-3% suodattimista ja öljyistä

Jäähdytysnesteen laipat – KUORMA-AUTOT

(löytyi 284 tulosta)

Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Jäähdytysnesteen laipat.

Kaikki valmistajat

  • Abarth
  • Acura
  • Aixam
  • Alfa Romeo
  • Andoria
  • ARO
  • Aston Martin
  • Audi
  • Austin
  • Avia
  • Bedford
  • Bentley
  • BMW
  • Buick
  • Cadillac
  • FSO
  • GAZ
  • GEO
  • GMC
  • Great Wall
  • Honda
  • Hummer
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Innocenti
  • Isuzu
  • Iveco
  • Jaguar
  • Jeep
  • KIA
  • Ssangyong
  • Steyr
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tata
  • Tesla
  • Toyota
  • Trabant
  • UAZ
  • Volvo
  • VW
  • Wartburg
  • Zastava
  • ZAZ
  • ZIL

Jäähdytysnesteen laippa: toiminta ja rakenne

Jäähdytysnesteen laippa on yksiosainen osa, joka on valmistettu painevaletusta alumiinista tai muovista. Tämä osa kiinnitetään suoraan moottoriin, jossa se liitetään jäähdytysnesteletkuun. Jäähdytysnesteen laippoja on moottorissa seuraavissa paikoissa:

  • Jäähdyttimen tyhjennys
  • Termostaatin kotelo
  • Jäähdyttimen sisääntulo
  • Paisuntasäiliön syöttö
  • Vesipumppu

Eri asennoista johtuen jäähdytyslaippa voidaan muotoilla hyvin erilaiseksi. Muodot vaihtelevat yksinkertaisista, jäykistä putkipaloista, joissa on laippalevy moottoriin pultattavaa laippaa varten, monimutkaisiin osiin, joissa on lämpötila-anturia varten tarkoitettu säiliö ja useita läpivientitiivisteitä.

Jäähdytysnesteen laipan vikojen tunnistaminen

On mahdollista, että jäähdytysnesteen laippa huokostuu ajan myötä ja vuotaa. Jäähdytysnestettä pääsee ulos. Jos se todetaan vialliseksi, se on vaihdettava välittömästi.

Jäähdytysnesteen laipat murtuvat usein kömpelöiden korjausten yhteydessä. Kun se on kerran vioittunut, sitä ei voi korjata liimaamalla tai hitsaamalla. Selvä oire viallisesta jäähdytyslaipasta on jäähdytysnesteen karkaaminen ja moottorin ylikuumeneminen. Tavallisesti kojelaudan merkkivalo syttyy ja ajoneuvon sisällä on havaittavissa jäähdytysnesteen hajua. Jäähdytysnesteen laipan tarkistamiseksi laippa on tarkastettava vaurioiden ja vuotojen varalta. Korjaamo tarjoaa sinulle suuremman varmuuden mahdollisen vian diagnosointiin. Käynti korjaamolla on suositeltavaa myös silloin, jos ajoneuvon jäähdytysnesteen laippaan on vaikea päästä käsiksi ja tarvitset apua korjauksessa.

Viallinen jäähdytysnesteen laippa on usein myös osoitus siitä, että jäähdytysjärjestelmä on vanhentunut huomattavasti. Siksi kannattaa myös tarkistaa koko jäähdytysjärjestelmä ja vaihtaa se tarvittaessa. Tähän kuuluvat ajoneuvon jäähdytin, puhaltimen lämpökytkin, jäähdytysneste, lämmönvaihdin (matkustamon lämmitin), termostaatti, vesipumppu, jäähdytysnesteletkut ja vesipumppu.

Näin tapahtuu mutkaton vaihto

Jäähdytysnesteen laipan asennustapa vaihtelee ajoneuvoittain. Tässä julkaistu menettely ei siis ole ohjeellinen. Se on vain yleiskatsaus.

Laippojen vaihtaminen on erittäin helppoa, koska se kiinnitetään moottorilohkoon vain letkujen ja kahden tai kolmen ruuvin avulla. Jäähdytysnesteletkut on irrotettava ensin, koska silloin on pienempi riski, että jäähdytysnestelaippa joutuu epäsuotuisan kuormituksen kohteeksi. Ole kuitenkin varovainen: työ on tehtävä kylmällä moottorilla, sillä muuten on olemassa jäähdytysnesteen aiheuttamien palovammojen vaara.

Ole varovainen ruuvien kanssa, jotta ne eivät katkea. Käsittele ne siksi etukäteen läpäisevällä öljyllä. Asenna uusi jäähdytysnesteen laippa, jossa on tiivistemassaa ja tiivistekumia.

Osta jäähdytysnesteen laippa edullisesti verkosta

Jäähdytysnesteen laippa on aina vaihdettava huoltoliikkeessä, koska se on hyvin monimutkainen. Voit kuitenkin säästää rahaa ostamalla jäähdytysnestelaipan verkosta. Yli 5 miljoonaa huippulaatuista varaosaa ja tarviketta kaikkiin automerkkeihin premium-valmistajilta odottaa sinua myymälässämme. Luota meihin ja tuotteidemme laatuun. Intuitiivinen hakutoiminto auttaa sinua löytämään oikean varaosan nopeasti.