- Pusty
Ilmajousitus – KUORMA-AUTOT
(löytyi 961 tulosta)
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Ilmajousitus.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Miten ilmajousitus toimii?
Hyvällä jousituksella on ratkaiseva merkitys korkean ajomukavuuden kannalta. Se estää pyöriä menettämästä kosketusta maahan kuoppaisilla teillä. Samalla se mahdollistaa ajoneuvon tasaisen ajon. Ilmajousitus on suosittu vaihtoehto. Tässä ilmajousituksessa ilmajousi korvaa klassisen teräsjousen. Se pullistuu kuorman vaikutuksesta. Tämän seurauksena se nostaa autoa ja pehmentää kuoppia.
Ilmajousituksessa yhdistyvät siis jousitus- ja vaimennustehtävät. Integroitu kompressori tuottaa tarvittavan paineilman. Ilmaläpän täyttämällä alusta vaimentaa tehokkaasti iskuja. Samalla se vaimentaa myöhempää tärinää. Ilmajousituksessa tehdään ero yksi- ja kaksipiiristen järjestelmien välillä. Jälkimmäisen ansiosta ajoneuvon kumpaakin puolta voidaan ohjata erikseen. Tätä varten käytetään ilmajousituksen ohjausyksikköä.
Mistä tunnistat viallisen ilmajousipalkeen?
Kompressori syöttää ilmajouselle paineilmaa, joka kompensoi epätasaisuuksia ajon aikana. Maaperän kunnosta riippuen ilmaa syötetään tai pumpataan ilmajousitukseen. Yksi tämän järjestelmän tärkeimmistä elementeistä on jousipalje. Vuosien mittaan sen materiaali kuluu. Syntyy halkeamia ja vuotoja.
Viallisen ilmajousen huomaa vuodosta. Tunnistat ongelman, jos ajoneuvosi ei ole enää vaakatasossa pitkän seisonta-ajan jälkeen. Ajoneuvon korkeus laskee esimerkiksi yön aikana yhdeltä puolelta. Ilmajousen halkeamat ja muut vauriot johtuvat eri tekijöistä. Esimerkiksi lika kerrostuu elementin vierintätaitteeseen. Tämä aiheuttaa reikiä jousen palkeisiin.
Lämpö rasittaa myös palkeiden seinämiä. Niiden vakaus heikkenee. Jos alkuperäinen ilmajousitus on ajoneuvossa, jonka ajokilometrimäärä on yli 100 000 kilometriä, materiaalin väsymistä on odotettavissa. Jousipalkeiden kumiin muodostuu hauraita kohtia. Ne aiheuttavat pieniä vaurioita ja suurempia halkeamia. Ne johtavat vuotoon. Samanlaista materiaalin heikkenemistä tapahtuu, jos ajokorkeus on liian matala tai liian korkea. Tällöin palkeet altistuvat tarpeettomalle rasitukselle, mikä johtaa halkeamien muodostumiseen kumikankaaseen.
Yksi ilmajousituksen vian selvimmistä oireista on erottuva sihisevä ääni. Tämä johtuu siitä, että ilma karkaa jousipalkeiden halkeamista. Muut indikaattorit viittaavat siihen, että jousitus on kulunut. Näitä ovat esimerkiksi heikentynyt iskunvaimennus. Jos et tiedä, mikä ilmajousituksen osa on vastuussa tästä, mutkaton testi voi auttaa. Suihkuta saippuavettä ilmajousen palkeille. Siinä pitäisi edelleen olla paineilmaa. Myös ilmajousituksen muut osat on suihkutettava. Jos ilmakuplia ilmaantuu, ne viittaavat vuotoon.
Ilmajousen vaihtaminen itse on monimutkaista. Siihen liittyy joukko asiaankuuluvia asennusohjeita. Jos näitä ei oteta huomioon, on olemassa vaara, että palkeet vioittuvat uudelleen. Varmista siksi, että
- ilmajousia ei asenneta jännitettynä.
- noudatat ajoneuvon valmistajan antamia tavoitepainetietoja.
- että ajoneuvo ei irtoa nostolavalta ilman kohdepainetta.
- leikkaat ilmaletkut 90 asteen kulmassa, mieluiten erikoistyökaluilla.
Jos ostat uuden ilmajousen, tarvikkeet, kuten Voss-venttiilit, tiivisterenkaiden pidikkeet, tiivisterenkaat ja aluslevyt sisältyvät toimitukseen. Myös nämä kannattaa vaihtaa, jotta uusi ilmajousi ei kulu ennenaikaisesti. Jos monimutkaiset asennusohjeet tuntuvat ylivoimaisilta, on suositeltavaa hakea ammattiapua.
Missä ajoneuvoissa on ilmajousitus?
Keski- ja ylellisyysluokan autoissa on ensisijaisesti ilmajousitus. Se on saatavana lisävarusteena lukuisiin sarjatuotantoautoihin. Se löytyy mm seuraavista malleista:
- Audi (esim. A6, A7 tai Q7)
- Bentley (esimerkiksi Continental GT)
- BMW (esimerkiksi 5-sarja F11, 6-sarja GT tai 7-sarja)
- Mercedes-Benz (esimerkiksi C- tai E-sarja)
- Porsche (esim. Cayenne tai Panamera)
Vakiojousitusten lisäksi on olemassa vastaavat ilmajousitukset jälkiasennusta varten. Vaihtoehtoja on kaksi. Täysjousitusjärjestelmät ottavat hoitaakseen auton koko jousituksen. Muut mallit tukevat olemassa olevaa jousitusta. Tämäntyyppisissä ilmajousituksissa jousipalkeet on valmistettu polyuretaanista.
Motointegrator tarjoaa useita ilmajousituksen osia
Ilmajousitus on jousitusjärjestelmä, jossa hyödynnetään kaasujen kokoonpuristuvuutta. Tällaiset järjestelmät koostuvat useista komponenteista. Näitä ovat venttiilit, kompressorit, jousipalkeet ja ohjausyksiköt. Ajan myötä auton osat kuluvat. Etsitpä sitten ilmajousitusta Fiat Ducatoon tai ilmajousitusta Mercedes E-Classiin, saat hyviä tarjouksia Motointegratorista. Tarjoamme varaosia tähän autonosaan lukuisilta valmistajilta, mm:
- Conti
- AUGER
- WABCO
- CEI
- HEWEA
Valikoimassamme on yli viisi miljoonaa autonosaa. Niille on ominaista korkea laatu.