- Pusty
- SAATAVUUS
- Hinta
Jäähdytysnesteen lämpötila-anturit – Fiat – KUORMA-AUTOT
(löytyi 112 tulosta)
Valmistaja: | CALORSTAT BY VERNET |
Valmistajan numero: | WS2676 |
Valmistaja: | AUTLOG |
Valmistajan numero: | AS2012 |
Valmistaja: | AUTLOG |
Valmistajan numero: | AS2131 |
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 28377 |
Valmistaja: | AUTLOG |
Valmistajan numero: | AS2154 |
Valmistaja: | DELPHI |
Valmistajan numero: | TS10509 |
Valmistaja: | MEAT & DORIA |
Valmistajan numero: | 82058 |
Valmistaja: | MEYLE |
Valmistajan numero: | 214 821 0009 |
Valmistaja: | CALORSTAT BY VERNET |
Valmistajan numero: | WS2502 |
Valmistaja: | AUTLOG |
Valmistajan numero: | AS2089 |
Valmistaja: | DELPHI |
Valmistajan numero: | TS10465 |
Valmistaja: | AUTLOG |
Valmistajan numero: | AS2156 |
Valmistaja: | AUTLOG |
Valmistajan numero: | AS2057 |
Valmistaja: | AUTLOG |
Valmistajan numero: | AS2155 |
Jäähdytysnesteen lämpötila-anturin toiminta
Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi tallentaa jatkuvasti moottorin lämpötilan. Vain tällä tavoin moottorin ohjausyksikkö voi saavuttaa alhaiset pakokaasupäästöt ja optimaalisen hyötysuhteen. Moottorin lämpötilan mittaamiseksi anturi mittaa jäähdytysnesteen lämpötilaa. Näin määritettyjen arvojen perusteella voidaan säätää ruiskutusmäärää ja sytytyskulmaa.
Autoon asennetaan yleensä vain yksi jäähdytysnesteen lämpötila-anturi. Joissakin ajoneuvoissa voi kuitenkin olla toinen anturi, joka lisäksi tarkistaa, ovatko ensimmäisen anturin arvot oikein. Myös elektroniset jäähdyttimen tuulettimet voidaan kytkeä päälle anturin kautta.
Ajoneuvossa on myös ulkoilman lämpötila-anturi, joka mittaa ulkoilman lämpötilaa. Se asennetaan usein etulokasuojan taakse. Se voidaan asentaa myös ulkopeiliin lasin taakse. Lisäksi anturi mittaa arvioidun ilman tiheyden.
Viallinen jäähdytysnesteen lämpötila-anturi - oireet ja syyt
Useimmissa tapauksissa jäähdytysnesteen lämpötila-anturin vian syy on kuluminen tai vanheneminen. Oireet ovat usein selvät. Jäähdytysnesteen lämpötila näytetään usein väärin tai sitä ei näytetä ollenkaan mittaristossa. Lisäksi polttoainetta kuluu huomattavasti enemmän, koska moottorin ohjausyksikkö ruiskuttaa liikaa polttoainetta virheellisten anturiarvojen vuoksi. Oireena on myös auton huono käynnistyminen. Saattaa jopa käydä niin, että auto ei käynnisty lainkaan tai auto sammuu ajon aikana seoksen muodostumisen vuoksi. Tämän seurauksena pakokaasujen arvot nousevat, jolloin päätarkastus voidaan jättää tekemättä. Muita oireita ovat virheellisesti toimiva automaattinen käynnistys-pysäytysjärjestelmä ja jäähdytysnesteen vikamuistiviesti.
Huomautus: kaikkien oireiden ei tarvitse esiintyä samanaikaisesti. Vain yksi oireista voi olla merkki viallisesta jäähdytysnesteen lämpötila-anturista.
Oireet yhdellä silmäyksellä:
- jäähdytysnesteen lämpötilan virheellinen näyttö
- polttoaineen kulutus kasvaa, koska moottorin ohjausyksikkö ruiskuttaa liikaa polttoainetta
- Ajoneuvo ei käynnisty kunnolla tai ei käynnisty lainkaan
- Ajoneuvon pysähtyminen ajon aikana
- Automaattinen start-stop-järjestelmä ei toimi kunnolla
- Virheilmoitus "jäähdytysnesteen lämpötila-anturin signaali epäuskottava"
- Päätarkastusta ei ole läpäisty
Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi viallinen - ja nyt?
Jos olet huolissasi siitä, että jäähdytysnesteen lämpötila-anturi on viallinen, anna ajoneuvon ensin jäähtyä ja mene sitten välittömästi korjaamolle. Vielä turvallisempaa on, että auto hinataan pois. Korjaamolla vika voidaan paikallistaa oikein lukemalla vikamuisti.
Jos autolla ajamista jatketaan viallisesta jäähdytysnesteen lämpötila-anturista huolimatta, seurauksena voi olla lisävahinkoja. Tämä voi olla jäähdytysnesteen häviäminen, yksikön täydellinen katoaminen ja ilmastointijärjestelmä, joka ei enää toimi kunnolla. Ajamisen jatkaminen viallisen jäähdytysnesteen lämpötila-anturin kanssa ei siis ole suositeltavaa. Pahimmassa tapauksessa ylikuumeneminen aiheuttaa kalliita moottorivaurioita. Myös polttoaineen kulutuksen ja ympäristön saastumisen lisääntyminen ovat seikkoja, jotka puhuvat sen puolesta, että viallisella jäähdytysnesteen lämpötila-anturilla varustetulla autolla ei kannata jatkaa ajamista.
Viallinen jäähdytysnesteen lämpötila-anturi ei aina ole heti havaittavissa. Esimerkiksi viallinen termostaatti voi olla syynä siihen, että jäähdytysnesteen lämpötilamittari ei nouse. Sen vuoksi on tärkeää, että vika paikallistetaan tarkasti ajoneuvon korjaamolla. Vikamuisti antaa yleensä vikaa vastaavan merkinnän.
Korjaa tai vaihda jäähdytysnesteen lämpötila-anturi?
Viallinen jäähdytysnesteen lämpötila-anturi ei ole korjattavissa, vaan se on aina vaihdettava uuteen komponenttiin. Käytettyjen varaosien käyttöä ei myöskään suositella, koska tämän osan todellista kuntoa ei voida määrittää.
Jäähdytysnesteen lämpötila-anturin vaihtokustannukset vaihtelevat auton rakenteesta riippuen. Asennusasennosta riippuen voi olla tarpeen irrottaa moottorin kannen lisäksi muita osia, esim. imusarja. Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi voidaan sen jälkeen vaihtaa. Uuden jäähdytysnesteen lämpötila-anturin materiaalikustannukset ovat 25-65 euroa. Tähän lisätään 40-80 euron työvoimakustannukset. Kokonaiskustannukset voivat olla 65-145 euroa.
Osta jäähdytysnesteen lämpötila-anturi verkossa kohtuuhintaan
Työpajakustannuksia ei voi välttää. Voit kuitenkin vähentää korjauskustannuksia ostamalla uuden jäähdytysnesteen lämpötila-anturin edullisesti verkosta. Nopea toimitus 2-4 arkipäivän kuluessa takaa, että ajoneuvosi on nopeasti käyttövalmis. Jos osa ei sovi, voit helposti palauttaa sen meille. Jos sinulla on epäilyksiä tai kysymyksiä, asiantunteva asiakaspalvelumme neuvoo sinua ja auttaa edelleen. Noin miljoonan autovaraosan valikoimastamme löydät vain ensiluokkaisten valmistajien ja huippumerkkien osia edulliseen hintaan. Lukemattomat hyvät asiakasarviot puhuvat tuotteidemme laadusta. Vakuuta itsesi ja löydä uusi jäähdytysnesteen lämpötila-anturi verkkokaupastamme.