-3% jousituksesta

Imuletkut – Mercedes-Benz

(löytyi 14 tulosta)

Sijoituskriteerit
Ahdinletku IMPERGOM 222699
Valmistaja:   IMPERGOM
Valmistajan numero:   222699
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pakosarja AUTLOG AV6220
Valmistaja:   AUTLOG
Valmistajan numero:   AV6220
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Ahdinletku GATES 09-0431
Valmistaja:   GATES
Valmistajan numero:   09-0431
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Ahdinletku GATES 09-0421
Valmistaja:   GATES
Valmistajan numero:   09-0421
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Ahdinletku GATES 09-0410
Valmistaja:   GATES
Valmistajan numero:   09-0410
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Ahdinletku GATES 09-0402
Valmistaja:   GATES
Valmistajan numero:   09-0402
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Ahdinletku GATES 09-0399
Valmistaja:   GATES
Valmistajan numero:   09-0399
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Imuputkimoduuli HANS PRIES 409 768
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   409 768
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Ahdinletku GATES 09-0814
Valmistaja:   GATES
Valmistajan numero:   09-0814
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Imuputki, ilmansuodatin HANS PRIES 409 664
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   409 664
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Ahdinletku FEBI BILSTEIN 33015
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   33015
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Imuputki, ilmansuodatin VAICO V30-0947
Valmistaja:   VAICO
Valmistajan numero:   V30-0947
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Ahdinletku IMPERGOM 222674
Valmistaja:   IMPERGOM
Valmistajan numero:   222674
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Letku, tuloilma GATES ANTK1194
Valmistaja:   GATES
Valmistajan numero:   ANTK1194
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Imusarjan toiminta

Imusarjaan kuuluu useita eri tehtäviä. Ne jakavat polttoaine-ilmaseoksen yksittäisiin sylintereihin ja ovat tärkeä osa suorituskyvyn ja tehokkuuden lisäämisessä. Imusarjalla on myös merkittävä rooli epäpuhtauksien ja polttoaineenkulutuksen vähentämisessä.

Ne osallistuvat myös resonanssilataukseen. Resonanssiturbolatauksessa lataus saadaan aikaan hyödyntämällä imukanavassa virtaavan ilman liike-energiaa. Koska tällä menetelmällä saavutettava vääntömomentin lisäys on huomattavasti pienempi kuin kompressorilatauksella, tarvitaan erityinen imusarjan rakenne. Yksinkertaisissa malleissa ilma imetään niin pitkän putken kautta, että putkeen virtaava ilma kerääntyy imuventtiilin kohdalle venttiilin avaamishetkellä. Näin syntyvää ilman liike-energiaa käytetään täyttötason optimointiin.

Moottorin suorituskyvyn optimointi imusarjan avulla

Muuttamalla imusarjan pituutta - joko portaattomasti tai läppien avulla - turboahdatus voidaan toteuttaa laajemmalla nopeusalueella. Tämä vähentää myös moottorin kuristumista korkeilla kierrosluvuilla. Kun ajoneuvo on alemmalla nopeusalueella, ilma virtaa pitkän imuputken kautta. Lyhyet imuputket suljetaan kiertoventtiilin tai läppien avulla. Ne avautuvat suurilla moottorin kierrosluvuilla, jolloin imuputken pituus mukautuu suurempaan kaasunvaihtotaajuuteen.

Jos imuajoitus vastaa kaasun värähtelytaajuutta, syntyy resonanssi, joka luo lisäpainetta. Pitkät imusarjat yhdessä resonanssisäiliön kanssa johtavat parempaan täyttöön keskinopeuksilla ja siten parempaan moottorin suorituskykyyn.

Viallisen imusarjan oireet

Harvimmissa tapauksissa itse imusarja on viallinen. Pikemminkin vika on pyörreventtiileissä, jotka eivät useinkaan pääse kulumisen tai vastaavan vuoksi tarvittavaan loppuasentoon. Pyörreventtiilit mahdollistavat kohdennetun avautumisen ja sulkeutumisen ja parantavat siten polttoaineen palamista, vähentävät pakokaasupäästöjä ja siten polttoaineen kulutusta.

Vialliset pyörreläpät ilmaistaan usein aktiivisella moottorin merkkivalolla tai vikamuistiin tehdyllä merkinnällä, kuten "Muuttuva imusarjan toiminta viallinen". Myös virheilmoitus "Ilmavirran säätöpankin 1 imusarjan läppä juuttunut") on mahdollinen. Diagnoosi on usein mahdollista tehdä vain silmämääräisesti. Mutta varo: vialliset pyörreventtiilit sekoitetaan usein vialliseen kaasuläppään. Asiantuntijan on syytä vilkaista asiaa.

Imusarjan korjaus

Jos imusäleiköt tai imusarja ovat vialliset, päätarkastusta ei läpäistä. Imusäleiköt tai imusarja olisi siksi vaihdettava tai korjattava ennen päätarkastusta, jotta vältytään ikäviltä yllätyksiltä. Tämän kustannukset ovat 100 eurosta 600 euroon.

Koska moottorinohjausjärjestelmä ei aina tunnista imusarjan tai pyörreläppien vikaa syyksi, vikamuistiin saattaa tulla virheellisiä merkintöjä, kuten "Dieselhiukkassuodatin on täynnä". Asiantuntijoiden puoleen on siksi käännyttävä, jotta vältytään virheellisiltä hankinnoilta tai turhilta korjauskustannuksilta. He tunnistavat imusarjan tai sen osien vian.

Käytettyjen osien korvaamista käytetyillä osilla ei suositella. Jotkin valmistajat tarjoavat vain täydellisiä sarjoja tai erityisiä korjaussarjoja, joita voidaan käyttää. Varaosavalmistajia ovat esimerkiksi Bosch, Febi Bilstein ja Pierburg, joita löydät myös Motointegrator-verkkokaupasta.

Imusarjan osto - vinkkejä

Jos imusarja on vaihdettava, on kiinnitettävä huomiota osan pituuteen. Yhdessä muiden komponenttien, kuten pyörreläppien, kanssa se määrittää moottorin tehonluovutuksen, täyttöasteen ja polttomoottorin hyötysuhteen. Periaatteessa pätee seuraava: Pidempi imusarja lisää vääntömomenttia moottorin alhaisemman kierrosluvun ansiosta. Lyhyempi imusarja puolestaan lisää tehoa korkeamman kierrosluvun ansiosta.

Ajoneuvotyypillä on myös tärkeä rooli uuden imusarjan ostopäätöksessä. Esimerkiksi VW T4 -auton imusarja turboahtimille on ominaisuuksiltaan erilainen kuin Golf 5 GTI -auton imusarja. Käytä verkkokauppamme suodatintoimintoa löytääksesi ajoneuvoosi sopivan osan.

Motointegratorin verkkokaupasta löydät uudet imusarjar ja pyörreläpät noin 5 miljoonan autovaraosan valikoimasta. Myös korjauksessa tarvittavat lisävarusteet, kuten Opel Insignian imusarjan tiivisteet, löytyvät Motointegratorin verkkokaupasta. Saatavilla on myös imusarja ilmansuodattimille, ruostumattomasta teräksestä valmistetut imusarja ja moottorin imusarja. Selaa verkkokauppaamme ja löydä itsellesi sopiva varaosa.