-4% autojen varaosista

Jäähdytysjärjestelmä – Fiat

(löytyi 626 tulosta)

Varaosat VALEO
Sijoituskriteerit
Jäähdytysnestepumppu INA 538 0441 10
Valmistaja:   INA
Valmistajan numero:   538 0441 10
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jäähdytysnestepumppu USA AW6038
Valmistaja:   USA
Valmistajan numero:   AW6038
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jäähdytysnestepumppu SKF VKPC 82247
Valmistaja:   SKF
Valmistajan numero:   VKPC 82247
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jäähdytysnestepumppu HEPU P881
Valmistaja:   HEPU
Valmistajan numero:   P881
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jäähdytysnestepumppu SKF VKPC 82214
Valmistaja:   SKF
Valmistajan numero:   VKPC 82214
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jäähdytysnestepumppu DOLZ S169
Valmistaja:   DOLZ
Valmistajan numero:   S169
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Vesipumppu HEPU P1041
Valmistaja:   HEPU
Valmistajan numero:   P1041
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jäähdytysnestepumppu HEPU P070
Valmistaja:   HEPU
Valmistajan numero:   P070
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jäähdytysnestepumppu SIL PA733
Valmistaja:   SIL
Valmistajan numero:   PA733
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jäähdytysnestepumppu SIL PA825
Valmistaja:   SIL
Valmistajan numero:   PA825
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jäähdytysnestepumppu SIL PA525P
Valmistaja:   SIL
Valmistajan numero:   PA525P
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jäähdytysnestepumppu MAHLE CP 405 000P
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   CP 405 000P
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jäähdytysnestepumppu SIL PA534P
Valmistaja:   SIL
Valmistajan numero:   PA534P
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jäähdytysnestepumppu SKF VKPC 82645
Valmistaja:   SKF
Valmistajan numero:   VKPC 82645
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jäähdytysnestepumppu SKF VKPC 82451
Valmistaja:   SKF
Valmistajan numero:   VKPC 82451
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Miten polttomoottoreiden jäähdytysjärjestelmät toimivat?

Aiemmin polttomoottoreissa (esimerkiksi VW Beetle) riitti usein ilmajäähdytys, mutta jäähdytysjärjestelmien vaatimukset ovat kasvaneet huomattavasti tehokkaampien moottoreiden myötä. Nykyään henkilöautojen, kuorma-autojen ja moottoripyörien polttomoottoreissa käytetään lähes yksinomaan vesijäähdytysjärjestelmiä, jotka haihduttavat luotettavasti suuren hukkalämmön.

Nykyaikaiset moottorit on suunniteltu niin, että ne ovat erittäin tehokkaita (alhainen polttoaineenkulutus) ja vähäpäästöisiä (alhaiset epäpuhtauspäästöt). Tämä voidaan saavuttaa vain, jos moottorit saavuttavat käyttölämpötilansa nopeasti ja säilyttävät sen luotettavasti koko käyttöjakson ajan. Nämä tehtävät kuuluvat jäähdytysjärjestelmälle ja sen yksittäisille komponenteille, mukaan lukien lämmön johtaminen lämmönvaihtimen kautta matkustamoon talvella. Lämmönvaihtimet ja jopa 5 miljoonaa muuta varaosaa ovat saatavilla edullisesti Motointegratorin verkkokaupasta.

Polttomoottoreiden jäähdytysjärjestelmän osat ovat yleensä seuraavat:

- Vedenjäähdytin

- vesipumppu

- tuuletin

- termostaatin ohjaus

- paisuntasäiliö

- Liitäntä- tai jäähdyttimen letkut

Jokainen näistä jäähdytysjärjestelmään kuuluvista osista voi vioittua vian tai kulumisen vuoksi, mikä johtaa jäähdytyspiirin toimintahäiriöihin. Tämä johtaa usein moottorin ylikuumenemiseen, mutta myös liian pitkään lämpenemisaikaan toimintahäiriöstä riippuen.

Vedenjäähdytin

Jäähdytysveden absorboiman lämmön haihduttamiseksi jäähdytysvesi johdetaan vedenjäähdyttimen läpi. Se koostuu suuresta määrästä ohuita putkia, joissa on jäähdytysripoja. Nopean ajon aikana ilmavirtauksen tai tuulettimen riittämättömän tai olemattoman ilmavirtauksen ansiosta jäähdytysripojen kautta on mahdollista saada aikaan nopea lämmönhukka. Vedenjäähdytin varmistaa, että sallittua käyttölämpötilaa ei ylitetä.

Vedenjäähdytin jäähdytetään pääasiassa ilmavirran avulla, joten se asennetaan yleensä ajoneuvon etuosaan. Vain muutamat ajoneuvot turvautuvat muihin ratkaisuihin, esimerkiksi jos ne on varustettu taka- tai keskimoottorilla.

Ajoneuvojen etuosassa jäähdyttimen säleikön takana olevat vedenjäähdyttimet ovat vaarassa vaurioitua kiveniskemien vuoksi. Jos tapahtuu vuoto, jäähdytysvesi voi päästä ulos, varsinkin jos vuoto on vedenjäähdyttimen matalassa kohdassa. Löydät helposti uuden vedenjäähdyttimen varaosaksi ajoneuvoosi edulliseen hintaan Motointegratorin verkkokaupan hakumaskin avulla.

Vesipumppu

Jotta kaikki jäähdytyspiirin jäähdytysvesi saadaan kiertämään vedenjäähdyttimen kautta moottoriin, tarvitaan pumppu, jota kutsutaan vesipumpuksi. Vanhemmissa ajoneuvoissa vesipumppu on integroitu moottorilohkoon, ja sitä käytetään kiilahihnojen tai hammashihnojen avulla.

Nykyaikaisissa ajoneuvoissa sähkökäyttöiset vesipumput integroidaan yhä useammin moottorilohkoon ja laipoitetaan siihen. Niitä voidaan kytkeä ja ohjata moottorin käymisestä riippumatta, ja vika aiheuttaa vastaavan virheilmoituksen moottorin ohjausyksikön virhemuistiin.

Jäähdytysjärjestelmän vesipumpun vikaantumisen syynä vanhemmissa ajoneuvoissa ovat usein kalkkeutuminen ja vialliset tiivisteet. Myöskään sähköiset vesipumput eivät ole täysin virheettömiä. Jos vesipumppu ei enää siirrä vettä vedenjäähdyttimen läpi, moottori on vaarassa ylikuumentua. Motointegratorilta saat uudet vesipumput, tiivisteet tai vesipumppujen jakohihnat huippulaatuisina monilta premium-valmistajilta laajasta valikoimasta. Esimerkiksi alkaen:

- NRF

- THERMOTEC

- PIERBURG

- TOPRAN

- SASIC

- TRICOLO

Termostaatin ohjaus

Jos jäähdytysvesi johdettaisiin vedenjäähdyttimen läpi heti moottorin käynnistämisen jälkeen, moottorin optimaalisen käyttölämpötilan saavuttaminen kestäisi suhteellisen kauan. Seurauksena on pidemmän kylmäkäyntivaiheen aiheuttama moottorin suurempi kuluminen, lisääntynyt polttoaineenkulutus ja korkeammat epäpuhtauspäästöt. Tästä syystä jokaisen auton jäähdytysjärjestelmä on jaettu pieneen ja suureen jäähdytyspiiriin. Termostaatti tai termostaattisäädin vaihtaa pienestä jäähdytyspiiristä (jäähdytysvesi kiertää vain moottorin sisällä) suureen jäähdytyspiiriin (jäähdytysvesi johdetaan vedenjäähdyttimen kautta), kun veden lämpötila saavutetaan.

vanhemmissa ajoneuvoissa on bimetallikaistalla varustettu termostaatti, joka avaa suuren jäähdytyspiirin vedenjäähdyttimeen, kun veden lämpötila nousee noin 75-90 asteeseen. Nykyaikaisissa ajoneuvoissa on yleensä lämpötila-anturi, joka ohjaa sähköventtiiliä. Termostaatin toimintahäiriöt voivat aiheuttaa kaksi asiaa:

1. Suuri jäähdytyspiiri ei avaudu: Jos termostaatti tai elektroninen termostaattiohjaus on viallinen, vedenjäähdyttimen virtaus pysyy suljettuna. Moottorin lämpötila nousee jatkuvasti ja ylittää suurimman sallitun lämpötilan. Lähes kaikissa ajoneuvoissa on merkkivalo, joka varoittaa moottorin tai jäähdytysnesteen sallitun lämpötilan ylittämisestä. Lisäksi monissa ajoneuvoissa on myös jäähdytysnesteen lämpötilan osoitin. Jos termostaatti ei vapauta virtausta vedenjäähdyttimeen, siitä on merkki myös viileä vedenjäähdytin tai viileät imuletkut - vaikka moottori on kuuma.

2. Suuri jäähdytyspiiri ei ole suljettu: Viallinen termostaatti voi sitä vastoin olla syynä siihen, että suuri jäähdytyspiiri on auki heti, kun moottori käynnistetään kylmäkäyntivaiheessa, ja että moottorin lämpenemisaika pitenee huomattavasti erityisesti kylmänä vuodenaikana.

Jos havaitset ajoneuvosi termostaatissa vian, on tärkeää vaihtaa se nopeasti. Kun moottori on ylikuumentunut, on suositeltavaa lopettaa ajaminen välittömästi ja antaa moottorin jäähtyä, ennen kuin moottori vaurioituu vakavasti. Motointegratorin palkitusta verkkokaupasta saat uuden termostaatin lähes mihin tahansa ajoneuvoon vain 2-4 päivän toimitusajalla.

Tuuletin

Periaatteessa ilmavirta takaa jo sen, että vedenjäähdytin pystyy haihduttamaan moottorin absorboiman lämmön. Jos ilmavirtaa ei kuitenkaan ole (esimerkiksi ruuhkassa), puhallin tuottaa tarvittavan ilmavirran. Vanhemmissa ajoneuvoissa oli tuuletin, joka toimi kiilahihnan tai jakohihnan avulla. Lähes kaikissa nykyaikaisissa ajoneuvoissa on nykyään vain sähkötuulettimet. Motointegratorin verkkokaupasta löydät uudet tuulettimet lähes 5 miljoonan auton varaosan joukosta.

Vinkkejä jäähdytyksen suorituskykyyn

Jos jäähdytysveden lämpötilamittari näyttää liian korkeaa arvoa tai jäähdytysveden merkkivalo syttyy, sammuta moottori nopeasti. Anna moottorin jäähtyä konepelti auki, jos et pysty poistamaan alhaisen jäähdytystehon syytä.

Muista, että jäähdytysvesi voi jäätyä pakkasessa. Motointegratorin verkkokaupasta saat pakkasnestetestereitä ja sopivia pakkasnesteitä. Oikeassa pitoisuudessa pakkasneste ei ainoastaan estä jäähdytysveden jäätymistä, vaan se toimii myös jäähdytysjärjestelmän korroosiosuojana. Motointegrator-verkkokaupasta saat kaikki jäähdytysjärjestelmän osat varaosina kaikkiin automerkkeihin edullisesti.