-4% autojen varaosista

Jarrupääsylinterit – Fiat

(löytyi 41 tulosta)

Varaosat BOSCH
Sijoituskriteerit
Pääjarrusylinteri DELPHI LM21022
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   LM21022
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri TRW PMH961
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   PMH961
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri TRW PMH588
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   PMH588
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri LPR 1717
Valmistaja:   LPR
Valmistajan numero:   1717
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri TRW PMD168
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   PMD168
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri LPR 1719
Valmistaja:   LPR
Valmistajan numero:   1719
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri TRW PMK604
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   PMK604
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri TRW PMK679
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   PMK679
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri TRW PMD194
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   PMD194
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri LPR 6052
Valmistaja:   LPR
Valmistajan numero:   6052
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri TRW PMH882
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   PMH882
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri LPR 6055
Valmistaja:   LPR
Valmistajan numero:   6055
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri LPR 6736
Valmistaja:   LPR
Valmistajan numero:   6736
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri DELPHI LM70352
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   LM70352
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri DELPHI LM70318
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   LM70318
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Miten jarrupääsylinteri toimii?

Jarrupääsylinteri siirtää käyttämäsi paineen jarrujärjestelmään. Se tekee tämän syöttämällä jarrunestettä jarrupiiriin käytetyn paineen mukaan ja säätämällä siten jarruvoimaa. Kun siis astut jarrupolkimelle, jalkasi voima siirtyy jarrupääsylinteriin ja sen sisällä oleva mäntä liikkuu jarruletkun suuntaan.

Suomessa jokaisessa autossa on oltava tandem-jarrupääsylinteri. Tämä on lakisääteinen vaatimus, ja se on periaatteessa pelkkä kaksi toisistaan riippumattomasti toimivaa jarrujärjestelmää. Tämä tarkoittaa, että jarrupaine voidaan rakentaa, vaikka toinen jarrupiiristä ei enää toimisikaan.

Trabantille oli jo olemassa pääjarrusylinterit. Tällaisissa vanhoissa ajoneuvoissa niin sanottu ensisijainen holkki kulkee tasausreiän yli. Tämä sulkee painekammion ja jarrupaine muodostuu. Kun kuljettaja nyt vapauttaa jarrupolkimen, jarrupääsylinterin mäntä palaa alkuperäiseen tilaansa. Sitä tukee jousi. Tällöin jarrusylinteriin virtaa uutta jarrunestettä, jolloin uusi jarrupaine voi muodostua viipymättä.

Uudemmissa ajoneuvoissa, joissa on jo ESP (elektroninen vakautusohjelma), ei ole enää jarrupääsylinterin yliajo- ja kompensointiporaa. Niissä käytetään niin sanottuja keskusventtiilejä. Kun et paina jarrupoljinta, keskusventtiili on auki. Pyöräjarrun ja jarrunestesäiliön välisen tilavuuden tarvittava tasaus saavutetaan sisäisessä männässä olevan reiän ja ylimenoreiän kautta. Jos nyt astut jarrupolkimelle, keskusventtiili sulkeutuu ja näin ollen myös liitäntä. Jarrupaine voidaan nyt rakentaa. Heti kun otat jalan pois jarrupolkimelta, paine jarrupiirissä vähenee niin, että pyöräjarrut vapautuvat. Jarrupääsylinterin mäntä palaa nyt alkuperäiseen asentoonsa ja syntyy alipaine, joka avaa keskusventtiilin ja päästää uutta jarrunestettä sisään.

Mistä tunnistat, että jarrupääsylinteri on viallinen?

Heti kun huomaat jarruvoiman vähenevän, tarkista, onko jarrupääsylinteri viallinen. Jos näin on, vain kaksi ajoneuvon neljästä pyörästä saa jarrutusta, mikä on havaittavissa. Huomaat myös, että polkimen matka kasvaa huomattavasti. Tämä tarkoittaa, että sinun on painettava jarrupoljinta paljon pidemmälle, ennen kuin tunnet vastapainetta. Tämä painepisteen siirtyminen taaksepäin tarkoittaa, että tunnet jarrutusvaikutuksen paljon myöhemmin. Tämä vaikutus johtuu siitä, että tandem-jarrupääsylinterin toinen kammio ei ole enää täynnä jarrunestettä. Jos jarrupääsylinteri on viallinen, jarrupoljin antaa usein periksi. Tämä puolestaan tarkoittaa, että jos painat sitä ja pysähdyt, huomaat, että poljin painuu yhä syvemmälle. Jos olet punaisissa valoissa, huomaat tämän merkin. Jos omistat jo uudemman ajoneuvon, jarrupaineanturi varoittaa sinua viasta ja saattaa lähettää tietoja ajoneuvon sisäiseen tietokoneeseen.

Ei ole väliä, minkä merkin huomaat ensimmäisenä: sinun on aina käytävä välittömästi korjaamolla, sillä ajoneuvosi ei enää kelpaa tieliikennekäyttöön tässä kunnossa. Säädä joka tapauksessa ajotyyliäsi ja nopeuttasi, ja jos et ole varma, hinauta auto pois.

Voiko jarrupääsylinterin vaihtaa?

Koska kyse on turvallisuuteen vaikuttavaan jarrujärjestelmään kohdistuvista töistä, sinun on vietävä jarrupääsylinteri ammattikorjaamoon tai annettava se korjattavaksi luotettavalle autoalan ammattilaiselle. Monissa ajoneuvoissa jarrupääsylinteriin ei ole kovin helppo päästä suoraan käsiksi, jolloin sinun pitäisi irrottaa muita auton osia ja asentaa ne uudelleen asianmukaisesti. Ammattikorjaamo vaihtaa myös jarrunesteen ja tyhjentää jarrupääsylinterin samalla, mikä on ehdottoman tärkeää.

Kuten kaikissa korjaustöissä, suuri osa vaihtokustannuksista muodostuu työstä. Uuden jarrupääsylinterin saa noin 30 eurolla, eikä siihen yleensä tarvitse käyttää yli 150 euroa. Jos tuot sen korjaamolle, voit itse etsiä edullisen hinnan. Palkitussa verkkokaupassamme tarjoamme jarrupääsylintereitä valmistajilta jokaiseen budjettiin. Meiltä löytyy jarrupääsylintereitä muun muassa ABE:ltä, ATE:ltä, BOSCHilta, DELPHI:ltä, TRW:ltä ja FTE:ltä.

Sylinterin vaihtaminen voi viedä jopa kolme tuntia riippuen siitä, millä ajoneuvomallilla ajat. Vaihto on kuitenkin joka tapauksessa kiireellinen, sillä henki riippuu toimivasta jarrusta hätätilanteessa. Salamannopeilla 2-4 arkipäivän toimitusajoilla takaamme nopean vaihdon, jotta saat korjauksen nopeasti.