-3% jousituksesta

Jäähdytysvesipumppu – Volvo – KUORMA-AUTOT

(löytyi 123 tulosta)

Auton moottori voi tehdä työnsä onnistuneesti vain, jos sen lämpötila on oikea. Jotta näin olisi aina, jokaisessa autossa on kehittynyt jäähdytysjärjestelmä. Tällä sivulla kerrotaan, mikä on jäähdytysvesipumpun rooli ja millaisia pumppuja on olemassa.

Varaosat NGK
Sijoituskriteerit
Tiiviste, vesipumppu ELRING 687.620
Valmistaja:   ELRING
Valmistajan numero:   687.620
12,66 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jäähdytysnestepumppu OMP 317.425
Valmistaja:   OMP
Valmistajan numero:   317.425
218,52 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vesipumpun kansi THERMOTEC WP-VL133
Valmistaja:   THERMOTEC
Valmistajan numero:   WP-VL133
93,74 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jäähdytysnestepumppu OMP OMP317.175
Valmistaja:   OMP
Valmistajan numero:   OMP317.175
218,52 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jäähdytysnestepumppu DOLZ DOLZ R618
Valmistaja:   DOLZ
Valmistajan numero:   R618
335,71 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jäähdytysnestepumppu DT SPARE PARTS 2.15685
Jäähdytysnestepumppu DT SPARE PARTS 2.15685
Valmistaja:   DT SPARE PARTS
Valmistajan numero:   2.15685
354,54 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jäähdytysnestepumppu FEBI BILSTEIN 180195
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   180195
227,32 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jäähdytysnestepumppu FEBI 11943
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   11943
125,99 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jäähdytysnestepumppu OMP 317.460
Valmistaja:   OMP
Valmistajan numero:   317.460
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tiiviste, vesipumppu ELRING 313.130
Valmistaja:   ELRING
Valmistajan numero:   313.130
9,43 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jäähdytysnestepumppu FEBI 44468
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   44468
159,72 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tiiviste, vesipumppu LEMA 24805.05
Valmistaja:   LEMA
Valmistajan numero:   24805.05
9,74 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kotelo, vesipumppu THERMOTEC WP-VL132
Valmistaja:   THERMOTEC
Valmistajan numero:   WP-VL132
68,76 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jäähdytysnestepumppu BF 20160411000
Valmistaja:   BF
Valmistajan numero:   20160411000
425,95 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jäähdytysnestepumppu THERMOTEC WP-VL139
Valmistaja:   THERMOTEC
Valmistajan numero:   WP-VL139
197,02 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Auton jäähdytysjärjestelmä

Jokainen auton moottori tarvitsee oikean lämpötilan. Jos se käy liian kylmänä, se vahingoittaa sen osia pitkällä aikavälillä. Jos se käy liian kuumana, sekään ei ole hyvä asia. Siksi moottoreita jäähdytettiin pitkään ilmalla. Muutama vuosi sitten vesijäähdytys otettiin kuitenkin käyttöön, ja se sai paikkansa yhä useammissa nykyaikaisissa autoissa. Tämä takaa oikeanmoottorin lämpötilan hyvin suunnitellun jäähdytysjärjestelmän avulla. Tämä jäähdytysjärjestelmä perustuu kahteen jäähdytyspiiriin: pieneen ja suureen jäähdytyspiiriin.

Pieni jäähdytyspiiri

Kun kylmä moottori käynnistetään, vain pieni jäähdytyspiiritoimii. Tässä tapauksessa jäähdytysneste kiertää vain suoraan moottorilohkossa ja moottorilohkossa olevia linjoja pitkin lämmönvaihtimeen, joka huolehtii matkustajatilan lämmityksestä. Niin kauan kuin moottori ei ole vielä saavuttanut käyttölämpötilaansa, pieni jäähdytyspiiri itse asiassa auttaa pitämään lämpöä moottorissa ja lämmittämään sitä nopeammin.

Suuri jäähdytyspiiri

Kun noin 80asteen lämpötila saavutetaan, termostaatti avaa tien suureen jäähdytyspiiriin. Tämä laajentaa olemassa olevaa pientä virtapiiriä pitkälle auton etuosassa olevaan paisuntasäiliöön ja jäähdyttimeen. Siitä se palaa takaisin, ja jäähdytysmatka alkaa alusta. Tällä pidemmällä matkalla ja erityisesti jäähdyttimessä neste jäähtyy jälleen ja voi jäähdyttää moottoria uudelleen. Jäähdytin saa jäähdytystehonsa pääasiassa ilmavirrasta. Korkeissa ulkolämpötiloissa tai ajoneuvon ollessa pysähdyksissä myös jäähdyttimen tuuletin käynnistyy.

Jäähdytysvesipumpun tehtävä ja toiminta

Jotta nämä kaksi piiriä toimisivat, tarvitaan oikea taajuusmuuttaja. Jäähdytysvesipumppu huolehtii tästä. Se pumppaa jäähdytysvettälinjojen läpi ja siten koko jäähdytysjärjestelmän läpi. Tätä tarkoitusta varten pumpun sisällä pyörii melapyörä. Tämä imee vettä alhaalta ja siirtää sen ylöspäin. Tämän pienen pumpun merkitys on vastaavasti suuri, koska sääntö on: ei pumppua, ei jäähdytystä. Tätä tärkeää tehtävää varten on periaatteessa kahdenlaisia jäähdytysnestepumppuja:

  • Mekaaniset jäähdytysnestepumput
  • Sähköiset jäähdytysvesipumput

Mekaaniset jäähdytysnestepumput

Nämä pumput toimivat yhdessä auton moottorin kanssa. Tätä tarkoitusta varten ne on yleensä laipoitettu suoraan moottoriin ja ne toimivat omassa pumppukotelossaan. Niitä käytetään hammashihnan tai kiilahihnan avulla. Tämä tarkoittaa, että moottori käyttää niitä suoraan ja että ne ovat myös riippuvaisia moottorin kierrosluvusta. Vaikka on olemassa yksi tai kaksi teknistä keinoa, joilla pumpun suorituskykyä voidaan hieman joustavoittaa, valmistajat käyttävät monissa nykyaikaisissa autoissa mieluummin toista vaihtoehtoa.

Sähköiset jäähdytysvesipumput

Vaihtoehtona mekaanisille pumpuille kehittäjät ovat kehittäneet sähköisiä versioita. Ne toimivat moottorista riippumatta, ja niitä ohjaa oma sähkömoottori. Tämä tarjoaa arvokasta joustavuutta kahdessa kohdassa. Pumppua ei enää tarvitse asentaa suoraan moottoriin. Teoriassa se voidaan asentaa mihin tahansa moottoritilaan. Lisäksi se ei ole enää sidottu moottorin kierroslukuun. Sen sijaan erillinen ohjausyksikkö määrittää eri parametrien perusteella, milloin ja missä määrin pumppua tarvitaan. Tämä tekee lämpötilan säätelystä paljon tehokkaampaa. Tämä voi vaikuttaa myönteisesti polttoaineen kulutukseen monin tavoin.

Jäähdytysvesipumpun mahdolliset ongelmat

Vaikka vesipumppu voi tehdä kaiken sen ihmeellisen, mikä pitää auton käynnissä, on ongelmallista, jos pumpussa ilmenee vikoja. Jäähdytysnestepumpun ongelmien yhteydessä ilmenee usein tällaisia oireita:

  • Moottorin lämpötilan nousu
  • Nestehukka auton alla
  • Epätavalliset äänet moottoritilassa (hionta, jauhaminen tai kolahdus)

Verenkiertopumpun vika voi aiheuttaa nämä oireet, mutta sen ei tarvitse olla. Monet muutkin jäähdytysjärjestelmän osat voivat menettää nestettä tai vahingoittaa moottorin riittävää jäähdytystä. Siksi tarvitaan aina tarkkaa diagnoosia ja koulutettua silmää todellisen syyllisen löytämiseksi. Itse vesipumpussa voi esiintyä erilaisia vikoja, jotka johtuvat kulumisesta tai ulkoisista vaikutuksista. Jos näin on, on yleensä aika vaihtaajäähdytysvesipumppu kokonaan.

Viallisen jäähdytysvesipumpun vaihtaminen

Useimmissa tapauksissa vaihdon suorittavat ammattilaiset erikoistuneessa korjaamossa. Vanhan vesipumpun purkaminen ja uuden asentaminen voi olla melko hankalaa. Lisäksi vuotavan jäähdytysnesteen oikea käsittely on myös tärkeää. Vain jos pumppu vaihdetaan sopivaan korvaavaan pumppuun oikealla tavalla, jäähdytysjärjestelmä voi jälleen hoitaa tehtävänsä onnistuneesti. Mekaanisen jäähdytysvesipumpun vaihdon yhteydessä on aina vaihdettava myös vastaava hihna.

Tilaa jäähdytysvesipumput verkossa Motointegratorilta

Jäähdytysvesipumppu on toinen osa, joka edistää auton toimintaa mottona "pieni osa, suuri vaikutus". Jos pumpussa ilmenee ongelmia, sen vaihtaminen on harvoin mahdollista. Jos näin on, voit aina löytää oikean korvaavan osan Motointegratorista.