- Pusty
- Valmistaja
- Hinta
Imuventtiilit – KIA – KUORMA-AUTOT
(löytyi 22 tulosta)
Imuventtiilien rakenne ja toiminta
Kuten pakoventtiili, myös imuventtiili sijaitsee <a href= https://www.motointegrator.fi/tuotteet/sylinterinkansi-10702/ >polttomoottorin sylinterikannen yläosassa. Imuventtiili koostuu periaatteessa varresta ja venttiiliholkista. Venttiili istuu tiiviisti sylinterin pään niin sanottuun venttiilinpaikkaan. Venttiilin istukka on rengas, joka ympäröi venttiilin varren kulkua imuaukosta sylinterin palotilaan. Kun venttiili on hyvin säädetty, rengas ja venttiilin istukka muodostavat hermeettisen tiivisteen palotilaan. Imutahdissa imuventtiilin tehtävänä on täyttää sylinterien palotilat optimaalisesti polttoaineen ja ilman seoksella. Pakokaasutahdissa imuventtiili suljetaan, ja sen tehtävänä on sulkea imuaukko palotilaan
Korkea laatu lisää tehokkuutta ja kestävyyttä
Koska polttomoottorin on oltava kestävä, erityisen kestävät materiaalit takaavat imuventtiileille erityisen pitkän käyttöiän. Siksi imuventtiilin erityisen kulumisalttiit kohdat on karkaistu, ja imuventtiilin venttiilin varren päähän kohdistuvan voimakkaan paineen kestämiseksi sen päät on valmistettu kovametallista
Imuventtiilien säätö
Imuventtiilin liiallinen välys voi tällöin aiheuttaa melua koko venttiilikoneistossa ja ennen kaikkea moottorin tehon menetystä. Jos imuventtiilissä ei ole automaattista venttiilivälyksen tasausta, se on parasta säätää säännöllisin väliajoin tai raskaan käytön jälkeen, ellet päätä vaihtaa venttiileitä ja venttiilijousia heti