-3% jousituksesta

Jäähdytysvesipumppu – KUORMA-AUTOT

(löytyi 941 tulosta)

Auton moottori voi tehdä työnsä onnistuneesti vain, jos sen lämpötila on oikea. Jotta näin olisi aina, jokaisessa autossa on kehittynyt jäähdytysjärjestelmä. Tällä sivulla kerrotaan, mikä on jäähdytysvesipumpun rooli ja millaisia pumppuja on olemassa.

Sijoituskriteerit
Tiiviste, vesipumppu ELRING 811.884
Valmistaja:   ELRING
Valmistajan numero:   811.884
4,24 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Korjaussarja, vesipumppu OMP 292.198
Korjaussarja, vesipumppu OMP 292.198
Valmistaja:   OMP
Valmistajan numero:   292.198
37,82 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jäähdytysnestepumppu DOLZ D333
Valmistaja:   DOLZ
Valmistajan numero:   D333
137,38 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vesipumppu, moottorin jäähdytys OMP 405.140
Vesipumppu, moottorin jäähdytys OMP 405.140
Valmistaja:   OMP
Valmistajan numero:   405.140
887,44 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jäähdytysnestepumppu OMP OMP295.050
Jäähdytysnestepumppu OMP OMP295.050
Valmistaja:   OMP
Valmistajan numero:   295.050
147,76 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jäähdytysnestepumppu OMP OMP1405.400
Valmistaja:   OMP
Valmistajan numero:   OMP1405.400
69,33 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kotelo, vesipumppu FEBI BILSTEIN 108122
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   108122
136,77 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jäähdytysnestepumppu THERMOTEC WP-ME113
Valmistaja:   THERMOTEC
Valmistajan numero:   WP-ME113
85,74 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jäähdytysnestepumppu DT SPARE PARTS 1.11112
Valmistaja:   DT SPARE PARTS
Valmistajan numero:   1.11112
63,97 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kotelo, vesipumppu THERMOTEC WP-MA001
Valmistaja:   THERMOTEC
Valmistajan numero:   WP-MA001
231,01 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vesipumpun akseli DT Spare Parts 3.16051
Valmistaja:   DT SPARE PARTS
Valmistajan numero:   3.16051
21,61 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kotelo, vesipumppu THERMOTEC WP-VL132
Valmistaja:   THERMOTEC
Valmistajan numero:   WP-VL132
68,06 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jäähdytysnestepumppu (tiivisteellä) FEBI BILSTEIN 30102
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   30102
183,52 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tiiviste, vesipumppu REINZ 71-36711-00
Valmistaja:   VICTOR REINZ
Valmistajan numero:   71-36711-00
6,08 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jäähdytysnestepumppu PETERS 030.920-00A
Valmistaja:   PETERS
Valmistajan numero:   030.920-00A
129,11 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Auton jäähdytysjärjestelmä

Jokainen auton moottori tarvitsee oikean lämpötilan. Jos se käy liian kylmänä, se vahingoittaa sen osia pitkällä aikavälillä. Jos se käy liian kuumana, sekään ei ole hyvä asia. Siksi moottoreita jäähdytettiin pitkään ilmalla. Muutama vuosi sitten vesijäähdytys otettiin kuitenkin käyttöön, ja se sai paikkansa yhä useammissa nykyaikaisissa autoissa. Tämä takaa oikeanmoottorin lämpötilan hyvin suunnitellun jäähdytysjärjestelmän avulla. Tämä jäähdytysjärjestelmä perustuu kahteen jäähdytyspiiriin: pieneen ja suureen jäähdytyspiiriin.

Pieni jäähdytyspiiri

Kun kylmä moottori käynnistetään, vain pieni jäähdytyspiiritoimii. Tässä tapauksessa jäähdytysneste kiertää vain suoraan moottorilohkossa ja moottorilohkossa olevia linjoja pitkin lämmönvaihtimeen, joka huolehtii matkustajatilan lämmityksestä. Niin kauan kuin moottori ei ole vielä saavuttanut käyttölämpötilaansa, pieni jäähdytyspiiri itse asiassa auttaa pitämään lämpöä moottorissa ja lämmittämään sitä nopeammin.

Suuri jäähdytyspiiri

Kun noin 80asteen lämpötila saavutetaan, termostaatti avaa tien suureen jäähdytyspiiriin. Tämä laajentaa olemassa olevaa pientä virtapiiriä pitkälle auton etuosassa olevaan paisuntasäiliöön ja jäähdyttimeen. Siitä se palaa takaisin, ja jäähdytysmatka alkaa alusta. Tällä pidemmällä matkalla ja erityisesti jäähdyttimessä neste jäähtyy jälleen ja voi jäähdyttää moottoria uudelleen. Jäähdytin saa jäähdytystehonsa pääasiassa ilmavirrasta. Korkeissa ulkolämpötiloissa tai ajoneuvon ollessa pysähdyksissä myös jäähdyttimen tuuletin käynnistyy.

Jäähdytysvesipumpun tehtävä ja toiminta

Jotta nämä kaksi piiriä toimisivat, tarvitaan oikea taajuusmuuttaja. Jäähdytysvesipumppu huolehtii tästä. Se pumppaa jäähdytysvettälinjojen läpi ja siten koko jäähdytysjärjestelmän läpi. Tätä tarkoitusta varten pumpun sisällä pyörii melapyörä. Tämä imee vettä alhaalta ja siirtää sen ylöspäin. Tämän pienen pumpun merkitys on vastaavasti suuri, koska sääntö on: ei pumppua, ei jäähdytystä. Tätä tärkeää tehtävää varten on periaatteessa kahdenlaisia jäähdytysnestepumppuja:

  • Mekaaniset jäähdytysnestepumput
  • Sähköiset jäähdytysvesipumput

Mekaaniset jäähdytysnestepumput

Nämä pumput toimivat yhdessä auton moottorin kanssa. Tätä tarkoitusta varten ne on yleensä laipoitettu suoraan moottoriin ja ne toimivat omassa pumppukotelossaan. Niitä käytetään hammashihnan tai kiilahihnan avulla. Tämä tarkoittaa, että moottori käyttää niitä suoraan ja että ne ovat myös riippuvaisia moottorin kierrosluvusta. Vaikka on olemassa yksi tai kaksi teknistä keinoa, joilla pumpun suorituskykyä voidaan hieman joustavoittaa, valmistajat käyttävät monissa nykyaikaisissa autoissa mieluummin toista vaihtoehtoa.

Sähköiset jäähdytysvesipumput

Vaihtoehtona mekaanisille pumpuille kehittäjät ovat kehittäneet sähköisiä versioita. Ne toimivat moottorista riippumatta, ja niitä ohjaa oma sähkömoottori. Tämä tarjoaa arvokasta joustavuutta kahdessa kohdassa. Pumppua ei enää tarvitse asentaa suoraan moottoriin. Teoriassa se voidaan asentaa mihin tahansa moottoritilaan. Lisäksi se ei ole enää sidottu moottorin kierroslukuun. Sen sijaan erillinen ohjausyksikkö määrittää eri parametrien perusteella, milloin ja missä määrin pumppua tarvitaan. Tämä tekee lämpötilan säätelystä paljon tehokkaampaa. Tämä voi vaikuttaa myönteisesti polttoaineen kulutukseen monin tavoin.

Jäähdytysvesipumpun mahdolliset ongelmat

Vaikka vesipumppu voi tehdä kaiken sen ihmeellisen, mikä pitää auton käynnissä, on ongelmallista, jos pumpussa ilmenee vikoja. Jäähdytysnestepumpun ongelmien yhteydessä ilmenee usein tällaisia oireita:

  • Moottorin lämpötilan nousu
  • Nestehukka auton alla
  • Epätavalliset äänet moottoritilassa (hionta, jauhaminen tai kolahdus)

Verenkiertopumpun vika voi aiheuttaa nämä oireet, mutta sen ei tarvitse olla. Monet muutkin jäähdytysjärjestelmän osat voivat menettää nestettä tai vahingoittaa moottorin riittävää jäähdytystä. Siksi tarvitaan aina tarkkaa diagnoosia ja koulutettua silmää todellisen syyllisen löytämiseksi. Itse vesipumpussa voi esiintyä erilaisia vikoja, jotka johtuvat kulumisesta tai ulkoisista vaikutuksista. Jos näin on, on yleensä aika vaihtaajäähdytysvesipumppu kokonaan.

Viallisen jäähdytysvesipumpun vaihtaminen

Useimmissa tapauksissa vaihdon suorittavat ammattilaiset erikoistuneessa korjaamossa. Vanhan vesipumpun purkaminen ja uuden asentaminen voi olla melko hankalaa. Lisäksi vuotavan jäähdytysnesteen oikea käsittely on myös tärkeää. Vain jos pumppu vaihdetaan sopivaan korvaavaan pumppuun oikealla tavalla, jäähdytysjärjestelmä voi jälleen hoitaa tehtävänsä onnistuneesti. Mekaanisen jäähdytysvesipumpun vaihdon yhteydessä on aina vaihdettava myös vastaava hihna.

Tilaa jäähdytysvesipumput verkossa Motointegratorilta

Jäähdytysvesipumppu on toinen osa, joka edistää auton toimintaa mottona "pieni osa, suuri vaikutus". Jos pumpussa ilmenee ongelmia, sen vaihtaminen on harvoin mahdollista. Jos näin on, voit aina löytää oikean korvaavan osan Motointegratorista.