-3% jousituksesta

Ilmavirtausmittarit HELLA

(löytyi 75 tulosta)

Kaikki tulokset kategorialle Ilmavirtausmittarit.
Emme löytäneet mitään tuloksia ajoneuvolle Toyota CHASER (_X7_) 2.0 (GX71), teho: 188 hv/138 kW
Varaosat VALEO
Sijoituskriteerit
Ilmavirtausmittari HELLA 8ET 358 095-491
Valmistaja:   HELLA
Valmistajan numero:   8ET 358 095-491
110,19 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ilman massavirtauksen anturi HELLA 8ET 358 166-631
Ilman massavirtauksen anturi HELLA 8ET 358 166-631
Valmistaja:   HELLA
Valmistajan numero:   8ET 358 166-631
74,35 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ilmavirtausmittari HELLA 8ET009 149-171
Valmistaja:   HELLA
Valmistajan numero:   8ET 009 149-171
83,59 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ilmavirtausmittari HELLA 8ET358 095-911
Valmistaja:   HELLA
Valmistajan numero:   8ET 358 095-911
71,09 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ilmavirtausmittari HELLA 8ET 009 149-661
Valmistaja:   HELLA
Valmistajan numero:   8ET 009 149-661
66,40 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ilmavirtausmittari HELLA 8ET 009 149-371
Valmistaja:   HELLA
Valmistajan numero:   8ET 009 149-371
80,19 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ilmavirtausmittari HELLA 8ET 009 142-591
Valmistaja:   HELLA
Valmistajan numero:   8ET 009 142-591
63,05 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ilmavirtausmittari HELLA 8ET 358 166-641
Ilmavirtausmittari HELLA 8ET 358 166-641
Valmistaja:   HELLA
Valmistajan numero:   8ET 358 166-641
98,92 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ilmavirtausmittari HELLA 8ET 009 142-891
Valmistaja:   HELLA
Valmistajan numero:   8ET 009 142-891
57,76 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ilmavirtausmittari HELLA 8ET 009 142-171
Valmistaja:   HELLA
Valmistajan numero:   8ET 009 142-171
87,30 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ilmavirtausmittari HELLA 8ET 009 142-321
Valmistaja:   HELLA
Valmistajan numero:   8ET 009 142-321
65,62 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ilmavirtausmittari HELLA 8ET 009 142-951
Valmistaja:   HELLA
Valmistajan numero:   8ET 009 142-951
73,57 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ilmavirtausmittari HELLA 8ET 009 142-811
Valmistaja:   HELLA
Valmistajan numero:   8ET 009 142-811
63,89 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ilmavirtausmittari HELLA 8ET 009 142-331
Valmistaja:   HELLA
Valmistajan numero:   8ET 009 142-331
54,23 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ilmavirtausmittari HELLA 8ET 358 095-261
Valmistaja:   HELLA
Valmistajan numero:   8ET 358 095-261
100,60 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Miten ilmamassamittari toimii?

Ilmamassamittaria ei pidä sekoittaa ilmamääräanturiin. Jälkimmäinen on pääasiassa 1980-luvulla kehitetyissä moottoreissa. Yksinkertaistettuna ilmavirran massa-anturi on anturin nokka, joka työntyy imukanavaan ilmansuodattimen ja kaasuläpän väliin. Nokkaan on kiinnitetty kaksi platinalankaa tai kerrosvastusta (tästä johtuvat hintaerot). Toinen on suojattu ilmalta, ja toinen jäähdytetään ohi kulkevalla ilmalla. Tämä johtaa erilaisiin vastuksiin ohmeina.

Tämän seurauksena ohjausyksikkö voi mitata tarkan ilmamassan. Ilmavirtamittari voi määrittää vain läpi virtaavan ilman tilavuuden, mutta ei hapen lämpötilasta riippuvaa tiheyttä eli sen todellista massaa. Dieselmoottorit ja bensiinimoottorit tarvitsevat ilmamassamittaria yhtä lailla. Arvot säätelevät myös turboahtimen suorituskykyä, ruiskutetun polttoaineen määrää jne. Nykyaikaisissa ajoneuvoissa on katalysaattorin takana myös toinen lambda-anturi, joka määrittää puhdistusasteen. Tähän tarkoitukseen käytetään myös ilmamassavirta-anturin tietoja.

Mitä toimintahäiriöitä viallinen ilmamassavirta-anturi aiheuttaa?

Viallisen ilmamassamittarin vaikutukset voivat olla täysin erilaisia. Dieselmoottoreiden kohdalla puhutaan usein tehonmenetyksestä keskinopeusalueella, esimerkiksi kolmannella vaihteella. Moottori voi kuitenkin myös käydä eri tavalla säästä riippuen. Kun sataa ja ilma on hyvin kosteaa, se pyrkii käymään karheasti, mutta kuivina päivinä se on lähes normaalia. Kaasuvaste voi vaihdella ja yleinen suorituskyvyn lasku voi olla havaittavissa. Moottori voi myös käydä erittäin karheasti ja kitisevästi tyhjäkäynnillä, ikään kuin moottori haukkaisi ilmaa.

Mikä voi olla viallisen ilmamassamittarin syy?

Jopa pienet ja huomaamattomat vauriot tai tapahtumat voivat johtaa vialliseen ilmamassamittariin. Ilman ilmansuodatinta ajaminen tai imusarja, joka imee vääränlaista ilmaa jostain ilmansuodattimen jälkeen, voi olla syynä, jos liian suuret likahiukkaset tunkeutuvat ja laskeutuvat johtimiin. Sateella ajaminen suurella nopeudella voi aiheuttaa vesimassojen kulkeutumisen ilmansuodattimen läpi.

Myös öljyn kanssa toimiva ilmansuodatin (jotkut urheiluilmansuodattimet käyttävät tätä periaatetta) voi kastella johdot öljyllä. Samoin moottorin palamis- ja seoshöyryt voivat nousta ylös ja kastella johdot, jos kaasuläppä vuotaa. Joissakin vanhemmissa moottoreissa on ilmamassavirta-anturin lisäksi lämpötila-anturi, joka asennetaan pian ilmamassamittarin jälkeen. Myös tämä on tarkistettava.

Onko olemassa sekaannusvaara muiden komponenttien kanssa?

Kyllä, tämä voi olla mahdollista. Syynä voi olla myös kaasupolkimen potentiometri, viallinen lambda-anturi tai ohjausyksikkö, joka ei enää toimi kunnolla. Lisäksi on muistettava, että ilmamassamittarin vaihdon jälkeen joissakin moottoreissa ohjausyksiköt on säädettävä tai ainakin ilmamassamittari on opetettava. Tämä voi vaatia erilaisia toimenpiteitä valmistajasta riippuen. Lisäksi viallinen ohjausyksikkö voi myös vahingoittaa ilmamassamittaria.

Miten ilmamassamittari vaihdetaan?

Useimmat ilmamassamittarit asennetaan lyhyeen putkeen, joka työnnetään imusarjaan ilmansuodattimen jälkeen ja ennen kaasuläppää. Ne kiinnitetään yleensä puristimella tai ruuviletkunkiristimillä.

Ilmamassamittari kotelon kanssa vai vaihdetaanko vain anturi?

Kerta toisensa jälkeen tarjotaan vain antureita, joissa tätä putkenosaa eli koteloa ei ole. Periaatteessa tietysti vain itse anturi voidaan vaihtaa. Ristikkohunajakotelot voidaan kuitenkin sovittaa tiettyyn anturiin. Nämä kennot muuttavat ilman virtauskäyttäytymistä. Jos kyseessä on saman valmistajan ilmamassavirta-anturi, jolla on sama tuotenumero, voi olla ongelmatonta vaihtaa vain anturi. Suosittelemme kuitenkin yleensä ilmamassamittarin ja kotelon vaihtamista, koska molemmat on sovitettu toisiinsa.

Mitä on otettava huomioon ilmamassamittaria ostettaessa?

Varmista, että valmistajan numerot vastaavat selvästi toisiaan. Moottoreita myös kehitetään jatkuvasti edelleen ajoneuvon mallisarjan sisällä ilman, että mallipäivitystä tarvitsee näyttää. Ensimmäinen ilmamassamittari tulee usein tunnetulta valmistajalta, kuten Boschilta , VDO:lta tai Hellalta. Varmista ostaessasi, että ajoneuvon valmistajan numeron lisäksi myös ilmamassamittarin valmistaja on sama. Tämän lisäksi emme suosittele halpoja ilmamassamittareita, sillä ne eivät aina toimi kunnolla.

Jos uusi ilmamassamittari ei kuitenkaan näytä toimivan optimaalisesti, se voi johtua myös siitä, että se on viritettävä, kuten aiemmin mainittiin, tai ohjausyksikkö on ohjelmoitava sen mukaisesti. Lisäksi on myös mahdollista, että ilmamassamittati on viallinen tai se on vaurioitunut uudelleen muun vian vuoksi (esimerkiksi, kuten mainittiin, ohjausyksikössä). Erityisesti ilmamassamittarin kohdalla käy selväksi, kuinka tärkeää on, että asiantuntijat asentavat sen, jotta takuuoikeuksia ei menetetä, sillä vaurioita voi olla vaikea luokitella jopa kokeneille mekaanikoille.