- Pusty
- SAATAVUUS
- Hinta
Irroitinlaakerit – Volvo – KUORMA-AUTOT
(löytyi 10 tulosta)
Irroitinlaakeri on kytkimen osa ajoneuvoissa, joissa on manuaalivaihteisto. Sen tehtävänä on katkaista voimansiirto kytkimessä (yksilevyinen kuivakytkin), ja siitä käytetään usein nimitystä työntölaakeri tai laukaisulaakeri. Irroitinlaakeri joutuu ottamaan vastaan suuria voimia käynnistettäessä ja jokaisen vaihteenvaihdon tai kytkimen käytön aikana, minkä vuoksi se kuluu. Viallinen irroitinlaakeri on vaihdettava pikaisesti, koska se vaikuttaa kytkinprosessiin tai moottorin ja vaihteiston väliseen kitkayhteyteen. Viallinen Irroitinlaakeri voi myös aiheuttaa kytkinyksikölle lisävahinkoja. Löydät edullisia irroitinlaakereita tunnetuilta valmistajilta Motointegratorin hyvin varustetusta verkkokaupasta.
Miten irroitinlaakeri toimii?
Kytkintä tarvitaan, jotta moottorin ja vaihteiston välinen voimansiirto voidaan kytkeä irrotettavasti yhteen ajoneuvoissa, joissa on manuaalivaihteisto. Kuljettaja voi halutessaan irrottaa voimansiirron yhteyden painamalla kytkinpoljinta. Tämä on tarpeen vaihteen vaihtamiseksi tai moottorin kierrosluvun säätämiseksi liikkeelle lähdettäessä tai manööveriä tehtäessä. Kun kytkinpoljinta painetaan, irrotusvipu liikkuu mekaanisesti, hydraulisesti tai automaattisesti työsylinterin kautta ja painaa irroitinlaakerin kytkimen kalvojousia vasten. Tämä vapauttaa kytkinlevyn painelevystä. Tämän seurauksena voimansiirto keskeytyy tai polkimenpaineesta riippuen osittain peruuntuu (kytkin jauhaa).
Irroitinlaakerin kuluminen ja viat
Irroitinlaakerit kuuluvat ajoneuvon eniten kuormitettuihin osiin, ja ne ovat mukana jokaisessa vaihteenvaihdossa ja käynnistyksessä. Tämän vuoksi autonvalmistajat ovat suunnitelleet ne erittäin lujiksi ja kestäviksi. Motointegratorista saat irroitinlaakerit laadukkaina varaosina tunnetuilta valmistajilta:
- Sachs
- LuK
- SKF
- Valeo
Irroitinlaakerit kestävät normaalissa kuormituksessa ja kytkimen käytössä hyvin pitkään. Elinikä lyhenee, kun kuormitus kasvaa. Kun verrataan vaihteiden vaihtamista ja ajoneuvon käynnistämistä, käynnistäminen on kytkimen ja irroitinlaakerin kannalta ylivoimaisesti kuluttavampi kuormitus.
Vältä tarpeetonta kulumista
Kuljettajan ajokäyttäytyminen vaikuttaa myös kytkimen ja laakerin käyttöikään. Niin sanotut "varovaiset käynnistykset" korkeilla moottorin kierrosluvuilla rasittavat laakeria ja kytkintä enemmän kuin normaali käyttö. Mitä harvemmin kytkinpoljinta painetaan, sitä kauemmin laakeri kestää. Jos esimerkiksi pidät kytkinpoljinta alaspainettuna ennen punaista valoa moottorin käydessäsi, irroitinlaakeri kuluu ilman ajamista. Vielä enemmän irroitinlaakeria vahingoittaa vasemman jalan lepääminen kytkinpolkimella esimerkiksi pitkien moottoritiematkojen aikana. Jo tämä vähäinenkin poljinvoima liikuttaa irrotusvipua ja siten irroitinlaakeria. Pitkä moottoritien matka, jossa jalka lepää kytkinpolkimen päällä, voi kuluttaa irroitinlaakeria niin paljon, että se ei enää toimi kunnolla. Toinen huono ajotapa on käyttää kytkintä seisontajarrun (käsijarrun) sijasta, jotta ajoneuvo ei rullaisi taaksepäin rinteessä. Tämä aiheuttaa myös kytkinelementtien, myös irroitinlaakerin, lisääntyvää kulumista.
Jos on merkkejä viallisesta irroitinlaakerista, se on vaihdettava nopeasti. Motointegrator-verkkokaupastamme löydät ajoneuvoosi laadukkaimmat irroitinlaakerit.
Miten voin tunnistaa viallisen irroitinlaakerin?
Ennen kuin kytkimen laakeri lakkaa toimimasta kokonaan, on yleensä olemassa muutamia ennakkotekijöitä. Viallisesta laakerista kertovat yleensä mekaaniset äänet. Metalliosat jauhautuvat toisiaan vasten ja voivat viasta riippuen aiheuttaa kirkkaan viheltävän, kolisevan tai jauhavan äänen. Asteittaisen kulumisen alussa äänet kuuluvat usein vain kytkimen ollessa kytkettynä. Edistyneessä kulumisvaiheessa äänet ovat usein kuultavissa myös silloin, kun kytkintä ei ole kytketty ja kytkin ei enää erota kytkinlevyä painelevystä kokonaan. Vaihteiden kytkeminen vaikeutuu, ja siihen liittyy usein vaihteiden särkeviä ääniä. Liitoksen täydellisen irtoamisen sijasta kytkinlevy jauhaa, mikä myös lisää kytkimen kulumista huomattavasti. Jos viallista irroitinlaakeria ei vaihdeta ennen kuin se on täysin tuhoutunut, vaihteita ei voi enää vaihtaa tai käynnistää, ja irroitinlaakerin metalliosat vaurioittavat kytkintä. Viallinen irroitinlaakeri on parempi vaihtaa ennen kuin se hajoaa kokonaan. Verkkokaupastamme löydät kytkimen laakerit ja muut lähes kaikkiin ajoneuvoihin sopivat kytkimen osat edullisesti.
Irroitinlaakerin vaihto
Jos kytkimeen liittyviä ääniä tai vikoja ilmenee, se on tarkistutettava nopeasti korjaamolla, ennen kuin vakavia vikoja ilmenee. Maallikon on usein vaikea luokitella ääniä, ja ne sekoitetaan usein esimerkiksi vaihteiston ääniin.
- Vinkki: Jos laakeri on vaihdettava, käytä aikaa ja vaivaa muiden kytkimen osien kattavaan tarkastukseen. Näin säästyt siltä, että joudut purkamaan vaihteiston uudelleen, jos muut kytkimen osat ovat kuluneet. Motointegratorista saat noin 5 miljoonaa varaosaa ja tarviketta monenlaisiin ajoneuvoihin edullisesti.
Irroitinlaakerin vaihtaminen on haaste, joka voidaan voittaa. Se edellyttää kuitenkin laajaa purkutyötä, joka on parempi jättää asiantuntijoiden tehtäväksi. Vaihteisto on esimerkiksi irrotettava yhdessä kytkinkotelon kanssa ajoneuvosta. Voimansiirron tyypistä riippuen myös kardaaniakseli on ehkä irrotettava. Pääsy varsinaiseen irroitinlaakeriin on vastaavasti monimutkaista ja vaatii erikoisosaamista ja erikoistyökaluja. Vaikka irroitinlaakeri on suhteellisen edullinen ajoneuvon osa, sen vaihtaminen voi olla erittäin kallista. Siksi voit tilata edullisen varaosan Motointegratorin verkkokaupasta.