-3% jarruosista

Jäähdytystuulettimet – Mercedes-Benz – KUORMA-AUTOT

(löytyi 21 tulosta)

Varaosat CONTINENTAL
Sijoituskriteerit
Tuuletin, mootorinjäähdytys TYC 831-0005
Valmistaja:   TYC
Valmistajan numero:   831-0005
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuuletin, mootorinjäähdytys NRF 47847
Valmistaja:   NRF
Valmistajan numero:   47847
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuuletin, mootorinjäähdytys NRF 47661
Valmistaja:   NRF
Valmistajan numero:   47661
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuuletin, mootorinjäähdytys NRF 47731
Valmistaja:   NRF
Valmistajan numero:   47731
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuuletin, moottorin jäähdytys TYC 821-0002
Valmistaja:   TYC
Valmistajan numero:   821-0002
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuuletin, mootorinjäähdytys HANS PRIES 400 998
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   400 998
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuuletin, mootorinjäähdytys FEBI BILSTEIN 170571
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   170571
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Puhallin MAHLE CFF 486 000S
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   CFF 486 000S
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuuletin, mootorinjäähdytys THERMOTEC D8M001TT
Valmistaja:   THERMOTEC
Valmistajan numero:   D8M001TT
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Puhallin TYC TYC 821-0015
Valmistaja:   TYC
Valmistajan numero:   821-0015
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuuletin, mootorinjäähdytys TYC 821-0013
Valmistaja:   TYC
Valmistajan numero:   821-0013
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuuletin, mootorinjäähdytys HANS PRIES 400 996
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   400 996
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuuletin, mootorinjäähdytys HANS PRIES 401 000
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   401 000
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuuletin, mootorinjäähdytys NISSENS 85078
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   85078
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuuletin, mootorinjäähdytys NRF 47849
Valmistaja:   NRF
Valmistajan numero:   47849
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Pieni jäähdytyspiiri

Jäähdytyspiiri on erittäin monimutkainen kokonaisuus, jossa tapahtuu enemmän asioita samanaikaisesti kuin aluksi luulisi. Poltto on toki keskeisessä asemassa, mutta useiden toimintojen ja piirien on toimittava täydellisessä harmoniassa sen ympärillä. Vain siten moottori voi toimia halutulla tavalla. Yksi näistä virtapiireistä koskee moottorin ihanteellista lämpötilaa. Moottorissa ja sen ympärillä on tätä varten kaksi piiriä: pieni ja suuri jäähdytyspiiri. Pieni jäähdytyspiiri kulkee suoraan moottorin läpi, ja sen tarkoituksena on säädellä moottorin lämpötilaa. Tämä piiri syöttää myös lämmönvaihtimen, joka puolestaan käyttää lämmitettyä jäähdytysnestettä ajoneuvon sisätilojen lämmittämiseen. Kun käynnistät moottorin kylmänä, se alkaa käydä ja tuottaa hitaasti lämpöä. Sitä se myös tarvitsee toimiakseen mahdollisimman tehokkaasti. Niin epäloogiselta kuin se aluksi kuulostaakin: Juuri pieni jäähdytyspiiri auttaa lämmittämään moottorin mahdollisimman nopeasti pysymällä toistaiseksi suljettuna. Tämä tarkoittaa, että neste jatkaa kiertoaan vain moottorilohkon ja lämmönvaihtimen välillä eikä jäähdy siinä välissä.

Suuri jäähdytyspiiri

Termostaatti aktivoituu vain tietyssä lämpötilassa (yleensä noin 85 astetta). Tämä avaa nyt tien suureen jäähdytyspiiriin. Tästä neste poistuu moottorista jäähdytettäväksi. Se kulkee ensin paisuntasäiliön läpi. Lämpötilasta riippuen neste laajenee enemmän tai vähemmän. Paisuntasäiliö korjaa tämän eron. Sen jälkeen se jatkaa jäähdyttimeen. Tämä sijaitsee aivan edessä jäähdyttimen säleikön takana ja jäähdyttää siinä olevan nesteen ilmavirran avulla. Jos ilmavirtaa ei ole ruuhkan tai muun pysähdyksen vuoksi, jäähdyttimen tuuletin tulee käyttöön. Jäähdytetty neste palaa sitten takaisin pieneen jäähdytyspiiriin ja varmistaa, että moottori säilyttää ihanteellisen lämpötilan.

Jäähdytysuulettimen rooli jäähdytyspiirissä

Jäähdytystuuletin asennetaan varsinaisen jäähdyttimen eteen tai taakse, jossa se odottaa käyttöä. Heti kun jäähdyttimen jäähdytysnesteen lämpötila ylittää tietyn pisteen, tuuletin käynnistyy ja jäähdyttää järjestelmää ulkopuolelta. Näin tapahtuu yleensä, jos jäähdytysilmavirta on poissa liian kauan, pitkän punaisen vaiheen aikana tai ruuhkassa. Tuuletinta pyörittää pieni sähkömoottori. Pienenä sivuvaikutuksena tuuletin myös tuulettaa moottoritilaa yleensä.

Mahdolliset viat jäähdytyspiirissä

Jäähdytyspiirin kaltainen järjestelmä on tietenkin altis vioille. Jos yksi komponentti ei toimi kunnolla, koko vuorovaikutus pysähtyy. Tämä ilmenee yleensä epätavallisen korkeana tai nousevana moottorin lämpötilana. Vaihtoehtoisesti jäähdytysnesteen vuotaminen voi myös olla havaittavissa. Useimmissa tapauksissa ongelma on se, että virtapiiri on jossain vaiheessa vuotanut, eikä se sen vuoksi enää kykene täyttämään tehtäviään onnistuneesti. Vuodot voivat kohdistua putkiin, liitäntöihin tai jäähdyttimen etuosaan. Mahdollisia syitä ovat kuluminen, korroosio tai ulkoiset vaikutukset, kuten marttojen aiheuttamat vauriot tai kiveniskemät. Jälkimmäisiä esiintyy aika ajoin patterissa.

Viat jäähdyttimen tuulettimessa

Jos moottori käy liian kuumana, mutta jäähdytysnestettä ei vuoda ja termostaatti toimii myös kunnolla, jäähdyttimen tuuletin on yksi seuraavista mahdollisista syyllisistä. Yleisimmät tuulettimeen liittyvät viat koskevat sen sähkömoottoria. Jos sen liitännöissä tai itse moottorissa on ongelmia, tuulettimen siivet lakkaavat pyörimästä ja moottori menettää arvokkaan lisäjäähdytyksen. Äsken mainitut siivet voivat myös vaurioitua tai rikkoutua, mutta näin tapahtuu vain hyvin harvoin. Useimmissa tapauksissa ongelma on siis tuulettimen moottorissa. Helpoin tapa havaita tämä ongelma on, jos tuulettimen pyörä ei pyöri, kun katsot käynnissä olevaa moottoria. Myös epätavalliset äänet tai tärinä voivat viitata lähestyvään jäähdyttimen tuulettimen vaurioon.

Auton jäähdyttimen tuulettimen vaihto

Mikä tahansa jäähdyttimen tuulettimen osa on viallinen, useimmissa tapauksissa tuuletin on vaihdettava. Vaihto ei yleensä ole suuri asia, ja se voidaan tehdä suhteellisen helposti. Prosessi on kuitenkin erilainen jokaisessa automallissa. Se voi olla vaikeaa lähinnä silloin, jos moottori on asennettu hyvin tiukasti ja reitti jäähdyttimen tuulettimeen on kapea tai jopa alun perin tukossa. Kokeneet amatöörimekaanikot selviytyvät yleensä hyvin tästä vaihdosta.

Yksinkertaisesti tilaa jäähdytystuuletin verkosta

Ajaessasi ei ole vain tärkeää säilyttää pää kylmänä. Jäähdytin on myös erittäin tärkeä, jos jäähdyttimen säleikön läpi ei tule ilmavirtaa. Jos jäähdyttimen tuuletin ei enää täytä tätä tehtävää, on aika vaihtaa se sopivaan varaosaan esimerkiksi NRF:n, NISSENSin, THERMOTECin tai TYC:n valmistamana. Motointegratorin 5 miljoonan varaosan ja tarvikkeen joukosta löytyy myös oikea jäähdyttimen tuuletin autoosi.