Joulukausi 2024

Jäähdyttimen metalliputket – DAF – KUORMA-AUTOT

(löytyi 3289 tulosta)

Kaikki tulokset kategorialle Jäähdyttimen metalliputket.
Emme löytäneet mitään tuloksia ajoneuvolle DAF
Sijoituskriteerit
Ahdinletku NRF 166283
Valmistaja:   NRF
Valmistajan numero:   166283
28,44 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiinnitysklipsi, ahdinletku GATES HCL017
Valmistaja:   GATES
Valmistajan numero:   HCL017
1,42 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ahdinletku MEAT & DORIA 96568
Valmistaja:   MEAT & DORIA
Valmistajan numero:   96568
14,97 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ahdinletku NRF 166383
Valmistaja:   NRF
Valmistajan numero:   166383
22,81 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Letku, ilmanjäähdytin THERMOTEC DCW091TT
Valmistaja:   THERMOTEC
Valmistajan numero:   DCW091TT
9,84 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Letku, ilmanjäähdytin THERMOTEC DCC004TT
Valmistaja:   THERMOTEC
Valmistajan numero:   DCC004TT
1,71 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Imuputki, tuloilma VAICO V10-3564
Valmistaja:   VAICO
Valmistajan numero:   V10-3564
25,24 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ahdinletku THERMOTEC DCB056TT
Valmistaja:   THERMOTEC
Valmistajan numero:   DCB056TT
16,08 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ahdinletku THERMOTEC DNF002TT
Valmistaja:   THERMOTEC
Valmistajan numero:   DNF002TT
14,95 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ahdinletku THERMOTEC DCD014TT
Valmistaja:   THERMOTEC
Valmistajan numero:   DCD014TT
23,54 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ahdinletku FEBI BILSTEIN 49708 vasen
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   49708
102,31 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ahdinletku SASIC 3336142
Valmistaja:   SASIC
Valmistajan numero:   3336142
5,53 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Imuputki, ilmansuodatin THERMOTEC DCG232TT
Valmistaja:   THERMOTEC
Valmistajan numero:   DCG232TT
12,59 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Letku, tuloilma FEBI BILSTEIN 46490
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   46490
19,07 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ahdinletku SASIC 3336310
Valmistaja:   SASIC
Valmistajan numero:   3336310
13,09 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Jäähdyttimen letkujen toiminta

Polttomoottorit tuottavat polttoaineen muuttuessa työenergiaksi järjestelmän lämpöä, joka on johdettava pois. Lähes kaikissa moottoriajoneuvoissa tehokas vesijäähdytys on korvannut ilmajäähdytyksen tässä tarkoituksessa. Tätä varten moottorin sylinterit huuhdellaan jäähdytysnesteellä, joka koostuu vedestä sekä jäätymisen ja korroosionestoaineesta. Vesi imee sylintereissä tapahtuvan palamisen aikana syntyvän lämmön ja johtaa sen jäähdyttimen letkujen kautta vedenjäähdyttimeen ja ajoneuvon lämmittimen lämmönvaihtimeen. Jäähdytysjärjestelmässä on useita jäähdytysletkuja moottorin ja jäähdytysjärjestelmän rakenteesta riippuen. Jäähdytysjärjestelmää käytetään alhaisella ylipaineella, jotta jäähdytysvesi ei muutu kaasumaiseksi jopa 100 °C:n lämpötilassa. Jäähdytysveden lämpötila voi yleensä olla jopa noin 115 °C.

Vedenjäähdytin

Vesijäähdyttimen tehtävänä on haihduttaa jäähdytysveden absorboima lämpö takaisin ympäröivään ilmaan. Vesipumppu muodostaa vesikierron, joka syöttää jäähdytysveden moottorista jäähdyttimeen ja palauttaa jäähdytetyn veden moottoriin. Jokaisessa vedenjäähdyttimessä on vähintään kaksi jäähdytysletkua jäähdytysveden syöttöä ja paluuta varten.

Useimmissa ajoneuvoissa vedenjäähdytin sijaitsee ajoneuvon etuosassa, ja siinä on lamellit, jotka luovuttavat veden lämpötilan nopeasti ilmavirtaan tai ympäristön lämpötilaan. Jos ilmavirta on riittämätön, esimerkiksi ajoneuvon ollessa paikallaan tai ajaessa hitaasti ruuhkassa, puhallin voi tukea jäähdyttimen ilmansyöttöä. Useimmat jäähdyttimen tuulettimet ovat sähköisiä ja käynnistyvät automaattisesti, kun jäähdytysnesteen lämpötila saavuttaa tietyn tason. Motointegratorin verkkokaupasta saat uudet vedenjäähdyttimet, tuulettimet tai jäähdytysnesteletkut huippulaatuisina.

Vesipumppu

Vesipumppu huolehtii siitä, että kuuma vesi kulkee moottorista jäähdytysnesteletkujen kautta jäähdyttimeen ja takaisin. Vanhemmissa moottoreissa vesipumppua käytetään mekaanisesti kiilahihnojen avulla, uudemmissa moottoreissa se on sähköinen vesipumppu. Jäähdyttimen ja jäähdyttimen letkujen lisäksi myös vesipumppu on yksi jäähdytysjärjestelmän osista, joka voi olla vastuussa jäähdytysveden menetyksestä vian vuoksi. Lisäksi vesipumpun vikaantuminen voi johtaa moottorin ylikuumenemiseen. Motointegratorista saat varaosat viallisiin vesipumppuihin tai kiilahihnoihin edullisesti.

Mitä vikoja jäähdyttimen letkuissa voi esiintyä?

Jäähdyttimen letkut muodostavat yhteyden jäähdytysjärjestelmän osien välille. Ne on valmistettu kumiseoksesta, ja ne altistuvat korkeille ja matalille lämpötiloille. Lisäksi tärinät sekä pakkasnesteen ja korroosiosuoja-aineiden kemialliset aineet aiheuttavat jäähdyttimen letkujen huokostumista ajan myötä. Jäähdyttimen letkun kiinnikkeet, yleensä letkunkiristimet ja jousipidikkeet, voivat myös heikentyä ja aiheuttaa vuotavan liitoskohdan.

Vuotavat jäähdyttimen letkut

Jäähdyttimen letkujen yleisin vika ovat vuodot. Ne vaihtelevat hienosta vesisuihkusta jäähdytysnesteletkun puhkeamiseen, jolloin jo alhainen vedenpaine riittää repimään huokoisen letkumateriaalin.

Kulumisen lisäksi uuteen jäähdyttimen letkuun voi kohdistua myös vaurioita. Lyhyet, halkaisijaltaan suuret jäähdyttimen letkut, kuten vedenjäähdyttimen syöttö- ja paluuletkut, vakauttavat itsensä useimmissa ajoneuvoissa. Sitä vastoin esimerkiksi ajoneuvon lämmittimen lämmönvaihtimeen johtavat jäähdyttimen letkut ovat halkaisijaltaan pienempiä ja pidempiä. Ne tarvitsevat lisäkannattimia, jotta ne eivät pääse liikkumaan edestakaisin moottoritilassa. Jos kiinnikkeet ovat vialliset, letkut liikkuvat moottoritilassa ja voivat vaurioitua.

Jäähdyttimen letkut voivat vaurioitua monista syistä. Jos kiilahihna repeää, se voi vahingoittaa moottorin kiinnitysosia sillä hetkellä. Joskus vain kiilahihnan kaistale irtoaa ja osuu kiinnityksiin ja letkuihin uudelleen jokaisella kierroksella. Lisäksi muovista ja kumista valmistetut materiaalit ovat magneetteja martereille ja hiirille.

Miten viallisen jäähdytysnesteletkun voi tunnistaa?

Jos jäähdytysnesteletku vuotaa, auton alla on vettä. Jos vuotanut jäähdytysneste kuivuu, siitä jää valkoinen tai vihreä pinnoite, joka johtuu jäätymisenestoaineesta ja korroosiosuoja-aineesta. Jäähdytysveden jäätymisenestoaineessa oleva glykoli antaa voimakkaan, makean tuoksun.

Jäähdytysvesijärjestelmässä on paisuntasäiliö. Kun jäähdytysvesi lämpenee, se laajenee ja ylimääräinen vesi poistuu paisuntasäiliöön. Jos vesi kylmenee, se virtaa paisuntasäiliöstä takaisin jäähdytyspiiriin. Jos jäähdytyspiiri on ehjä, vettä tarvitsee yleensä lisätä vain vähän. Jos paisuntasäiliö on kuitenkin yhtäkkiä tyhjä, se on merkki vuodosta. Vesihäviö voi johtua myös viallisesta sylinterinkannen tiivisteestä (öljyä jäähdytysvedessä ja valkoisia pakokaasupilviä).

Jäähdytysvesiletkujen tarkistamisen lisäksi myös paisuntasäiliö on tarkistettava vuotojen varalta. Jos se vuotaa, löydät uudet jäähdytysnesteen paisuntasäiliöt ja myös vastaavat jäähdytysnesteletkut Motointegratorin palkitusta verkkokaupasta.

Vuodosta riippuen voit havaita ajoneuvossa jäähdytysnesteen lämpötilan nousun, ja monissa ajoneuvoissa ylikuumenemisesta ilmoitetaan varoitussignaalilla. Jos moottori on lämmitetty, mutta lämmittimestä ei tule lämmintä ilmaa, tämä on myös merkki vesihäviöstä tai jäätyneestä vedestä jäähdytysjärjestelmässä.

Jäähdytysvesihäviön vaikutukset

Jos jäähdytysvesi katoaa, se ei enää pysty poistamaan moottorin järjestelmän lämpöä tai se pystyy poistamaan sitä vain riittämättömästi. Moottori ylikuumenee, millä voi olla erilaisia vaikutuksia. Moottoriöljy pystyy muodostamaan luotettavan öljykalvon vain moottorin suunniteltuun lämpötilaan asti, ja se halkeaa, jos moottori ylikuumenee. Lisäksi moottorin eri osat laajenevat yli toleranssiensa ylikuumenemisen vuoksi.

Viallisen jäähdytysnesteletkun paikkaaminen teipillä ja sen kanssa ajamisen jatkaminen on moottorille vaarallista. On parempi korvata se heti uudella jäähdytysnesteletkulla eikä riskeerata moottorin vaurioitumista. Motointegratorista löydät helposti oikeat jäähdyttimen letkut ajoneuvoosi hakunaamarimme avulla.