-4% autojen varaosista

Imuletkut – Nissan – KUORMA-AUTOT

(löytyi 9 tulosta)

Varaosat VALEO
Sijoituskriteerit
Putkijohto, ilmansuodatin imuputkeen AKUSAN PF 0043
Valmistaja:   AKUSAN
Valmistajan numero:   PF 0043
22,01 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Putkijohto, ilmansuodatin imuputkeen AKUSAN PF 0041
Valmistaja:   AKUSAN
Valmistajan numero:   PF 0041
16,81 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Putkijohto, ilmansuodatin imuputkeen AKUSAN PF 0045
Valmistaja:   AKUSAN
Valmistajan numero:   PF 0045
22,87 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Putkijohto, ilmansuodatin imuputkeen AKUSAN PF 0016
Valmistaja:   AKUSAN
Valmistajan numero:   PF 0016
29,92 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Imuputki, ilmansuodatin HANS PRIES 207 307
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   207 307
6,46 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ahdinletku IMPERGOM 227766
Valmistaja:   IMPERGOM
Valmistajan numero:   227766
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Ahdinletku GATES 09-0449
Valmistaja:   GATES
Valmistajan numero:   09-0449
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Ahdinletku GATES 09-0538
Valmistaja:   GATES
Valmistajan numero:   09-0538
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Putkijohto, ilmansuodatin imuputkeen AKUSAN PF 0015
Valmistaja:   AKUSAN
Valmistajan numero:   PF 0015
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Imusarjan toiminta

Imusarjaan kuuluu useita eri tehtäviä. Ne jakavat polttoaine-ilmaseoksen yksittäisiin sylintereihin ja ovat tärkeä osa suorituskyvyn ja tehokkuuden lisäämisessä. Imusarjalla on myös merkittävä rooli epäpuhtauksien ja polttoaineenkulutuksen vähentämisessä.

Ne osallistuvat myös resonanssilataukseen. Resonanssiturbolatauksessa lataus saadaan aikaan hyödyntämällä imukanavassa virtaavan ilman liike-energiaa. Koska tällä menetelmällä saavutettava vääntömomentin lisäys on huomattavasti pienempi kuin kompressorilatauksella, tarvitaan erityinen imusarjan rakenne. Yksinkertaisissa malleissa ilma imetään niin pitkän putken kautta, että putkeen virtaava ilma kerääntyy imuventtiilin kohdalle venttiilin avaamishetkellä. Näin syntyvää ilman liike-energiaa käytetään täyttötason optimointiin.

Moottorin suorituskyvyn optimointi imusarjan avulla

Muuttamalla imusarjan pituutta - joko portaattomasti tai läppien avulla - turboahdatus voidaan toteuttaa laajemmalla nopeusalueella. Tämä vähentää myös moottorin kuristumista korkeilla kierrosluvuilla. Kun ajoneuvo on alemmalla nopeusalueella, ilma virtaa pitkän imuputken kautta. Lyhyet imuputket suljetaan kiertoventtiilin tai läppien avulla. Ne avautuvat suurilla moottorin kierrosluvuilla, jolloin imuputken pituus mukautuu suurempaan kaasunvaihtotaajuuteen.

Jos imuajoitus vastaa kaasun värähtelytaajuutta, syntyy resonanssi, joka luo lisäpainetta. Pitkät imusarjat yhdessä resonanssisäiliön kanssa johtavat parempaan täyttöön keskinopeuksilla ja siten parempaan moottorin suorituskykyyn.

Viallisen imusarjan oireet

Harvimmissa tapauksissa itse imusarja on viallinen. Pikemminkin vika on pyörreventtiileissä, jotka eivät useinkaan pääse kulumisen tai vastaavan vuoksi tarvittavaan loppuasentoon. Pyörreventtiilit mahdollistavat kohdennetun avautumisen ja sulkeutumisen ja parantavat siten polttoaineen palamista, vähentävät pakokaasupäästöjä ja siten polttoaineen kulutusta.

Vialliset pyörreläpät ilmaistaan usein aktiivisella moottorin merkkivalolla tai vikamuistiin tehdyllä merkinnällä, kuten "Muuttuva imusarjan toiminta viallinen". Myös virheilmoitus "Ilmavirran säätöpankin 1 imusarjan läppä juuttunut") on mahdollinen. Diagnoosi on usein mahdollista tehdä vain silmämääräisesti. Mutta varo: vialliset pyörreventtiilit sekoitetaan usein vialliseen kaasuläppään. Asiantuntijan on syytä vilkaista asiaa.

Imusarjan korjaus

Jos imusäleiköt tai imusarja ovat vialliset, päätarkastusta ei läpäistä. Imusäleiköt tai imusarja olisi siksi vaihdettava tai korjattava ennen päätarkastusta, jotta vältytään ikäviltä yllätyksiltä. Tämän kustannukset ovat 100 eurosta 600 euroon.

Koska moottorinohjausjärjestelmä ei aina tunnista imusarjan tai pyörreläppien vikaa syyksi, vikamuistiin saattaa tulla virheellisiä merkintöjä, kuten "Dieselhiukkassuodatin on täynnä". Asiantuntijoiden puoleen on siksi käännyttävä, jotta vältytään virheellisiltä hankinnoilta tai turhilta korjauskustannuksilta. He tunnistavat imusarjan tai sen osien vian.

Käytettyjen osien korvaamista käytetyillä osilla ei suositella. Jotkin valmistajat tarjoavat vain täydellisiä sarjoja tai erityisiä korjaussarjoja, joita voidaan käyttää. Varaosavalmistajia ovat esimerkiksi Bosch, Febi Bilstein ja Pierburg, joita löydät myös Motointegrator-verkkokaupasta.

Imusarjan osto - vinkkejä

Jos imusarja on vaihdettava, on kiinnitettävä huomiota osan pituuteen. Yhdessä muiden komponenttien, kuten pyörreläppien, kanssa se määrittää moottorin tehonluovutuksen, täyttöasteen ja polttomoottorin hyötysuhteen. Periaatteessa pätee seuraava: Pidempi imusarja lisää vääntömomenttia moottorin alhaisemman kierrosluvun ansiosta. Lyhyempi imusarja puolestaan lisää tehoa korkeamman kierrosluvun ansiosta.

Ajoneuvotyypillä on myös tärkeä rooli uuden imusarjan ostopäätöksessä. Esimerkiksi VW T4 -auton imusarja turboahtimille on ominaisuuksiltaan erilainen kuin Golf 5 GTI -auton imusarja. Käytä verkkokauppamme suodatintoimintoa löytääksesi ajoneuvoosi sopivan osan.

Motointegratorin verkkokaupasta löydät uudet imusarjar ja pyörreläpät noin 5 miljoonan autovaraosan valikoimasta. Myös korjauksessa tarvittavat lisävarusteet, kuten Opel Insignian imusarjan tiivisteet, löytyvät Motointegratorin verkkokaupasta. Saatavilla on myös imusarja ilmansuodattimille, ruostumattomasta teräksestä valmistetut imusarja ja moottorin imusarja. Selaa verkkokauppaamme ja löydä itsellesi sopiva varaosa.