- Pusty
Ilmastointilaitteen kompressorit AIRSTAL – KUORMA-AUTOT
(löytyi 716 tulosta)
Auton ilmastointikompressori
Olipa ilmastointikompressori, ilmastointikompressori tai muut varaosat varten Ilmanvaihto- ja ilmastointijärjestelmät - motointegratorin laajasta valikoimasta löytyy sopiva varaosa tai Tarvikkeet autollesi. Tarjoamme laajan tuotevalikoiman kaikkiin yleisiin ajoneuvotyyppeihin ja automalleihin. Vakuutu varaosiemme huippulaadusta ja edullisista hinnoista!
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia AIRSTAL kategoriasta Ilmastointilaitteen kompressorit.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- FSO
- GAZ
- GEO
- GMC
- Great Wall
- Honda
- Hummer
- Hyundai
- Infiniti
- Innocenti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- KIA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Plymouth
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Renault Trucks
- Rover
- Saab
- Seat
- Sevic
- Skoda
- Smart
- Ssangyong
- Steyr
- Subaru
- Suzuki
- Tata
- Tesla
- Toyota
- Trabant
- UAZ
- Volvo
- VW
- Wartburg
- Zastava
- ZAZ
- ZIL
Ilmastoinnin kompressori
Autojen ilmastointijärjestelmiä oli olemassa jo 1900-luvun alussa. Mutta vasta 1990-luvulla teknologia kehittyi niin pitkälle, että se tuli halvemmaksi. Siitä, että hinnat olivat kuitenkin korkeat, kertoo ennen kaikkea se, että 1990-luvun ajoneuvoissa oli joko kattoluukku tai ilmastointi, mutta harvoin molemmat. Tällä välin ilmastointi on korvattu automaattisella ilmastoinnilla, ja se on lähes vakiovaruste. Periaate on sama. Huolto-osan eli kuivaimen lisäksi lähinnä itse ilmastoinnin kompressorissa voi olla erilaisia vikoja.
Ilmastointilaitteen toimintaperiaate
Jos väliaine puristetaan, sen on luovuttava lämpöä (lämpöpumppu toimii päinvastaisella periaatteella kuin ilmastointilaite, minkä vuoksi ilmastointilaitteet voivat teoriassa sekä lämmittää että jäähdyttää). Jos tämä väliaine purkautuu uudelleen, se on huomattavan kylmä, mutta samalla sen on jälleen otettava lämpöä ympäristöstä. Jokainen jäähdytysjärjestelmä toimii näiden fysikaalisten periaatteiden mukaisesti - jääkaapeista rakennusten jaettuihin ilmastointijärjestelmiin ja autojen ilmastointijärjestelmiin. Ilmastointijärjestelmä koostuu seuraavista osista:
- - ilmastointikompressori
- - korkeapaineputki
- - höyrystin
- - matalapaineputki
- - kuivain
Ohjaukseen tarvitaan elektroninen ohjausyksikkö, venttiilit, paisuntaputket, paisuntaventtiilit jne.
Ilmastointikompressorissa puristetaan väliaine, auton ilmastointijärjestelmässä tekninen kylmäainekaasu. Paremman säädön varmistamiseksi paisuntaputki tai paisuntaventtiili seuraa ennen höyrystintä. Sitten se menee höyrystimeen. Tämä on rakennettu jäähdyttimen tavoin, jotta ympäröivä ilma voi virrata sen läpi. Laajenemisen vuoksi kaasun on otettava lämpöä ympäristöstä uudelleen.
Kun ilma virtaa höyrystimen läpi, se jäähtyy ja pääsee nyt raitisilmasuodattimen kautta auton sisätiloihin. Höyrystimen jälkeen kaasu virtaa matalapaineputken läpi ja paisuu edelleen lauhduttimessa. Nyt kierto alkaa uudelleen. Kylmäainekaasuun sekoitetaan erityisesti tähän kaasuun sopivaa öljyä, jotta ilmastointikompressori voidellaan. Öljymäärä ja kaasupitoisuus on mitattava tarkasti.
Missä ilmastointikompressori sijaitsee?
Periaatteessa ilmastointikompressorilla on kaksi käyttövaihtoehtoa: mekaaninen moottorin liike-energian avulla kiilahihnan kautta tai sähköinen. Hihnakäyttöiset kompressorit ovat vakiovarusteena tavanomaisissa autojen ilmastointijärjestelmissä. Näin ollen se on kaikkien muiden hihnakäyttöisten yksiköiden tavoin asennettava moottorin etuosaan. Kompressorin sisällä olevia mäntiä pyörittää siis kiilahihna.
Nyt ilmastointilaitteen ei kuitenkaan tarvitse koskaan käydä jatkuvasti. Yksinkertaiset ilmastointijärjestelmät kytketään pois päältä manuaalisesti, kun sisällä on kylmä, automaattinen ilmastointijärjestelmä ohjaa tätä prosessia itsenäisesti lämpötilan mukaan. Siksi ilmastointikompressorin ja käyttöhihnapyörän välissä on kytkin, jota ohjataan magneettiventtiilillä, jotta se siirtyy vapaakäyntitilaan, kun kompressorin ei tarvitse toimia.
Tämän tilanteen perusteella normaalin kulumisen lisäksi seuraavat heikkoudet voivat johtaa kompressorin tai yleensä ilmastointijärjestelmän vaurioitumiseen:
- - kaasun karkaaminen
- - väärä öljymäärä
- - hihnakäytön tai ilmastointikytkimen vaurioituminen
- - moniurahihnan vaurioituminen
- - normaali tai liiallinen mekaaninen kuluminen
Miten ilmastointikompressori voidaan tarkastaa?
Mahdollisuudet tarkastaa ilmastointikompressori itse ilman erikoisosaamista ja asianmukaisia työkaluja ovat hyvin rajalliset. On kuitenkin olemassa oireita, jotka viittaavat eri syihin. Maallikon suorittama suora testaus rajoittuu visuaaliseen ja akustiseen testaukseen. Jos ilmastointilaite sammutetaan ja kytketään päälle (tai päinvastoin), tämä voidaan kuulla (naksahdus) tai jopa nähdä kompressorin kytkimessä. Samoin jos kiilahihna on rikki tai hihnapyörä on tarttunut kiinni, tämä näkyisi.
Mitä tehdä, jos ilmastoinnin kompressori käynnistyy, mutta ei jäähdytä?
Suuri osa ilmastointikompressorin mahdollisista vaurioista johtuu huoltovajeesta tai vääränlaisesta käsittelystä. Esimerkiksi jokaisella autonvalmistajalla on omat määräyksensä siitä, milloin ja miten ilmastointijärjestelmät on tarkastettava. Erityisesti kuivain on moottoriöljyn tavoin huoltokomponentti. Sisällä se vetää puoleensa vettä, jotta se voi poistaa järjestelmään päässeen veden. Jos suodatin on kyllästynyt, vesi pääsee muuhun järjestelmään. Siellä se voi johtaa korroosioon. Joko vuotavat putkiliitokset ovat olleet syynä veden pääsyyn järjestelmään tai virheellinen täyttö etukäteen.
Silloin korroosio voi vaikuttaa myös höyrystimeen tai lauhduttimeen ja aiheuttaa vuotoja. Kompressorissa öljyn voitelukyky kärsii. Alussa on siis joko vanha ilmastointikuivain, sisään päässyt vesi tai vuoto esimerkiksi linjan tiivisteessä. Tämä aiheuttaa myös kaasun karkaamisen. Jos kompressori käynnistyy, mutta jäähdytystä ei enää tule, järjestelmässä on yleensä liian vähän kaasua. On lähes mahdotonta pitää suljettua kaasujärjestelmää sataprosenttisen tiiviinä vuosia. Siksi ilmastointilaitteita on huollettava säännöllisesti. Liian vähän kaasua ilmastointijärjestelmässä voi siis olla myös silloin, jos ilmastointijärjestelmää ei yksinkertaisesti ole huollettu aivan liian pitkään aikaan.
On myös ehdotettu, että järjestelmän paine voi olla väärä. Tässä syy voi kuitenkin olla myös muualla, esimerkiksi paisuntaventtiilissä. Useimmiten järjestelmässä on kuitenkin liian vähän kaasua. Jos järjestelmässä ei ole enempää kaasua, kompressori ei käynnistyisi lainkaan.
Mitkä äänet viittaavat vialliseen kompressoriin?
Mielenkiintoisemmaksi muuttuvat äänet, jotka voivat johtua ilmastointikompressorin ympärillä olevasta viasta. Jos magneettiventtiili naksuu toistuvasti, se aktivoituu vastaavasti usein. Jos magneettikytkin ei enää toimi eikä voi sulkeutua, kompressori näyttää pyörivän. Ilmeisesti, koska todellisuudessa vain hihnapyörä pyörii. Käynnissä olevasta kompressorista kuuluva jauhava, jyrisevä ääni viittaa liian vähäiseen öljyn määrään tai pohjimmiltaan kuluneisiin mäntyihin kompressorin sisällä. Vinkuva kiilahihna viittaa siihen, että vetoakseli on jumiutunut. Alkuvaiheessa tästä kertovat laakerivaurion tyypilliset äänet, joita ei yleensä huomata, koska ne kuuluvat vain ilmastointikompressorin läheltä.
Onko koko ilmastoinnin kompressori vaihdettava?
Monissa tapauksissa on mahdollista vaihtaa tai uusia vain yksittäisiä osia. Magneettikytkin voidaan vaihtaa samoin kuin hihnapyörä. Myös paineletkujen tiivisteet voidaan vaihtaa. Tietenkin myös venttiilit, kuivaimet, linjat tai ilmastointijäähdyttimet voidaan vaihtaa.
Laadukas huolto suojaa vaurioilta
Ilmastointijärjestelmän huollon tulisi olla jatkuvasti saman asiantuntijan suorittama. Vaihtoehtoisesti olisi järkevää pitää huolellista huoltopäiväkirjaa. Tämä johtuu siitä, että järjestelmässä olevaa öljyä on vaikea poistaa puhdistuksen yhteydessä. Se voidaan kuitenkin poistaa. On olemassa kaasu- ja nestehuuhteluja. Huuhtelusta riippuen öljyä voi jäädä tai olla jäämättä järjestelmään. Juuri tässä piilee ongelma. Ilmastointilaitteelle on liian monta mekaanikkoa, jotka eivät tunne aiempia töitä, ja myöhemmin kukaan ei tiedä, kuinka paljon öljyä järjestelmässä on. Ammattitaitoisen ammattilaisen suorittama huolto nykyaikaisella ilmastointilaitteen huollolla varmistaa, että vuotaneen öljyn määrä on aina tiedossa ja se korvataan sen mukaisesti.
Myös kuivain on vaihdettava asiantuntijayrityksen toimesta suunnitelluin väliajoin. Vain korkeatasoinen ammattitaitoinen työ nykyaikaisilla laitteilla takaa, että järjestelmä on vapaa vedestä. Uudessa kuivaimessa on myös asianmukainen imeytymiskapasiteetti. Muussa tapauksessa korroosio ja siten vuodot ovat väistämättömiä. Talvella jokaisen ilmastointijärjestelmän tulisi käydä vähintään kerran kuukaudessa korroosion ehkäisemiseksi ja öljyn kierrättämiseksi. Erityisesti vuotava höyrystin on erittäin työläs, koska se on asennettu ajoneuvon sisälle kojelaudan taakse. Myös matkustamon suodatin on vaihdettava säännöllisesti. Viimeistään silloin, kun ilmastoinnin ilma haisee oudolta.