-7€ autojen varaosista -10€ autojen varaosista -15€ autojen varaosista

Jarrunestesäiliöt – VW

(löytyi 5 tulosta)

Sijoituskriteerit
Korkki, jäähdytysnestesäiliö VAICO V10-8791
Korkki, jäähdytysnestesäiliö VAICO V10-8791
Valmistaja:   VAICO
Valmistajan numero:   V10-8791
30,88 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Korkki, jarrunestesäiliö VAICO V10-3163
Valmistaja:   VAICO
Valmistajan numero:   V10-3163
2,58 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tasaussäiliö, jarruneste HANS PRIES 114 009
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   114 009
13,15 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tasaussäiliö, jarruneste HANS PRIES 114 007
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   114 007
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tasaussäiliö, jarruneste FEBI BILSTEIN 26658
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   26658
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Miten jarrunestesäiliö toimii?

Jarrunestesäiliö on moottoritilan yläosassa pääjarrusylinterin vasemmalla puolella - vasemmanpuoleisen liikenteen ajoneuvoissa vastaavasti oikealla puolella. Auton käyttöjarru on kaksipiirinen jarrujärjestelmä. Tämä on turvallisuuteen liittyvä ominaisuus, ja sen tarkoituksena on varmistaa, että toinen itsenäinen jarrupiiri on edelleen käytettävissä, jos yksi jarrupiiri vioittuu. Vastaavasti kaksoiskiertoisen jarrujärjestelmän jarrunestesäiliössä on myös kaksi erillistä kammiota kannen alla. Jos esimerkiksi jarruputki on viallinen tai vuotaa, vain yhden jarrupiirin jarruneste voi hävitä. Toisella jarrupiirillä on oma kammio jarrunestettä ja se pysyy toiminnassa....

Mikä on jarrunesteen tehtävä?

Jotta hydraulinestettä voidaan käyttää jarrujärjestelmissä, sen on täytettävä tietyt vaatimukset. Se ei esimerkiksi saa olla kokoonpuristuvaa, ja sen on kestettävä korkeita lämpötiloja muuttamatta ominaisuuksiaan. Tarkat vaatimukset määrittelee esimerkiksi Yhdysvaltain liikenneministeriö. Tämän vuoksi jarrunesteen eri luokitukset on nimetty DOT 3-DOT 5 tai DOT 5.1 -luokituksiksi. Tärkein kiinnostuksen kohde on kiehumispiste, joka voidaan johtaa luokituksesta:

- DOT 3: Kiehumispiste 205 °C

- DOT 4: kiehumispiste 230 °C

- DOT 4 LV: kiehumispiste 250 °C

- DOT 5: kiehumispiste 260 °C

- DOT 5.1: Kiehumispiste 260 °C

On muitakin tekijöitä, joiden mukaan jarruneste luokitellaan, esimerkiksi märkäkiehumispisteen mukaan. Tämä viittaa kiehumispisteeseen, joka saadaan, kun jarrunesteessä on 3,5 % vettä.

Täytä jarrunestettä vain valmistajan määräämiin jarrunestesäiliöihin. DOT 5 -jarrunestettä ei saa sekoittaa minkään muun jarrunesteen kanssa.

Jos haluat silti hyötyä DOT 5 -jarrunesteen eduista, sinun on käytettävä DOT 5.1 -jarrunestettä. Tämä on erityisesti kehitetty glykolipohjaiseksi, jotta se olisi yhteensopiva DOT 3 tai DOT 4 -öljyjen kanssa. Vaikka se on mahdollista, emme suosittele DOT 3 -jarrunesteen sekoittamista DOT 4 -jarrunesteeseen. DOT 4 on aggressiivisempi kuin DOT 3, ja se voi vahingoittaa kumitiivisteitä, jos jarrujärjestelmä on suunniteltu DOT 3:lle. Tilaa jarrunestesäiliö edullisesti Motointegratorilta ja tarkista etukäteen, mille jarrunesteluokituksille se on hyväksytty.

Miksi tarkastaa jarruneste?

Jarrujärjestelmä on suljettu hydraulinen järjestelmä, eikä jarrunestettä periaatteessa häviä. Kun painat autosi jalkajarrua, jarruneste työntää jarrumäntiä ulospäin, jolloin jarrunestesäiliön taso laskee. Nämä normaalit tasovaihtelut kattavat minimi- ja maksimimerkinnät, eikä jarrujärjestelmään pääse ilmaa.

Jos jarrupalat tai jarrulevyt tai molemmat ovat kuitenkin jo kuluneet samaan aikaan, jarrumännät joutuvat venymään paljon pidemmälle ja jarruneste voi laskea alle vähimmäismäärän. Silloin on myös mahdollista, että jarruputkistoon pääsee ilmaa.

Jos jarrunestetaso laskee alle vähimmäistason, suosittelemme myös jarrulevyjen ja jarrupalojen tarkistamista. Muista myös, että jos täytät jarrunestesäiliön täyteen ja vaihdat sitten kuluneet jarrulevyt tai jarrupalat, jarrunestesäiliö saattaa vuotaa yli. Jarrunestettä ei saa joutua iholle tai maalille, koska se on aggressiivista.

On tietenkin toinenkin syy, kun jarrunestesäiliön taso laskee alle vähimmäistason. Jarrusysteemissä on vuoto, ja jarrunestettä häviää. Sinun on selvitettävä tämä mahdollisimman pian ja lopetettava se. Kokemus on osoittanut, että vuodot pahenevat ja lopulta ajoneuvon jarrupiiri pettää. Vuoto aiheuttaa jarrunesteen vuotamisen lisäksi myös hydraulipaineen laskun. Tämä voi johtaa esimerkiksi siihen, että yhden akselin pyörät jarruttavat epätasaisesti.

Diagonaalisessa kaksipiirijarrujärjestelmässä yksi jarrupiiri jarruttaa yhtä etupyörää ja vastakkaista takapyörää. Näin ajoneuvo pysyy suhteellisen suorassa, mutta jarrutusvaikutus on heikentynyt.

Jarrunesteen vaihtaminen

Jarrunesteen ei pitäisi olla jarrujärjestelmässä yli 2 vuotta. Tänä aikana jarrunesteeseen on kertynyt vettä, koska se on erittäin vettä houkuttelevaa (hygroskooppista). Lisäksi jarrunesteeseen pääsee hyvin hienojakoisia likapartikkeleita, jotka aiheuttavat ajan mittaan ongelmia. Vesi alentaa jarrunesteen kiehumispistettä ja voi tuottaa yli 100 °C:n lämpötilassa höyrykuplia, jotka voivat puristua jarrutettaessa. Jarrutusvaikutus vähenee ja viivästyy.

Motointegratorilta saat uuden jarrunestesäiliön lisäksi myös jarrunestettä, jarrupaloja, jarrulevyjä ja jopa 5 miljoonaa muuta varaosaa ja tarviketta autoosi tai moottoripyörääsi.