- Pusty
Ilmastointilaitteen lauhdutin – KUORMA-AUTOT
(löytyi 1440 tulosta)
Ilmastointipatterit kuuluvat nykyään henkilöautojen vakiovarusteisiin. Tuskin mikään ajoneuvo voi nykyään pärjätä ilman mukavaa sisätilojen jäähdytystä. Sitäkin ärsyttävämpää on, kun ilmastoinnin lauhdutin antaa periksi kuumina kesäkuukausina ja lämpötila auton sisällä nousee mittaamattomasti. Silloin saattaa olla tarpeen vaihtaa ilmastoinnin jäähdytin. Motointegrator-verkkokaupasta löydät kaikki tarvittavat osat ilmastointilauhduttimen korjaamiseen ja vaihtamiseen.
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Ilmastointilaitteen lauhdutin.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Ilmastoinnin jäähdytin - toiminta ja suunnittelu
Ilmastointipatteri on tärkeä osa ajoneuvoa, ja se on nykyään vakiovaruste. Se sijaitsee suoraan moottorin jäähdyttimen vieressä, aivan auton etuosassa. Ilmastointilauhduttimen, joka muistuttaa ulkonäöltään ja kooltaan moottorin jäähdytintä, takana on tuuletin, joka käynnistyy automaattisesti heti, kun ilmavirta ei enää riitä jäähdytykseen.
Ilmastoinnin tyyppi vaihtelee ajoneuvon mukaan. Autossa on mallista riippuen manuaalinen tai automaattinen ilmastointi. Automaatti-ilmastointijärjestelmässä kuljettaja vain valitsee lämpötilan ja automaattinen järjestelmä hoitaa loput, kun taas manuaali-ilmastointijärjestelmässä kuljettaja säätää itse puhaltimen nopeuden, ilmanjakelun ja lämpötilan.
Miten ilmastointipatteri toimii lyhyesti selitettynä?
Molemmilla on yhteiset komponentit ja toimintatapa. Manuaalinen ja automaattinen ilmastointijärjestelmä koostuu ilmastointilauhduttimesta, kompressorista, höyrystimestä ja kylmäaineesta, jonka kiehumispiste on -23 °C. Kompressori puristaa kylmäaineen ja höyrystin kierrättää sen kuljettajalle. Kompressori puristaa kylmäaineen noin 15 baarin paineella. Tämä puristus nostaa lämpötilan jopa 80 °C:een. Lämmityksen jälkeen kylmäaine johdetaan ilmastointijärjestelmään, jossa se jäähtyy ja muuttuu nesteeksi. Kondensoituminen tapahtuu. Syntyvä hukkalämpö haihtuu ympäristöön ilmastointilaitteen jäähdyttimen lamellien kautta. Jäähdytetty jäähdytysneste tulee auton kojelaudan takana olevaan höyrystimeen ja ohjataan sen ohi, jolloin se jäähtyy huomattavasti. Kun ilmastointilaite on päällä, autoon tulee kylmää ilmaa. Kompressori imee jäähdytysnesteen jälleen höyrystimestä ja puristaa sen. Piiri on suljettu.
Viallinen ilmastointipatteri - oireet
Jos ilmastoinnin jäähdytin vuotaa vaurion vuoksi, siitä voi hävitä kylmäainetta. Tämän seurauksena jäähdytysteho voi olla huomattavasti pienempi tai jopa olematon. Vuodot ovat yksi yleisimmistä ilmastointijärjestelmän vikaantumisen syistä. Huono jäähdytysteho on muuten yksi ilmastoinnin vian silmiinpistävimmistä oireista. Myös ulkoisesti voi olla vaurioita, jotka johtavat vikaan.
Jos näkyviä vuotoja ei ole, on ensin selvitettävä, onko ilmastointipatteri tai jokin muu järjestelmän osa vuotanut tai viallinen. Mahdollinen vuoto voidaan löytää kontrastiaineen avulla. Jos tämäkään etsintä ei onnistu, voidaan käyttää erityistä vuotokaasua. Sen vuoto vuotokohdissa havaitaan erikoislaitteen avulla. Vuoto on löydetty.
Ilmastointilaitteen jäähdytin viallinen - mitä nyt?
Jos jatkat ilmastointilaitteen käyttöä viasta huolimatta, ilmastointilaitteen kompressori voi vaurioitua huomattavasti. Syynä tähän vaurioon on se, että ilman riittävää kylmäainetta kompressori ei ole riittävästi voideltu ja hajoaa. Kompressorin vaihtaminen lisää kustannuksia vähintään 400 eurolla.
Jos ilmastointipatteri on viallinen, se on vaihdettava. Korjaus on mahdotonta. Käytettyjen komponenttien käyttöä ei suositella, koska ei ole selvää, ovatko ne jo kuluneet, vuotavat vai yksinkertaisesti liian vanhoja jatkokäyttöön.
Korjausmäärä vaihtelee ajoneuvomallin mukaan. Puskuri on usein tarpeen irrottaa. Lisäksi kylmäaine on poistettava. Sitten jäähdytinpaketti ja ilmastointipatteri puretaan. Kun uusi lauhdutin on vaihdettu, kaikki puretut osat kootaan uudelleen ajoneuvoon.
Osta ilmastointilaitteen patterit verkossa edulliseen hintaan
Uuden ilmastointilaitteen jäähdyttimen materiaalikustannukset vaihtelevat 100 eurosta 400 euroon. Lisäksi tulevat ilmastointihuollon tai uuden kylmäaineen kustannukset. Tähän on varattava 80-250 euroa. Työhön on varattava kahdesta neljään tuntia. Todellinen työmäärä riippuu siitä, mitkä ja kuinka monta osaa, esimerkiksi etu- tai puskuria, on purettava vaihtoa varten. Kaiken kaikkiaan voit joutua laskemaan jopa 1 200 euroa ilmastoinnin patterin vaihtoon.
Voit vähentää kustannuksia ostamalla ilmastointilaitteen jäähdyttimen tai kompressorin vaihtamiseen tarvittavat osat edullisesti verkosta. Motointegratorin Trusted-Shops-sertifioidusta verkkokaupasta löydät kaikki ilmastointilaitteen jäähdyttimen vaihtoon tarvittavat komponentit premium-valmistajilta edullisesti noin 5 miljoonan autovaraosan valikoimasta. Nopea toimitus on taattu. Tavarat toimitetaan kotiovellesi yhden tai neljän arkipäivän kuluessa tilauksestasi. Jos tavarat on tilattu väärin, mutkaton palautus on mahdollista ilman ongelmia. Vakuutu palvelustamme ja valikoimastamme ja selaa verkkokauppaamme