-3% jousituksesta

Jakoketjut – Volvo

(löytyi 5 tulosta)

Sijoituskriteerit
Jakoketjusarja SKF VKML 84004
Valmistaja:   SKF
Valmistajan numero:   VKML 84004
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jakoketjusarja HEPU 21-0134
Valmistaja:   HEPU
Valmistajan numero:   21-0134
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jakoketjusarja FEBI BILSTEIN 170115
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   170115
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jakoketjusarja FEBI BILSTEIN 170105
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   170105
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jakoketju FEBI BILSTEIN 40398
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   40398
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Jakoketjun tyypit ja edut

Jakoketjuja on erityyppisiä moottorinrakentajan vaatimusten mukaan. Yksirullaisten ketjujen lisäksi on kaupallisesti saatavana kaksoisrullaketjuja ja jakoketjuja, joissa on käänteiset hampaat. Kumista tai muovista valmistettuihin hammashihnoihin verrattuna hammasketjut on valmistettu kestävästä metallista. Jakoketjujen korkealaatuisen materiaalin ja vankemman rakenteen etuna hammashihnoihin verrattuna on, että ketjut voivat siirtää suurempia voimia. Jakoketjut pystyvät myös siirtämään voimaa pidemmälle kuin jakohihnat, mikä on erityisen tärkeää suurten moottoreiden kohdalla

Jakoketju moottorin ohjausta varten

<a href=https://www.motointegrator.fi/tuotteet/moottorinohjaus-10701/>moottorin ohjauksessa jakoketju välittää yleensä kampiakselin pyörimisliikkeen nokka-akselille tarkassa kaksi yhteen -suhteessa. Tämä voimansiirto varmistaa, että kun jakoketju on kireällä, kampiakselin pyöriminen on täsmälleen synkronoitu nokka-akselin pyörimisen kanssa. Näin kampiakselin asento ja liike riippuu kunkin sylinterin mäntien asennosta ja liikkeestä, ja näin synkronoitu nokka-akseli voi ohjata imu- ja pakoventtiileitä täsmälleen kunkin sylinterin tarpeen mukaan

Jakoketjujen huolto

Säännöllisesti öljytyt jakoketjut ovat lähes huoltovapaita, vaikka ne joutuisivatkin päivittäin kovalle kuormitukselle. Öljyvoitelu vähentää ketjun nivelten välistä kitkaa, joka on ajoitusketjun tärkein kulumiskohta. Ketjupyörät ja ketjun kiristimet sekä ketjuvetolaitteen toiminnan kannalta välttämättömät kiristys- ja liukutangot kuluvat voimakkaammin. Siksi on suositeltavaa vaihtaa kaikki ajoketjun voimansiirron kuluvat osat säännöllisin väliajoin. Näitä osia on saatavana myös täydellisinä korjaussarjoina