-7€ autojen varaosista -10€ autojen varaosista -15€ autojen varaosista

Jäähdyttimen metalliputket – Fiat – KUORMA-AUTOT

(löytyi 221 tulosta)

Sijoituskriteerit
Ahdinletku THERMOTEC DCF125TT
Valmistaja:   THERMOTEC
Valmistajan numero:   DCF125TT
53,35 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ahdinletku THERMOTEC DCF129TT
Valmistaja:   THERMOTEC
Valmistajan numero:   DCF129TT
10,65 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ahdinletku THERMOTEC DCF124TT
Valmistaja:   THERMOTEC
Valmistajan numero:   DCF124TT
15,18 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ahdinletku THERMOTEC DCF108TT
Valmistaja:   THERMOTEC
Valmistajan numero:   DCF108TT
9,35 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ahdinletku THERMOTEC DCF033TT
Valmistaja:   THERMOTEC
Valmistajan numero:   DCF033TT
45,51 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ahdinletku THERMOTEC DCF027TT
Valmistaja:   THERMOTEC
Valmistajan numero:   DCF027TT
6,23 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ahdinletku THERMOTEC DCF127TT
Valmistaja:   THERMOTEC
Valmistajan numero:   DCF127TT
13,03 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ahdinletku THERMOTEC DCF093TT
Valmistaja:   THERMOTEC
Valmistajan numero:   DCF093TT
14,00 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ahdinletku THERMOTEC DCF153TT
Valmistaja:   THERMOTEC
Valmistajan numero:   DCF153TT
50,32 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ahdinletku THERMOTEC DCF149TT
Valmistaja:   THERMOTEC
Valmistajan numero:   DCF149TT
27,04 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Letku, tuloilma NRF 166185
Valmistaja:   NRF
Valmistajan numero:   166185
18,91 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ahdinletku THERMOTEC DCF147TT
Valmistaja:   THERMOTEC
Valmistajan numero:   DCF147TT
27,26 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ahdinletku THERMOTEC DCF136TT
Valmistaja:   THERMOTEC
Valmistajan numero:   DCF136TT
55,75 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ahdinletku THERMOTEC DCF140TT
Valmistaja:   THERMOTEC
Valmistajan numero:   DCF140TT
34,33 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Letku, tuloilma NRF 166151
Valmistaja:   NRF
Valmistajan numero:   166151
23,60 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Jäähdyttimen letkujen toiminta

Polttomoottorit tuottavat polttoaineen muuttuessa työenergiaksi järjestelmän lämpöä, joka on johdettava pois. Lähes kaikissa moottoriajoneuvoissa tehokas vesijäähdytys on korvannut ilmajäähdytyksen tässä tarkoituksessa. Tätä varten moottorin sylinterit huuhdellaan jäähdytysnesteellä, joka koostuu vedestä sekä jäätymisen ja korroosionestoaineesta. Vesi imee sylintereissä tapahtuvan palamisen aikana syntyvän lämmön ja johtaa sen jäähdyttimen letkujen kautta vedenjäähdyttimeen ja ajoneuvon lämmittimen lämmönvaihtimeen. Jäähdytysjärjestelmässä on useita jäähdytysletkuja moottorin ja jäähdytysjärjestelmän rakenteesta riippuen. Jäähdytysjärjestelmää käytetään alhaisella ylipaineella, jotta jäähdytysvesi ei muutu kaasumaiseksi jopa 100 °C:n lämpötilassa. Jäähdytysveden lämpötila voi yleensä olla jopa noin 115 °C.

Vedenjäähdytin

Vesijäähdyttimen tehtävänä on haihduttaa jäähdytysveden absorboima lämpö takaisin ympäröivään ilmaan. Vesipumppu muodostaa vesikierron, joka syöttää jäähdytysveden moottorista jäähdyttimeen ja palauttaa jäähdytetyn veden moottoriin. Jokaisessa vedenjäähdyttimessä on vähintään kaksi jäähdytysletkua jäähdytysveden syöttöä ja paluuta varten.

Useimmissa ajoneuvoissa vedenjäähdytin sijaitsee ajoneuvon etuosassa, ja siinä on lamellit, jotka luovuttavat veden lämpötilan nopeasti ilmavirtaan tai ympäristön lämpötilaan. Jos ilmavirta on riittämätön, esimerkiksi ajoneuvon ollessa paikallaan tai ajaessa hitaasti ruuhkassa, puhallin voi tukea jäähdyttimen ilmansyöttöä. Useimmat jäähdyttimen tuulettimet ovat sähköisiä ja käynnistyvät automaattisesti, kun jäähdytysnesteen lämpötila saavuttaa tietyn tason. Motointegratorin verkkokaupasta saat uudet vedenjäähdyttimet, tuulettimet tai jäähdytysnesteletkut huippulaatuisina.

Vesipumppu

Vesipumppu huolehtii siitä, että kuuma vesi kulkee moottorista jäähdytysnesteletkujen kautta jäähdyttimeen ja takaisin. Vanhemmissa moottoreissa vesipumppua käytetään mekaanisesti kiilahihnojen avulla, uudemmissa moottoreissa se on sähköinen vesipumppu. Jäähdyttimen ja jäähdyttimen letkujen lisäksi myös vesipumppu on yksi jäähdytysjärjestelmän osista, joka voi olla vastuussa jäähdytysveden menetyksestä vian vuoksi. Lisäksi vesipumpun vikaantuminen voi johtaa moottorin ylikuumenemiseen. Motointegratorista saat varaosat viallisiin vesipumppuihin tai kiilahihnoihin edullisesti.

Mitä vikoja jäähdyttimen letkuissa voi esiintyä?

Jäähdyttimen letkut muodostavat yhteyden jäähdytysjärjestelmän osien välille. Ne on valmistettu kumiseoksesta, ja ne altistuvat korkeille ja matalille lämpötiloille. Lisäksi tärinät sekä pakkasnesteen ja korroosiosuoja-aineiden kemialliset aineet aiheuttavat jäähdyttimen letkujen huokostumista ajan myötä. Jäähdyttimen letkun kiinnikkeet, yleensä letkunkiristimet ja jousipidikkeet, voivat myös heikentyä ja aiheuttaa vuotavan liitoskohdan.

Vuotavat jäähdyttimen letkut

Jäähdyttimen letkujen yleisin vika ovat vuodot. Ne vaihtelevat hienosta vesisuihkusta jäähdytysnesteletkun puhkeamiseen, jolloin jo alhainen vedenpaine riittää repimään huokoisen letkumateriaalin.

Kulumisen lisäksi uuteen jäähdyttimen letkuun voi kohdistua myös vaurioita. Lyhyet, halkaisijaltaan suuret jäähdyttimen letkut, kuten vedenjäähdyttimen syöttö- ja paluuletkut, vakauttavat itsensä useimmissa ajoneuvoissa. Sitä vastoin esimerkiksi ajoneuvon lämmittimen lämmönvaihtimeen johtavat jäähdyttimen letkut ovat halkaisijaltaan pienempiä ja pidempiä. Ne tarvitsevat lisäkannattimia, jotta ne eivät pääse liikkumaan edestakaisin moottoritilassa. Jos kiinnikkeet ovat vialliset, letkut liikkuvat moottoritilassa ja voivat vaurioitua.

Jäähdyttimen letkut voivat vaurioitua monista syistä. Jos kiilahihna repeää, se voi vahingoittaa moottorin kiinnitysosia sillä hetkellä. Joskus vain kiilahihnan kaistale irtoaa ja osuu kiinnityksiin ja letkuihin uudelleen jokaisella kierroksella. Lisäksi muovista ja kumista valmistetut materiaalit ovat magneetteja martereille ja hiirille.

Miten viallisen jäähdytysnesteletkun voi tunnistaa?

Jos jäähdytysnesteletku vuotaa, auton alla on vettä. Jos vuotanut jäähdytysneste kuivuu, siitä jää valkoinen tai vihreä pinnoite, joka johtuu jäätymisenestoaineesta ja korroosiosuoja-aineesta. Jäähdytysveden jäätymisenestoaineessa oleva glykoli antaa voimakkaan, makean tuoksun.

Jäähdytysvesijärjestelmässä on paisuntasäiliö. Kun jäähdytysvesi lämpenee, se laajenee ja ylimääräinen vesi poistuu paisuntasäiliöön. Jos vesi kylmenee, se virtaa paisuntasäiliöstä takaisin jäähdytyspiiriin. Jos jäähdytyspiiri on ehjä, vettä tarvitsee yleensä lisätä vain vähän. Jos paisuntasäiliö on kuitenkin yhtäkkiä tyhjä, se on merkki vuodosta. Vesihäviö voi johtua myös viallisesta sylinterinkannen tiivisteestä (öljyä jäähdytysvedessä ja valkoisia pakokaasupilviä).

Jäähdytysvesiletkujen tarkistamisen lisäksi myös paisuntasäiliö on tarkistettava vuotojen varalta. Jos se vuotaa, löydät uudet jäähdytysnesteen paisuntasäiliöt ja myös vastaavat jäähdytysnesteletkut Motointegratorin palkitusta verkkokaupasta.

Vuodosta riippuen voit havaita ajoneuvossa jäähdytysnesteen lämpötilan nousun, ja monissa ajoneuvoissa ylikuumenemisesta ilmoitetaan varoitussignaalilla. Jos moottori on lämmitetty, mutta lämmittimestä ei tule lämmintä ilmaa, tämä on myös merkki vesihäviöstä tai jäätyneestä vedestä jäähdytysjärjestelmässä.

Jäähdytysvesihäviön vaikutukset

Jos jäähdytysvesi katoaa, se ei enää pysty poistamaan moottorin järjestelmän lämpöä tai se pystyy poistamaan sitä vain riittämättömästi. Moottori ylikuumenee, millä voi olla erilaisia vaikutuksia. Moottoriöljy pystyy muodostamaan luotettavan öljykalvon vain moottorin suunniteltuun lämpötilaan asti, ja se halkeaa, jos moottori ylikuumenee. Lisäksi moottorin eri osat laajenevat yli toleranssiensa ylikuumenemisen vuoksi.

Viallisen jäähdytysnesteletkun paikkaaminen teipillä ja sen kanssa ajamisen jatkaminen on moottorille vaarallista. On parempi korvata se heti uudella jäähdytysnesteletkulla eikä riskeerata moottorin vaurioitumista. Motointegratorista löydät helposti oikeat jäähdyttimen letkut ajoneuvoosi hakunaamarimme avulla.