MOTUL 8100 X-Cess 5W40

Jarrupääsylinterit BOSCH

(löytyi 24 tulosta)

Kaikki tulokset kategorialle Jarrupääsylinterit.
Emme löytäneet mitään tuloksia ajoneuvolle Alfa Romeo 156 (932_) 1.8 16V T.SPARK (932.A3), teho: 144 hv/106 kW

Yksi autosi tärkeimmistä järjestelmistä on jarrujärjestelmä. Käytät sitä useita kertoja päivässä ajattelematta sitä juurikaan. Jokaisessa autossa, olipa se kuinka vanha tahansa, on jarrupääsylinteri. Se tunnetaan myös yksinkertaisesti pääsylinterinä, ja sen tehtävänä on siirtää ajoneuvon jarrupolkimelle antamaasi painetta hydrauliseksi jarruvoimaksi. Pääsylinteriä käytetään sekä rumpujarruissa että levyjarruissa. Jos autosi jarrupääsylinteri on rikki, voit tilata laadukkaan varaosan nopeasti Motointegratorilta.

Varaosat BREMBO
Sijoituskriteerit
Pääjarrusylinteri BOSCH 0 204 123 737
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 204 123 737
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri BOSCH 0 204 123 638
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 204 123 638
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri BOSCH 0 204 709 705
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 204 709 705
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri BOSCH 0 204 837 291
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 204 837 291
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarrusylinteri BOSCH 0 986 475 448
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 986 475 448
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri BOSCH 0 204 819 790
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 204 819 790
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri BOSCH F 026 003 741
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   F 026 003 741
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri BOSCH 0 204 123 758
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 204 123 758
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri BOSCH 0 204 806 822
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 204 806 822
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri BOSCH F 026 003 486
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   F 026 003 486
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri BOSCH 0 204 822 666
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 204 822 666
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri BOSCH 0 204 123 738
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 204 123 738
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri BOSCH 0 204 054 374
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 204 054 374
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri BOSCH 0 204 709 703
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 204 709 703
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pääjarrusylinteri BOSCH F 026 003 354
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   F 026 003 354
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Jarrujärjestelmän ja jarrupääsylinterin toimintaperiaate

Jarrupääusylinteri on komponentti, joka vaikuttaa merkittävästi turvallisuuteen. Jarrusylinteri välittää jarrunesteen paineen neljään pyörään. Jarrupääsylinteri toimii tällöin yhdessä jarrutehostimen ja myös ajoneuvon ABS-järjestelmän kanssa.

Jarrupääsylinteri sijaitsee moottoritilassa laipiossa (tuulilasin ja moottoritilan välissä), suoraan jarrupolkimen yläpuolella. Kun jarrupoljinta painetaan, pääjarrusylinterin mäntätanko painaa HBZ:ssä olevaa mäntää jarrutehostimen vahvistavan voiman avulla. Tämä pakottaa nyt jarrunesteen kahteen lähtevään putkeen. Useimmissa ajoneuvoissa nämä kaksi jarrupiiriä ovat diagonaaliset, eli edessä vasemmalla ja takana oikealla tai edessä oikealla ja takana vasemmalla. Näin varmistetaan, että ajoneuvo ei jarruta täysin toiselta puolelta, jos toinen jarrupiiristä vikaantuu.

Mitä vikoja jarrupääsylintereissä on?

Ajoneuvomallista riippuen kojelaudan alla oleva etäisyys (jarrupolkimen vivun ja jarrutehostimen männänvarren välillä) voidaan ensin säätää. Tämän pitäisi olla sellainen, että poljin ei putoa läpi alaspäin. Ylivoimaisesti yleisin vika jarrupääsylinterissä on vialliset tiivistyshuulet eli vuotava jarruneste. Tällöin jarrupaine ei pääse rakentumaan niin hyvin ja pysyvästi. Erityisesti jos seisot jarrupolkimen päällä ja se painuu hieman alaspäin, kyseessä voi olla vika jarrupääsylinterissä, mutta myös jarrusatuloissa. Myös jarrunesteessä oleva vesi tai ilma voi laukaista nämä oireet (molemmat väliaineet voidaan puristaa).

Jarrupääsylinterin oletettu vaurio voi olla peräisin muista osista

Jarrupaineen lisäämiseksi jarrutehostin, joka näyttää rummulta, sijaitsee jarrupolkimen ja suoraan takana olevan jarrusylinterin välissä. Sisällä on kalvo ja kammiot, joissa on alipaine. Tämä vahvistaa jarrupaineita. Jos tarvitset poikkeuksellisen paljon tehoa jopa maltilliseen jarrutukseen, se voi viitata siihen, että alipaine ei riitä. Joko järjestelmä menettää alipainetta tai alipainepumppu ei enää toimi kunnolla.

Jarrupääylinteri ja ABS

Nykyaikaisissa ajoneuvoissa ABS-järjestelmä sijaitsee myös jarrupääsylinterin ja jarrusatuloiden välissä. Se voi ohjata jarrupaineita parametriensa mukaisesti, eli jos pyörät lukkiutuvat, se voi vähentää kyseisen pyörän jarrupaineita. Tämän voi tuntea jarrupolkimessa polkimen "nykimisenä". Vanhemmissa ajoneuvoissa, joissa taka-akselilla on vielä jarrurummut, jarrusylinterin jälkeen voi olla myös proportionointiventtiili, koska levy- ja rumpujarrut vaativat kumpikin eri jarrupaineen. Monissa ajoneuvoissa on kuitenkin proportionaaliventtiilin sijasta taka-akselilla jarruvoiman säädin, joka myös säätelee jarrupaineita painon mukaan.

Jarrupääsylinterin irrottaminen

Jarrupääsylinterin irrottamisen saavat suorittaa vain koulutetut asiantuntijat. Jarrupolkimen liikkeen säätäminenkin on vaikeaa. Jos jarrupääsylinteri kuitenkin vaihdetaan, myös jarrupääsylinterin ja jarrutehostimen välinen männänvarren välys on säädettävä. Korjaamoilla on tähän valmistajasta riippuen erikoistyökaluja. Lisäksi ennen pääjarrusylinterin irrottamista on ensin tarkistettava, voidaanko vika ylipäätään jäljittää jarrupääsylinteriin. Tätä varten jarrujärjestelmään liitetään painemittari. Sen jälkeen jarrupaine mitataan valmistajan määrittelemän menettelyn mukaisesti. Sekä mittausmenettely että saadut paineet ovat ratkaisevia ja vastaavasti merkityksellisiä.

Miksi jarrupääsylinterissä ilmenee vikoja (polkimen) vapauttamisen jälkeen?

Itse asiassa tämä kysymys on muotoiltu väärin, mutta näin sitä usein kysytään. Jarrujärjestelmän tyhjennyksen jälkeen jarrupainetta ei usein näytä olevan, kun jarrutetaan ensimmäistä kertaa ajon jälkeen. Tämä johtuu siitä, että jarrutehostimen koko alipaine on "käytetty" tyhjennyksen aikana. Tämä tarkoittaa, että alipainepumpun on ensin palautettava vastaava alipaine jarrutehostimeen.

Sama kysymys esitetään kuitenkin aina jarrupalojen vaihdon yhteydessä. Tällöin jarrusatuloiden männät nollataan kokonaan ja sen jälkeen asetetaan jarrupalat tai jarrupalat. Jos autolla nyt vain ajetaan, kuljettaja kirjaimellisesti pudottaisi jarrupolkimen ensimmäisten jarrutusyritysten aikana ilman, että jarruvoimaa syntyy. Tämä johtuu siitä, että kunkin jarrusatulan männät on ensin työnnettävä riittävän pitkälle ulospäin, jotta jarrupalat ovat lähes kosketuksissa jarrulevyyn. Jarrupääsylinterissä ei kuitenkaan ole mitään vikaa.