-3% jarruosista

Jarrujohdot WAGNER – KUORMA-AUTOT

(löytyi 7 tulosta)

Kaikki tulokset kategorialle Jarrujohdot.
Emme löytäneet mitään tuloksia ajoneuvolle Mitsubishi

Jarruletkuilla on tärkeä tehtävä ajoneuvossa. Ne siirtävät hydraulipaineen pyörän jarruihin jarrunesteen avulla. Jarruputket ja jarruletkut erotetaan toisistaan. Kuluminen ja materiaalin väsyminen ovat yleisiä vikojen syitä. Suihkuvesi ja suola aiheuttavat korroosiota letkuihin. Ilman otsoni ja näädän puremat aiheuttavat myös vaurioita tälle komponentille. Voit pienentää korjauskustannuksiasi ostamalla komponentin edullisesti Motointegratorin verkkokaupasta.

Sijoituskriteerit
Jarruletku WAGNER F143783
Valmistaja:   WAGNER
Valmistajan numero:   F143783
75,48 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarruletku WAGNER F140881
Valmistaja:   WAGNER
Valmistajan numero:   F140881
18,40 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarruletku WAGNER F139232
Valmistaja:   WAGNER
Valmistajan numero:   F139232
42,06 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarruletku WAGNER F144410
Valmistaja:   WAGNER
Valmistajan numero:   F144410
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarruletku WAGNER F143405, Vasen
Valmistaja:   WAGNER
Valmistajan numero:   F143405
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarruletku WAGNER F138847
Valmistaja:   WAGNER
Valmistajan numero:   F138847
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarruletku WAGNER F141458
Valmistaja:   WAGNER
Valmistajan numero:   F141458
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Jarrujohdot

Hydraulinen jarru on henkilöautojen standardi. Jarruneste on johdettava letku- ja virtajärjestelmän kautta. Jarrujohdot määrittävät pääosan jarrupääsylinterin ja pyöräjarrun välisestä yhteydestä. Seuraavassa vastaamme jarrujohtoja koskeviin useimmin kysyttyihin kysymyksiin.

Hydraulisen jarrun toiminnallinen rakenne

Kuljettaja käyttää painetta jarrupolkimen avulla. Tämä aktivoi jarrupääsylinterin mäntää, joka sijaitsee yleensä moottoritilan laipassa jarrutehostimen edessä. Tämä työntää jarrunestettä, jota ei voi puristaa, jarruputkiston kautta pyörän jarrusylintereihin rumpujarrussa pyörän jarrusylinteriin ja levyjarrussa jarrusatulaan. Pyörien ja korin välissä on jousitus. Tämä tarkoittaa, että jousituksen alapuolella oleva massa ei vaimennu ja yläpuolella oleva massa vaimennetaan.

Tästä voidaan päätellä, että pyörät ja kori liikkuvat toisistaan riippumatta. Etuakselilla on myös ohjaus. Siksi pyörien jarrusylintereiden ja korin alapuolella olevien jarruputkien välillä on joustavat jarruletkut. Kumiletkut ovat vakiovarusteena, mutta lisävarusteena on saatavana myös teräsjoustoletkuja. Jarruletkujärjestelmä on aluksi kaksiosainen, eli jarrupiirejä on kaksi: vasen etuosa muodostaa jarrupiirin oikean takaosan kanssa ja oikea etuosa vasemman takaosan kanssa.

Kaksi johtoa on siis kuljettava taka-akselille ja kaksi johtoa etuakselille. Usein molemmat jarrulinjat johtavat siis ensin pois pääjarrusylinteristä, ja lähimmässä tai optimaalisimmassa kohdassa on T-kappale, joka jakaa yhden jarrupiirin jarrulinjan kahtia. Myös jarrujohdot on jaettu. Ne katkaistaan palasiksi lähinnä silloin, kun on tehtävä mutka. Ne jaetaan usein myös komponentin mukaan, mutta tämä on taas tarpeen jousitettujen ja jousittamattomien massojen vuoksi (esim. taka-akselin jarrujohdot).

Mistä materiaalista jarrujohdot on valmistettu?

Jarrujohtojen päämateriaaleiksi ovat nykyään nousseet tietyt metalliseokset, kuten kupari-nikkeli- ja alumiiniseokset. Teräksiset jarruputket ovat pikemminkin poikkeus. Näiden seosten etuna on, että ne ovat hyvin pehmeitä ja siksi helposti taivutettavissa.

Miten jarrujohtoja taivutetaan?

Olet varmasti jo yrittänyt taivuttaa letkua - vaikka se olisi ollut vain muovinen puutarhaletku. Joka tapauksessa olet varmasti huomannut, että putkea tai letkua voi taivuttaa vain vähän ennen kuin se taipuu. Näin käy myös jarrujohdoille, jos niitä on taivutettava tiettyä sädettä suuremmaksi. Silloin jarrujohto ikään kuin lukkiutuu, eikä jarrunestettä pääse kulkemaan.

Tällöin jarrutusvaikutus pyrkii kohti nollaa. Siksi jarrujohtojen taivuttamiseen käytetään jarruletkujen taivuttimia. Jarrujohtojen taivuttimissa on rullat, joissa on pyöreä ura. Nämä urat sopivat eri jarruletkujen halkaisijoihin. Silloin jarrujohto voidaan taivuttaa varovasti tällaisella taivutuslaitteella.

Minkä kokoisia ja kierteisiä jarruletkuja on olemassa?

Ennen tätä jarrujohto on kuitenkin laipoitettava. Jarrujohtoon työnnetään liitosmutteri tai liitosruuvi (joka on ontto putken poikkileikkauksessa). Sitten putken pää puristetaan helmaksi - eli laipoitetaan. Laippauksella on kaksi tehtävää: se pitää jarruputken ruuvin tukevasti kiinni putkessa ja se tiivistää liitoksen pehmeän seoksen ansiosta, joka kirjaimellisesti liukenee.

Tällöin jarrutusvaikutus pyrkii kohti nollaa. Siksi jarrujohtojen taivuttamiseen käytetään jarruletkujen taivuttimia. Jarrujohtojen taivuttimissa on rullat, joissa on pyöreä ura. Nämä urat sopivat eri jarruletkujen halkaisijoihin. Silloin jarrujohto voidaan taivuttaa varovasti tällaisella taivutuslaitteella.

Minkä kokoisia ja kierteisiä jarruletkuja on olemassa?

Ennen tätä jarrujohto on kuitenkin laipoitettava. Jarrujohtoon työnnetään liitosmutteri tai liitosruuvi (joka on ontto putken poikkileikkauksessa). Sitten putken pää puristetaan helmaksi - eli laipoitetaan. Laippauksella on kaksi tehtävää: se pitää jarruputken ruuvin tukevasti kiinni putkessa ja se tiivistää liitoksen pehmeän seoksen ansiosta, joka kirjaimellisesti liukenee.

Yhteyksiä on useita: Jarrupyörän jarrusylinteriin tai venttiileihin ja pääjarrusylinteriin pulttaamista varten. Tavanomaiset kierrekoot ovat:

  • - 4,75 mm (3/16 tuumaa).
  • - 5 mm
  • - 6 mm
  • - 8 mm
  • - 10 mm

 

Kierrekoot (hienokierre) vastaavat jarruputkien, liittimien ja sovittimien kokoja.

Miten estät korroosion jarrujohdoissa?

Tässä on tehtävä ero. Jarruletku voi nimittäin syöpyä sekä sisältä että ulkoa. Jotta jarrujohdot eivät ruostuisi sisältäpäin, jarruneste on vaihdettava viimeistään kahden vuoden välein. Muuten syntyy pistekorroosiota, joka voi alkaa kaikista venttiileistä ja männistä (ABS-lohkosta jarrupaineensäätimeen, jarrupääsylinteriin ja pyöräjarrusylinteriin).

Ulkopuolelta katsottuna kyse on pääasiassa suoloista, jotka reagoivat kemiallisesti metalliseosten kanssa ja johtavat hapettumiseen. Tämä näkyy kauniisti alumiinivanteissa tai avoimissa kupariputkissa. ensin korroosio on poistettava. Ensinnäkin korroosio on poistettava. Käytetään lankaharjaa, jonka täytön on vastattava metalliseosta. Kupariputkeen siis kuparilankaharja, alumiiniin alumiinirimalla, teräkseen teräsrimalla.

Muuten jalompi metalli reagoi myös vähemmän jalon metallin kanssa. Myös hienoa hiekkapaperia voidaan käyttää. Kun jarruputki on täysin puhdistettu korroosiosta, on käytettävä korroosiosuojaa. Voit käyttää joko tähän tarkoitukseen hyväksyttyä öljyä. On myös olemassa vahamaisia tuotteita, joita voidaan suihkuttaa päälle. Vaihtoehtona ruostesuojalle on myös muovipinnoitettuja jarrujohtoja. Jos sinulla ei ole muuta käsillä, voit myös päällystää puhdistetun jarrulinjan rullalaakerirasvalla. Tämä rasvaa myös liitokset.

Vaihdetaanko jarrujohdot kokonaan vai vain osittain?

Jarruletkuja ei tarvitse vaihtaa kokonaan. Riittää, että vaihdat vain tuhoutuneen tai syöpyneen osan. Tähän tarkoitukseen voidaan käyttää myös sovittimia pitkän jarruljohdon kokoamiseksi. Jarruputkien uusimisen tulisi kuitenkin antaa vain kokeneiden asiantuntijoiden tehtäväksi. Sen lisäksi, että jarruputkien työstöön ja käsittelyyn tarvitaan laaja tietämys, jarru on sen jälkeen tyhjennettävä.

Puhumattakaan erilaisista erikoistyökaluista, kuten jarrujohtojen avaimista, joita tarvitset. Lisäksi jarrujohtojen taivuttamiseen ja puhaltamiseen tarvitaan todella laadukkaita työkaluja. Halpatuotteilla työn tulos on usein vain puutteellisesti riittävä, vaikka asiantuntijakin voi tietää tämän vain suurella vaivalla. Tämä pätee esimerkiksi silloin, kun puhalletaan ja tästä ei tule kunnolla tiukkaa.