltä löytyy jarrupääsylintereitä muun muassa ABE:ltä, ATE:ltä, BOSCHilta, DELPHI:ltä, TRW:ltä ja FTE:ltä.

Sylinterin vaihtaminen voi viedä jopa kolme tuntia riippuen siitä, millä ajoneuvomallilla ajat. Vaihto on kuitenkin joka tapauksessa kiireellinen, sillä henki riippuu toimivasta jarrusta hätätilanteessa. Salamannopeilla 2-4 arkipäivän toimitusajoilla takaamme nopean vaihdon, jotta saat korjauksen nopeasti.