- Pusty
Ilmastointilaitteen höyrystimet – KUORMA-AUTOT
(löytyi 1164 tulosta)
Höyrystin on osa autosi ilmastointijärjestelmää. Jos jäähdytys ajoneuvon sisällä ei toimi, syy on usein viallinen ilmastoinnin höyrystin. Talvella ilmastointijärjestelmän vaurioitumisen huomaa, kun tuloilma on kosteaa ja ikkunat huurtuvat. Toinen osoitus likaisesta ilmastointijärjestelmän höyrystimestä on homeinen haju, joka leviää sisätiloihin kytkemisen jälkeen. Tämän varaosan korjaaminen tai puhdistaminen on aikaa vievä toimenpide, joka ei aina onnistu. Usein on järkevämpää vaihtaa koko höyrystin.
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Ilmastointilaitteen höyrystimet.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Seuraavassa käsitellään tätä aihetta yksityiskohtaisesti. Selitämme, miten ilmastointilaite toimii, ja tarkastelemme viallisen höyrystimen syitä. Lisäksi näytämme mahdollisia ratkaisuja, joilla ongelma voidaan korjata mahdollisimman kustannustehokkaasti.
Miten ilmastointilaitteen höyrystin toimii?
Autosi ilmastointijärjestelmä toimii samalla periaatteella kuin jääkaappi. Ne ovat niin sanottuja lämmönvaihtimia, joissa hyödynnetään jäähdytysnesteen muuttuvia aggregaattitiloja (kiinteä, nestemäinen, kaasumainen jne.). Ilmastointilaitteessa erityinen kaasu puristetaan kompressorissa, jolloin se lämpenee. Sitten se johdetaan lauhduttimeen, jossa se jäähtyy ja nesteytyy. Neste on edelleen valtavan paineen alaisena. Ylipaineventtiili antaa ilmastointilaitteen höyrystimessä olevan kylmäaineen nesteen rentoutua ja muuttua takaisin kaasuksi. Kaasu johdetaan sitten takaisin kompressoriin, ja prosessi alkaa uudelleen.
Kun paine höyrystimessä laskee, tapahtuu jäähdytys. Auton ilmastointijärjestelmässä ilmastoinnin höyrystimen lämpötila on noin 2 °C. Sisään imetty raitis ilma johdetaan ilmastoinnin höyrystimen kylmien lamellien läpi ajoneuvon sisätiloihin.
Ilmastoinnin höyrystimen puhdistus - milloin se on tarpeen?
Jos ilmastointijärjestelmä haisee, se johtuu ilmastoinnin höyrystimestä. Tämä epämiellyttävä haju johtuu siitä, että höyrystimen pinnalle kertyy ajan mittaan likapartikkeleita. Yhdessä sinne tiivistyvän kosteuden kanssa sieni- ja bakteeriviljelmät voivat muodostua.
Vaikka matkustamon ilmansuodatin estäisi suurelta osin näiden pöpöjen tunkeutumisen, ilmastointilaite on silti desinfioitava välittömästi. Ihmiset, joiden immuunijärjestelmä on heikentynyt, voivat kärsiä likaisen ilmastointihöyrystimen seurauksista - pahan hajun lisäksi. Vinkki: Erityisesti kylmien ja kosteiden kausien jälkeen on järkevää vaihtaa matkustamon aktiivihiilisuodatin.
Ilmastointijärjestelmän ja höyrystimen puhdistaminen on suhteellisen aikaa vievää, mutta voit tehdä sen itse. Tarvitset erilaisia suihkeita ja/tai erityistä puhdistusvaahtoa, jota suihkutat suoraan höyrystimeen ohuen letkun kautta. Motointegratorin autoalan ammattilaiset neuvovat kuitenkin aina jättämään ilmastoinnin puhdistuksen ammattilaisten käsiin. Tämä on ainoa tapa varmistaa, että höyrystin on täysin puhdistettu ja desinfioitu.
Viallinen ilmastointilaitteen höyrystin: merkit, korjaus ja vaihto
Ilmeisin merkki viallisesta ilmastointilaitteen höyrystimestä on huomattavasti heikentynyt tai olematon jäähdytys. Jos ilmastointilaitteen höyrystimen edessä oleva tuuletin käy jatkuvasti, se on merkki viasta. Parhaassa tapauksessa voit korjata ongelman täyttämällä jäähdytysnestettä. Jokainen ilmastointilaite menettää tietyn määrän jäähdytysnestettä ajan myötä (noin 40 g vuodessa). Osana tarkastusta ilmastointijärjestelmä tarkastetaan ja jäähdytysnesteen taso tasapainotetaan.
On paljon kalliimpaa ja aikaa vievämpää, jos ilmastoinnin höyrystin vuotaa. Ilmastointijärjestelmän höyrystimen korjaamiseen voidaan käyttää erilaisia menetelmiä. Suurin ongelma on vuodon löytäminen. Vuoto voidaan paikantaa UV-lampun avulla. Tätä varten kylmäaineeseen lisätään kontrastiainetta. Tämän jälkeen vuoto hehkuu vihreänä UV-valossa. Jos vuoto on putkissa ja/tai liitännöissä, korjaaminen on mahdollista. Jos itse ilmastointilaitteen höyrystin vuotaa, tämän auton osan vaihtaminen on välttämätöntä.
Irrota ja vaihda ilmastoinnin höyrystin: Mitkä ovat kustannukset?
Höyrystimen irrottaminen ja asentaminen autoon on sinänsä mutkatonta. Vaihtamisesta tekee kuitenkin aikaa vievää monien johtojen ja liitäntöjen irrottaminen. Lisäksi paineistettu jäähdytysneste on tyhjennettävä. Automallista riippuen auton muita osia on purettava. Nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että ilmastointilaitteen höyrystimen vaihtamiseen voi kulua kahdesta kuuteen tuntia. Joissakin automalleissa ilmastointilaitteen höyrystimeen on hyvin vaikea päästä käsiksi, mikä lisää työmäärää entisestään. Tämä tarkoittaa, että joudut maksamaan melko paljon rahaa pelkästään työvoimakustannuksista. Ilmastointilaitteen höyrystimen vaihtaminen itse on suositeltavaa vain, jos sinulla on paljon asiantuntemusta ja kokemusta.
Myös uuden ilmastointihöyrystimen materiaalikustannukset vaihtelevat. Tässäkin tapauksessa ajoneuvomalli asettaa riman. Uusien höyrystimien karkea hintahaarukka on 30-350 euroa. Tähän lisätään jäähdytysnesteen kustannukset.
Asetuksen mukaan vuodesta 2017 alkaen rakennetuissa autoissa saa käyttää vain ilmastoystävällistä - ja huomattavasti kalliimpaa - kylmäainetta R1234yf. Vanhemmissa ajoneuvoissa käytetään edelleen halvempaa, mutta saastuttavampaa kylmäainetta R134a. Hintahaarukka on 60-250 euroa.
Vinkki: Osta uusia ilmastointihaihduttimia verkosta kohtuulliseen hintaan. Motointegrator-verkkokaupassa tarjoamme noin 280 ilmastointihöyrystintä huippuvalmistajilta kohtuulliseen hintaan.