Joulukausi 2024

Jakoketjun kiristimet

(löytyi 55 tulosta)

Kaikki tulokset kategorialle Jakoketjun kiristimet.
Emme löytäneet mitään tuloksia ajoneuvolle Ford GRANADA Turnier (GNU) 2.3, teho: 111 hv/82 kW

Moottorin jakoketjun kiristimellä on tärkeä rooli auton ajossa. Jos tämä osa ei toimi kunnolla, moottori voi menettää tehonsa. Syynä on usein kuluminen. Jakoketjun kiristin on vaihdettava ajoissa, jotta muut osat eivät vaurioituisi enempää. Usein tämän komponentin voi ostaa edullisesti verkosta. Motointegratorin verkkokaupasta löydät jakoketjun kiristimen edullisesti.

Varaosat EVORON
Sijoituskriteerit
Kiristin, jakoketju SWAG 30 94 6433
Valmistaja:   SWAG
Valmistajan numero:   30 94 6433
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Kiristin, jakoketju HANS PRIES 115 731
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   115 731
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Kiristin, jakoketju SWAG 30 94 8766
Valmistaja:   SWAG
Valmistajan numero:   30 94 8766
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Kiristin, jakoketju SWAG 30 93 3983
Valmistaja:   SWAG
Valmistajan numero:   30 93 3983
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Kiristin, jakoketju INA 551 0060 10
Valmistaja:   INA
Valmistajan numero:   551 0060 10
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Kiristin, jakoketju SWAG 20 10 0013
Valmistaja:   SWAG
Valmistajan numero:   20 10 0013
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Kiristin, jakoketju SWAG 30 92 8446
Valmistaja:   SWAG
Valmistajan numero:   30 92 8446
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Kiristin, jakoketju INA 551 0006 10
Valmistaja:   INA
Valmistajan numero:   551 0006 10
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Kiristin, jakoketju JC AUTO E71034
Valmistaja:   JC AUTO
Valmistajan numero:   E71034
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Kiristin, jakoketju SWAG 40 93 3044
Valmistaja:   SWAG
Valmistajan numero:   40 93 3044
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Hammashihnan kiristin FEBI BILSTEIN 106987
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   106987
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Kiristin, jakoketju FEBI BILSTEIN 28446
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   28446
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Kiristin, jakoketju INA 551 0162 10
Valmistaja:   INA
Valmistajan numero:   551 0162 10
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Kiristin, jakoketju SWAG 10 10 1900
Valmistaja:   SWAG
Valmistajan numero:   10 10 1900
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Kiristin, jakoketju INA 551 0009 10
Valmistaja:   INA
Valmistajan numero:   551 0009 10
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Jakoketjun kiristimen toiminta ja rakenne

Moottorin jakoketjun kiristin takaa jakoketjun riittävän kireyden. Jakoketju yhdistää kampiakselin ja nokka-akselin. Tällöin pyörimisliike siirretään kampiakselilta nokka-akselille. Joskus voimansiirto on myös useille nokka-akseleille, jotka ottavat vastuun venttiilien ohjauksesta. Jakoketjun kiristin on asennettu siten, että moottorin jakoketju on aina tiukasti kireällä. Samalla se kompensoi jossain määrin jakoketjun venymistä.

Moottorin jakoketju varmistaa, että pyörimisliike välittyy kampiakselilta yhdelle tai useammalle nokka-akselille. Nokka-akselit avaavat ja sulkevat moottorin imu- ja pakoventtiilit oikeaan aikaan. Jotta näin tapahtuisi, jakoketjun on oltava tiukasti kireällä. Tässä kohtaa jakoketjun kiristin tulee kuvaan mukaan. Tässä tapauksessa kiristin painaa kiristystankoa, jossa jakoketju on johdettu, tai kiristyselementtiä vasten. Nykyaikaisiin ajoneuvoihin on asennettu hydrauliset jakoketjun kiristimet, jotka voivat kompensoida lämpötilasta johtuvan muutoksen jakoketjun pituudessa sekä ketjun kulumisesta johtuvan venymisen. Jos ajoitusketjun kireys ei ole riittävä, ketju voi täristä. Tämä heilahdus voi olla niin suuri, että ajoitusketju hyppää yli ja vaurioittaa moottoria.

Jakoketjun kiristin viallinen kulumisen vuoksi

Komponentit, kuten ajoitusketjun kiristin, ovat kuluvia osia. Mitä enemmän ajoneuvon ajokilometrejä on ajettu, sitä nopeammin ajoketjun kiristin kuluu loppuun. On vaikea ennustaa, milloin ajoitusketjun kiristin kuluu loppuun, sillä kuluminen riippuu auton ajotavasta ja moottorin huollosta. Myös auton merkki tai moottorin tyyppi voi vaikuttaa ajoitusketjun kiristimen vaihtoväliin. Kun jossakin automerkissä ajoketjun kiristimen vaihto on tarpeen vasta 100 000 kilometrin jälkeen, tämä voi olla aivan eri asia toisessa mallissa. Vaihtaminen on joka tapauksessa suositeltavaa, kun ensimmäiset oireet jakoketjun kiristimen viallisuudesta ilmenevät.

Viallisen jakoketjun kiristimen oireet

Viallisen jakoketjun kiristimen merkit ovat selvät. Viallisesta jakoketjun kiristimestä kertoo usein moottorin soiva ääni auton käynnistämisen jälkeen. Jos kuluminen on jo pidemmälle edennyt, moottorin käyntinopeudesta riippumatta moottorin käydessä lämpimänä kuuluu kolinaa tai kolinaa. Näitä oireita voi esiintyä myös muiden autossa olevien vikojen yhteydessä. Myös kiilahihnaveto aiheuttaa tällaisia ääniä vaurioituessaan. Syyn etsiminen voi siis olla aikaa vievää.

Myös muut ketjuvetolaitteen osat voivat olla kuluneita. Näitä ovat esimerkiksi liukukiskot, ajoitusketju tai ketjupyörät.

Viallisen jakoketjun kiristimen oireet:

  • jakoketjun riittämätön kireys
  • venttiilien erilainen ajoitus
  • moottorin tehon menetys
  • moottorin kova käynti
  • soittoäänet tyhjäkäynnillä
  • moottorin koliseva tai koliseva ääni käytön aikana

Jakoketjun kiristimen vian syyt

Syyt jakoketjun kiristimen vikaan ovat moninaiset. Suuren ajokilometrimäärän aiheuttaman komponentin kulumisen lisäksi syynä on myös moottorin käyttö liian vähäisellä moottoriöljyllä. Myös öljynvaihtovälien noudattamatta jättäminen tai väärän moottoriöljyn käyttö voi olla syynä vialliseen jakoketjun kiristimeen.

Viallisen jakoketjun kiristimien syyt

  • Öljyn puute
  • Jakoketjun kiristimen kuluminen suuren ajokilometrimäärän vuoksi
  • Väärän moottoriöljyn käyttö
  • Moottoriöljyn vaihtovälien noudattamatta jättäminen
  • Moottoriöljyn huono laatu
  • Huonolaatuisen varaosan asentaminen
  • Kiristintangon materiaalin vanheneminen

Osta jakoketjun kiristin halvalla verkossa

Kun ensimmäiset merkit jakoketjun kiristimen viasta ilmenevät, osa on vaihdettava. Tämä työ tehdään usein erikoiskorjaamossa, koska jakoketjun kiristimen vaihto ja ketjuvetolaitteen työstäminen voi olla hyvin monimutkaista. Lisäksi tarvitaan erikoistyökaluja. Myöskään jakoketjun kiristimen testaaminen ei ole mutkatonta. Vain kokeneiden mekaanikkojen tulisi vaihtaa jakoketjun kiristin itse. Voi olla tarpeen purkaa moottorin öljypohja tai irrottaa apuyksiköiden hihnaveto kokonaan, jotta jakoketjun kiristimeen pääsee vapaasti käsiksi. Vasta sen jälkeen voidaan vaihtaa jakoketjun kiristin. Korjauskustannukset voivat vaihdella ajoneuvon mallista ja merkistä riippuen. Valikoimastamme, jossa on yli miljoona auton varaosaa premium-valmistajilta, löydät tarvittavat lisävarusteet jakoketjun kiristimen vaihtoon. Vakuutu tuotteidemme ja asiakaspalvelumme laadusta ja selaa verkkokauppojamme oikeiden komponenttien löytämiseksi. Saat tilatut tavarat yhden tai kolmen arkipäivän kuluessa kotiisi. Jos tilaus on virheellinen, voit helposti palauttaa tavarat meille ilman lisäkustannuksia. Asiakaspalvelumme huolehtii sitten kaikesta muusta