Joulukausi 2024

Ilmastoinnin ohjausyksiköt – VW

(löytyi 7 tulosta)

Sijoituskriteerit
Säädin, säätöläppä VEMO V10-77-1012
Valmistaja:   VEMO
Valmistajan numero:   V10-77-1012
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Säädin, säätöläppä VEMO V10-77-1021
Valmistaja:   VEMO
Valmistajan numero:   V10-77-1021
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Säädin, säätöläppä HANS PRIES 111 099
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   111 099
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Säädin, säätöläppä MAHLE AA 16 000P
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   AA 16 000P
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Säädin, ilmastointilaite MEAT & DORIA K107063
Valmistaja:   MEAT & DORIA
Valmistajan numero:   K107063
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Säätöelementti, ilmastointilaite HANS PRIES 111 100
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   111 100
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Säädin, säätöläppä HANS PRIES 117 220
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   117 220
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Mitä vikoja moottoriajoneuvojen ilmastointijärjestelmässä voi esiintyä?

Moottoriajoneuvojen ilmastointijärjestelmät koostuvat monista osista, joten hyvin erilaiset viat ja toimintahäiriöt ovat mahdollisia. Koska monet kuljettajat käyttävät ilmastointilaitteita vain kesällä, monet viat jäävät usein huomaamatta talvella. Tähän liittyy tietysti riski, jos pienet viat kehittyvät massiivisiksi seurannaisvahingoiksi.

Suosittelemme, että ilmastointilaitteita käytetään vähintään kerran viikossa (mieluummin useammin), myös talvella. Näin ilmastointilaitteen liikkuvat osat voidellaan uudelleen, estetään korroosiota ja huomataan, jos ilmastointilaite ei enää toimi kunnolla. Vaikka et käyttäisikään ilmastointilaitettasi talvella juuri lainkaan ja vika ei häiritse sinua tällä hetkellä, sinun on selvitettävä vika välittömästi. Motointegrator-verkkokaupasta löydät sopivat varaosat ilmastointilaitteisiin tai ilmastointilaitteiden ohjausyksiköihin kohtuulliseen hintaan.

Ilmastoinnin ohjausyksikön toimintahäiriöt

Kesällä ilmastoinnin ohjausyksikön vikaantuminen huomataan nopeasti, kun ilmastointijärjestelmä ei enää jäähdytä ajoneuvoa. Talvella on kuitenkin myös merkkejä ilmastoinnin ohjausyksikön toimintahäiriöstä. Tällaisia ovat esimerkiksi tilanteet, joissa ilmastointijärjestelmän ohjausyksikkö käynnistyy jatkuvasti uudelleen tai ei toimi. Näytön välkkyminen tai lukukelvoton näyttö on myös merkki viasta tai toimintahäiriöstä. Muita viitteitä ovat esimerkiksi:

- Lämpötilan tai ilmanvaihdon säätönuppi ei toimi

- Automaattinen ilmastointi ei toimi kunnolla

- Lämpötilojen varastointi ei ole mahdollista

- Vikailmoitus lämpötila-anturi

- Signaalivirhe tai tiedonsiirto-ongelmat OBD- tai Bosch-testerin avulla

Useat lämpötila-anturit ovat tärkeitä ajoneuvojen ilmastointijärjestelmien toiminnan kannalta, esimerkiksi sisälämpötilan, vasemman ja oikean sekoituskammion anturit, höyrystimen lämpötila-anturi (jäätymisen havaitseminen), moottoritilan tuulettimen lämpötila-anturi, öljynjäähdyttimen lämpötila-anturi ja ulkolämpötila-anturi. Motointegrator-verkkokauppa tarjoaa laajan valikoiman uusia lämpötila-antureita.

Kylmäaineen taso liian alhainen

Toinen yleinen syy ilmastointilaitteen vikaantumiseen on kylmäaineen puute. Ilmastointilaitteet ovat harvoin 100-prosenttisen tiiviitä, joten kylmäainetta on täydennettävä muutaman vuoden välein. Jos kylmäainepiirissä on lisävuotoja, kylmäaine voi myös poistua lyhyessä ajassa, riippuen syystä. Ilman kylmäainetta ilmastointijärjestelmä ei voi toimia ja ilmastointikompressori vaurioituu käytön aikana.

Pelkkä kylmäaineen täyttäminen ei kuitenkaan riitä, jos ilmastointilaite vuotaa. Joka tapauksessa on tärkeää löytää ja korjata vuodon syy. Tätä varten työpajoissa käytetään kontrastiainetta, jonka avulla mahdolliset vuodot voidaan löytää.

Kylmäainetta ei kuljeteta

Vaikka kylmäaineen taso olisi kunnossa, se ei välttämättä kulje jäähdytyspiirissä. Tämä voi johtua tukoksista. Tämä voidaan määrittää tarkistamalla korkeapaine- ja matalapainelinjojen lämpötila. Korkeapainelinjan on oltava lämmin tai kuuma ja matalapainelinjan kylmä.

Jos ilmastointijärjestelmä vuotaa ja menettää kylmäainetta, vaadittua käyttöpainetta ei useinkaan enää saavuteta. Ajoneuvosta riippuen se on 8-14 baaria korkeapainelinjassa ja 2-4 baaria matalapainelinjassa.

Kompressori (kompressori) viallinen

Moottori pyörittää kompressoreita kiilahihnojen/kartiohihnojen avulla, ja ne kuluvat. Kompressorien tai ilmastointikompressorien vikojen yleisin syy on akselin laakerien vuotaminen. Jos ilmastointijärjestelmää ei käytetä ajoittain talvikaudella, kompressorin akseli ei keskity ja kuormittaa akselitiivistettä yksipuolisesti. Öljyä pääsee myös akselille ja akselitiivisteeseen vain käytön aikana.

Syynä ei aina ole itse kompressori. Jos moottorin ja kompressorin välinen kiilahihna on rikki tai liian löysä, kompressori ei toimi riittävästi tai ei ollenkaan. Motointegratorista saat uusia tiivisteitä ja kiilahihnoja sekä muita varaosia auton ilmastointilaitteisiin ensiluokkaisilta valmistajilta.

Ilmastointilaitteen lauhdutin viallinen

Samoin kuin moottorin jäähdytin jäähdyttää jäähdytysvettä, ilmastoinnin lauhdutin jäähdyttää ilmastointijärjestelmän kaasumaista kylmäainetta. Jäähdytys saa kaasun palaamaan nestemäiseen tilaansa. Lauhdutin näyttää samankaltaiselta kuin vesijäähdytin, ja se toimii myös ilmavirran tai tuulettimien avulla. Kuten vedenjäähdytin, myös lauhdutin on alttiina etualueella oleville kiveniskemille, jotka voivat aiheuttaa vaurioita ja vuotoja.

Jos ilmastointilaite toimii vain ajoneuvon ollessa liikkeessä eikä paikallaan, sähköpuhallin tai lämpötila-anturi voi olla viallinen.

Voit hankkia uusia ilmastointilaitteen ohjausyksiköitä, lauhduttimia, kompressorien kiilahihnoja tai jopa antureita, kuten lämpötila-anturin, Motointegratorin palkitussa verkkokaupassa olevan hakunaamarin kautta. Motointegratorista saat huippulaatua premium-valmistajilta, esimerkiksi THERMOTECilta, NRF:ltä, NISSENSiltä, VEMOlta tai BEHR MAHLElta sekä monilta muilta valmistajilta.