- Pusty
- SAATAVUUS
- Hinta
Jakoketjun kiristimet – VW – KUORMA-AUTOT
(löytyi 48 tulosta)
Valmistaja: | INA |
Valmistajan numero: | 551 0074 10 |
Valmistaja: | AUTLOG |
Valmistajan numero: | KT7001 |
Valmistaja: | HANS PRIES |
Valmistajan numero: | 116 751 |
Valmistaja: | AUTLOG |
Valmistajan numero: | KT7006 |
Valmistaja: | HANS PRIES |
Valmistajan numero: | 117 375 |
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 33688 |
Valmistaja: | HANS PRIES |
Valmistajan numero: | 115 869 |
Valmistaja: | HANS PRIES |
Valmistajan numero: | 626 201 |
Jakoketjun kiristimen toiminta ja rakenne
Moottorin jakoketjun kiristin takaa jakoketjun riittävän kireyden. Jakoketju yhdistää kampiakselin ja nokka-akselin. Tällöin pyörimisliike siirretään kampiakselilta nokka-akselille. Joskus voimansiirto on myös useille nokka-akseleille, jotka ottavat vastuun venttiilien ohjauksesta. Jakoketjun kiristin on asennettu siten, että moottorin jakoketju on aina tiukasti kireällä. Samalla se kompensoi jossain määrin jakoketjun venymistä.
Moottorin jakoketju varmistaa, että pyörimisliike välittyy kampiakselilta yhdelle tai useammalle nokka-akselille. Nokka-akselit avaavat ja sulkevat moottorin imu- ja pakoventtiilit oikeaan aikaan. Jotta näin tapahtuisi, jakoketjun on oltava tiukasti kireällä. Tässä kohtaa jakoketjun kiristin tulee kuvaan mukaan. Tässä tapauksessa kiristin painaa kiristystankoa, jossa jakoketju on johdettu, tai kiristyselementtiä vasten. Nykyaikaisiin ajoneuvoihin on asennettu hydrauliset jakoketjun kiristimet, jotka voivat kompensoida lämpötilasta johtuvan muutoksen jakoketjun pituudessa sekä ketjun kulumisesta johtuvan venymisen. Jos ajoitusketjun kireys ei ole riittävä, ketju voi täristä. Tämä heilahdus voi olla niin suuri, että ajoitusketju hyppää yli ja vaurioittaa moottoria.
Jakoketjun kiristin viallinen kulumisen vuoksi
Komponentit, kuten ajoitusketjun kiristin, ovat kuluvia osia. Mitä enemmän ajoneuvon ajokilometrejä on ajettu, sitä nopeammin ajoketjun kiristin kuluu loppuun. On vaikea ennustaa, milloin ajoitusketjun kiristin kuluu loppuun, sillä kuluminen riippuu auton ajotavasta ja moottorin huollosta. Myös auton merkki tai moottorin tyyppi voi vaikuttaa ajoitusketjun kiristimen vaihtoväliin. Kun jossakin automerkissä ajoketjun kiristimen vaihto on tarpeen vasta 100 000 kilometrin jälkeen, tämä voi olla aivan eri asia toisessa mallissa. Vaihtaminen on joka tapauksessa suositeltavaa, kun ensimmäiset oireet jakoketjun kiristimen viallisuudesta ilmenevät.
Viallisen jakoketjun kiristimen oireet
Viallisen jakoketjun kiristimen merkit ovat selvät. Viallisesta jakoketjun kiristimestä kertoo usein moottorin soiva ääni auton käynnistämisen jälkeen. Jos kuluminen on jo pidemmälle edennyt, moottorin käyntinopeudesta riippumatta moottorin käydessä lämpimänä kuuluu kolinaa tai kolinaa. Näitä oireita voi esiintyä myös muiden autossa olevien vikojen yhteydessä. Myös kiilahihnaveto aiheuttaa tällaisia ääniä vaurioituessaan. Syyn etsiminen voi siis olla aikaa vievää.
Myös muut ketjuvetolaitteen osat voivat olla kuluneita. Näitä ovat esimerkiksi liukukiskot, ajoitusketju tai ketjupyörät.
Viallisen jakoketjun kiristimen oireet:
- jakoketjun riittämätön kireys
- venttiilien erilainen ajoitus
- moottorin tehon menetys
- moottorin kova käynti
- soittoäänet tyhjäkäynnillä
- moottorin koliseva tai koliseva ääni käytön aikana
Jakoketjun kiristimen vian syyt
Syyt jakoketjun kiristimen vikaan ovat moninaiset. Suuren ajokilometrimäärän aiheuttaman komponentin kulumisen lisäksi syynä on myös moottorin käyttö liian vähäisellä moottoriöljyllä. Myös öljynvaihtovälien noudattamatta jättäminen tai väärän moottoriöljyn käyttö voi olla syynä vialliseen jakoketjun kiristimeen.
Viallisen jakoketjun kiristimien syyt
- Öljyn puute
- Jakoketjun kiristimen kuluminen suuren ajokilometrimäärän vuoksi
- Väärän moottoriöljyn käyttö
- Moottoriöljyn vaihtovälien noudattamatta jättäminen
- Moottoriöljyn huono laatu
- Huonolaatuisen varaosan asentaminen
- Kiristintangon materiaalin vanheneminen
Osta jakoketjun kiristin halvalla verkossa
Kun ensimmäiset merkit jakoketjun kiristimen viasta ilmenevät, osa on vaihdettava. Tämä työ tehdään usein erikoiskorjaamossa, koska jakoketjun kiristimen vaihto ja ketjuvetolaitteen työstäminen voi olla hyvin monimutkaista. Lisäksi tarvitaan erikoistyökaluja. Myöskään jakoketjun kiristimen testaaminen ei ole mutkatonta. Vain kokeneiden mekaanikkojen tulisi vaihtaa jakoketjun kiristin itse. Voi olla tarpeen purkaa moottorin öljypohja tai irrottaa apuyksiköiden hihnaveto kokonaan, jotta jakoketjun kiristimeen pääsee vapaasti käsiksi. Vasta sen jälkeen voidaan vaihtaa jakoketjun kiristin. Korjauskustannukset voivat vaihdella ajoneuvon mallista ja merkistä riippuen. Valikoimastamme, jossa on yli miljoona auton varaosaa premium-valmistajilta, löydät tarvittavat lisävarusteet jakoketjun kiristimen vaihtoon. Vakuutu tuotteidemme ja asiakaspalvelumme laadusta ja selaa verkkokauppojamme oikeiden komponenttien löytämiseksi. Saat tilatut tavarat yhden tai kolmen arkipäivän kuluessa kotiisi. Jos tilaus on virheellinen, voit helposti palauttaa tavarat meille ilman lisäkustannuksia. Asiakaspalvelumme huolehtii sitten kaikesta muusta