-3% suodattimista ja öljyistä

Ilmansuodattimet FILTRON – KUORMA-AUTOT

(löytyi 898 tulosta)

Ilmansuodattimet puhdistavat imuilman ja ohjaavat sen moottoriin ja palotilaan. Syötetty happi on välttämätön palamisen kemiallisessa prosessissa, jotta eksoterminen hapetusreaktio voi syntyä. Tässä reaktiossa polttoaine reagoi hapen kanssa ja johtaa palamiseen sytytystulppien kipinän avulla.

Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia FILTRON kategoriasta Ilmansuodattimet.

Toimintaperiaate

Raikasta ilmaa imetään moottorista imukanavan kautta. Imuputki asennetaan siten, että ilma voidaan mahdollisuuksien mukaan imeä ulkopuolelta. Tämän jälkeen ilma virtaa ilmansuodatinkotelon läpi ja tulee imusarjaan. Siellä ilma virtaa ilmamassamittarin läpi ja pääsee palotilaan kaasuläpän kautta.

Mitä eroa on vakio- ja urheiluilmansuodattimilla?

Vakioilmansuodattimet ovat useimmiten paperisuodattimia, harvoin myös tekstiilisuodattimia. Huokoset ovat hyvin pieniä. Tämä tarkoittaa, että useimmat hiukkaset suodatetaan pois imuilmasta. Suodatin toimii kuitenkin myös vastuksen tavoin, joten ilma virtaa sisään pienemmällä tilavuudella. Urheiluilmansuodattimet on suunniteltu estämään tämä ongelma. Niissä on suuremmat huokoset ja ilma virtaa moottoriin paljon paremmin. Mutta: vastapainoksi moottoriin pääsee myös suurempia hiukkasia. Lika voi kerääntyä ilmamassavirta-anturiin. Monet moottorit ovat turboahdettuja ja tässäkin tapauksessa suuremmat likapartikkelit törmäävät juoksupyöriin, jotka pyörivät jopa 100 000 kierrosta minuutissa. Johtopäätös: mitä suuremmat huokoset ilmansuodattimessa ovat, sitä suuremmat ovat tunkeutuvat likahiukkaset. Tämän seurauksena tiettyjen komponenttien, kuten ilmamassan virtaustunnistimien tai ahtimien, kuluminen on suurempaa ja nopeampaa.

Miksi ja miten öljytä ilmansuodatin?

Tästä syystä urheilusuodattimiin ruiskutetaan myös öljyä. Tämä auttaa, mutta paljon öljyä joutuu imuilmaan sumuna, joka taas voi aiheuttaa ilmamassamittarin johtojen ja muiden komponenttien jumiutumista. Lisäksi öljytty urheiluilmansuodatin tietysti kumittuu ajan myötä, jonka seurauksena myös ilman läpivienti heikkenee. Ei ole mahdollista antaa yleistä vastausta siihen, milloin urheiluilmansuodatin on öljyttävä uudelleen, koska likaantuminen riippuu ulkoisista vaikutuksista.

Korkeissa ilman lämpötiloissa kyky imeä vettä eli kosteutta kasvaa. Kosteus puolestaan sitoo likapartikkeleita. Kylmä ilma taas ei juurikaan pysty imemään likapartikkeleita, koska se ei myöskään pysty imemään vettä. Tässä olisi siis jo täysin erilaiset olosuhteet. Tähän lisätään vielä käyttö esim. vilkkaasti liikennöidyillä teillä, sorateillä jne. Tällaisen urheiluilmansuodattimen omistajien tulisi aina lukea valmistajan käyttöohjeet. Niissä kerrotaan myös, miten ilmansuodatin voidellaan.

Mihin avoimissa ilmansuodattimissa kannattaa kiinnittää huomiota?

Ilman lämpötilalla on merkitystä myös muilla tavoin. Mitä lämpimämpi ilma on, sitä enemmän ilman tiheys pienenee. Tämä tarkoittaa, että lämmin ilma sisältää myös vähemmän happea, kaasua, joka on ratkaisevan tärkeää optimaalisen palamisen kannalta. Niinpä ilmanottoaukko valitaan siten, että ilma imetään mahdollisuuksien mukaan moottoritilan ulkopuolelta. Avoimien urheiluilmansuodattimien on siis imettävä hyvin lämmintä ilmaa moottoritilasta. Alemmalla ja keskinopeusalueella vaikutus tasoittuu.

Vasta täydellä kuormituksella voidaan odottaa merkittävää parannusta suorituskykyyn. Tästä syystä urheiluilmansuodattimiin tarjotaan kylmän ilman imuputkia, joita on saatavana myös suljettuina. Tässäkin on kuitenkin otettava huomioon toinen ongelma. Ilma imetään sisään aaltomaisesti. Jos imuputken pituus ei ole optimaalinen, tällaisen ilman aallon "korkeus" ei myöskään saavuta palotilaa optimaalisesti, mikä tarkoittaa pienempää tehoa. Tästä syystä imuputket on laskettava viritystoimenpiteitä varten, ja on määriteltävä ensisijainen optimointialue.

Milloin ilmansuodatin on vaihdettava? Kilometrien määrän tai vuodenaikojen/sään mukaan?

Vakioilmansuodattimen kanssa tehdään myös kompromissi. Pienemmät huokoset merkitsevät vähemmän likapartikkeleita, mikä merkitsisi suurempaa kulumista yksittäisissä komponenteissa. Toisaalta likaisen ilmansuodattimen säännöllinen puhdistaminen tai vaihtaminen säännöllisin väliajoin on tärkeää. Pienempien huokosten vuoksi vakiosuodatin tietenkin likaantuu nopeammin. Määräaika riippuu kuitenkin myös yksittäisistä olosuhteista.

Uutta paperisuodatinta tulisi pitää aurinkoa vasten ja antaa valon kulkea sen läpi hajanaisesti. Kun likaantumisaste kasvaa, suodatin muuttuu läpäisemättömäksi ja se on vaihdettava. Ajotyylistäsi riippuen suodatin olisi siis vaihdettava tarkistuksen jälkeen. Tai vaihtoehtoisesti, jos ajokilometrejä on vähän, tietyn ajan kuluttua tai tietyn kilometrimäärän jälkeen. Ajoneuvojen valmistajat määrittelevät kummankin erikseen.

Ovatko ilmansuodattimet järkeviä ja hyödyllisiä allergikoille?

Tämä kysymys esitetään yhä uudelleen. Siihen voidaan kuitenkin vastata selvällä ei, koska moottorin imusäleikön kautta tulevaa ilmaa ei suodateta täällä matkustamoon. Tästä vastaa matkustamon raitisilmasuodatin. Raitisilmasuodatin puolestaan olisi yleensä vaihdettava säännöllisesti. Tämä johtuu siitä, että matkustamon raitisilmasuodatin ei ainoastaan suodata likaisia hiukkasia, kuten itiöitä ja siitepölyä. Monet näistä suodattimista on varustettu aktiivihiilellä, jolla on paljon kauaskantoisemmat suodatusominaisuudet. Myös ilmastointijärjestelmän jäähdytetty ilma johdetaan ajoneuvon sisätiloihin suodattimen kautta. Kun ilmaa jäähdytetään täällä, siitä on poistettava kondenssia, joka myös kerääntyy suodattimeen. Sieni-itiöt ja bakteerit voivat tällöin muodostua tänne. Siksi on tärkeää vaihtaa myös tämä suodatin säännöllisesti.