-3% suodattimista ja öljyistä

Jarrupääsylinterit LPR – Fiat – KUORMA-AUTOT

(löytyi 57 tulosta)

Yksi autosi tärkeimmistä järjestelmistä on jarrujärjestelmä. Käytät sitä useita kertoja päivässä ajattelematta sitä juurikaan. Jokaisessa autossa, olipa se kuinka vanha tahansa, on jarrupääsylinteri. Se tunnetaan myös yksinkertaisesti pääsylinterinä, ja sen tehtävänä on siirtää ajoneuvon jarrupolkimelle antamaasi painetta hydrauliseksi jarruvoimaksi. Pääsylinteriä käytetään sekä rumpujarruissa että levyjarruissa. Jos autosi jarrupääsylinteri on rikki, voit tilata laadukkaan varaosan nopeasti Motointegratorilta.

Sijoituskriteerit
Pääjarrusylinteri LPR 6786
Valmistaja:   LPR
Valmistajan numero:   6786
43,50 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pääjarrusylinteri LPR 6707
Valmistaja:   LPR
Valmistajan numero:   6707
14,24 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pääjarrusylinteri LPR 1993
Valmistaja:   LPR
Valmistajan numero:   1993
54,25 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pääjarrusylinteri LPR 1937
Valmistaja:   LPR
Valmistajan numero:   1937
28,17 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pääjarrusylinteri LPR 1321
Valmistaja:   LPR
Valmistajan numero:   1321
47,74 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pääjarrusylinteri LPR 6758
Valmistaja:   LPR
Valmistajan numero:   6758
18,49 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pääjarrusylinteri LPR 1906
Valmistaja:   LPR
Valmistajan numero:   1906
38,14 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pääjarrusylinteri LPR 6772
Valmistaja:   LPR
Valmistajan numero:   6772
19,72 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pääjarrusylinteri LPR 6706
Valmistaja:   LPR
Valmistajan numero:   6706
14,11 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pyörän jarrusylinteri LPR 4478
Valmistaja:   LPR
Valmistajan numero:   4478
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri LPR 1713
Valmistaja:   LPR
Valmistajan numero:   1713
55,15 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pääjarrusylinteri LPR 1016
Valmistaja:   LPR
Valmistajan numero:   1016
66,76 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pääjarrusylinteri LPR 6054
Valmistaja:   LPR
Valmistajan numero:   6054
71,84 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pääjarrusylinteri LPR 1939
Valmistaja:   LPR
Valmistajan numero:   1939
33,66 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pääjarrusylinteri LPR 0704
Valmistaja:   LPR
Valmistajan numero:   0704
15,40 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Jarrujärjestelmän ja jarrupääsylinterin toimintaperiaate

Jarrupääusylinteri on komponentti, joka vaikuttaa merkittävästi turvallisuuteen. Jarrusylinteri välittää jarrunesteen paineen neljään pyörään. Jarrupääsylinteri toimii tällöin yhdessä jarrutehostimen ja myös ajoneuvon ABS-järjestelmän kanssa.

Jarrupääsylinteri sijaitsee moottoritilassa laipiossa (tuulilasin ja moottoritilan välissä), suoraan jarrupolkimen yläpuolella. Kun jarrupoljinta painetaan, pääjarrusylinterin mäntätanko painaa HBZ:ssä olevaa mäntää jarrutehostimen vahvistavan voiman avulla. Tämä pakottaa nyt jarrunesteen kahteen lähtevään putkeen. Useimmissa ajoneuvoissa nämä kaksi jarrupiiriä ovat diagonaaliset, eli edessä vasemmalla ja takana oikealla tai edessä oikealla ja takana vasemmalla. Näin varmistetaan, että ajoneuvo ei jarruta täysin toiselta puolelta, jos toinen jarrupiiristä vikaantuu.

Mitä vikoja jarrupääsylintereissä on?

Ajoneuvomallista riippuen kojelaudan alla oleva etäisyys (jarrupolkimen vivun ja jarrutehostimen männänvarren välillä) voidaan ensin säätää. Tämän pitäisi olla sellainen, että poljin ei putoa läpi alaspäin. Ylivoimaisesti yleisin vika jarrupääsylinterissä on vialliset tiivistyshuulet eli vuotava jarruneste. Tällöin jarrupaine ei pääse rakentumaan niin hyvin ja pysyvästi. Erityisesti jos seisot jarrupolkimen päällä ja se painuu hieman alaspäin, kyseessä voi olla vika jarrupääsylinterissä, mutta myös jarrusatuloissa. Myös jarrunesteessä oleva vesi tai ilma voi laukaista nämä oireet (molemmat väliaineet voidaan puristaa).

Jarrupääsylinterin oletettu vaurio voi olla peräisin muista osista

Jarrupaineen lisäämiseksi jarrutehostin, joka näyttää rummulta, sijaitsee jarrupolkimen ja suoraan takana olevan jarrusylinterin välissä. Sisällä on kalvo ja kammiot, joissa on alipaine. Tämä vahvistaa jarrupaineita. Jos tarvitset poikkeuksellisen paljon tehoa jopa maltilliseen jarrutukseen, se voi viitata siihen, että alipaine ei riitä. Joko järjestelmä menettää alipainetta tai alipainepumppu ei enää toimi kunnolla.

Jarrupääylinteri ja ABS

Nykyaikaisissa ajoneuvoissa ABS-järjestelmä sijaitsee myös jarrupääsylinterin ja jarrusatuloiden välissä. Se voi ohjata jarrupaineita parametriensa mukaisesti, eli jos pyörät lukkiutuvat, se voi vähentää kyseisen pyörän jarrupaineita. Tämän voi tuntea jarrupolkimessa polkimen "nykimisenä". Vanhemmissa ajoneuvoissa, joissa taka-akselilla on vielä jarrurummut, jarrusylinterin jälkeen voi olla myös proportionointiventtiili, koska levy- ja rumpujarrut vaativat kumpikin eri jarrupaineen. Monissa ajoneuvoissa on kuitenkin proportionaaliventtiilin sijasta taka-akselilla jarruvoiman säädin, joka myös säätelee jarrupaineita painon mukaan.

Jarrupääsylinterin irrottaminen

Jarrupääsylinterin irrottamisen saavat suorittaa vain koulutetut asiantuntijat. Jarrupolkimen liikkeen säätäminenkin on vaikeaa. Jos jarrupääsylinteri kuitenkin vaihdetaan, myös jarrupääsylinterin ja jarrutehostimen välinen männänvarren välys on säädettävä. Korjaamoilla on tähän valmistajasta riippuen erikoistyökaluja. Lisäksi ennen pääjarrusylinterin irrottamista on ensin tarkistettava, voidaanko vika ylipäätään jäljittää jarrupääsylinteriin. Tätä varten jarrujärjestelmään liitetään painemittari. Sen jälkeen jarrupaine mitataan valmistajan määrittelemän menettelyn mukaisesti. Sekä mittausmenettely että saadut paineet ovat ratkaisevia ja vastaavasti merkityksellisiä.

Miksi jarrupääsylinterissä ilmenee vikoja (polkimen) vapauttamisen jälkeen?

Itse asiassa tämä kysymys on muotoiltu väärin, mutta näin sitä usein kysytään. Jarrujärjestelmän tyhjennyksen jälkeen jarrupainetta ei usein näytä olevan, kun jarrutetaan ensimmäistä kertaa ajon jälkeen. Tämä johtuu siitä, että jarrutehostimen koko alipaine on "käytetty" tyhjennyksen aikana. Tämä tarkoittaa, että alipainepumpun on ensin palautettava vastaava alipaine jarrutehostimeen.

Sama kysymys esitetään kuitenkin aina jarrupalojen vaihdon yhteydessä. Tällöin jarrusatuloiden männät nollataan kokonaan ja sen jälkeen asetetaan jarrupalat tai jarrupalat. Jos autolla nyt vain ajetaan, kuljettaja kirjaimellisesti pudottaisi jarrupolkimen ensimmäisten jarrutusyritysten aikana ilman, että jarruvoimaa syntyy. Tämä johtuu siitä, että kunkin jarrusatulan männät on ensin työnnettävä riittävän pitkälle ulospäin, jotta jarrupalat ovat lähes kosketuksissa jarrulevyyn. Jarrupääsylinterissä ei kuitenkaan ole mitään vikaa.