- Pusty
- SAATAVUUS
- Valmistaja
- Hinta
Ilmajousituksen tasonsäätö – KUORMA-AUTOT
(löytyi 521 tulosta)
Henkilöautoissa ilmajousituksen tarkoituksena on yleensä lisätä mukavuutta, kun taas kuorma-autoissa keskitytään hyötyvaikutukseen. Ilmajousituksen tason säätö voi olla manuaalinen, automaattinen tai esiasetettujen arvojen mukainen. Arvioiden mukaan noin 85 prosenttia kuorma-autoista, 60 prosenttia kääntöperävaunuista ja 95 prosenttia puoliperävaunuista on varustettu tasonsäädöllä ja ilmajousituksella. Raskaiden linja-autojen osalta se on jopa lähes 100 prosenttia. Tasonsäädöllä varustettu ilmajousitus on usein asennettu jo tehtaalla, mutta se voidaan asentaa myös jälkiasennuksena vanhempiin hyötyajoneuvoihin. Motointegrator tarjoaa verkkokaupassa edulliseen hintaan premium-valmistajien varaosia kuorma-auton ilmajousituksen tason säätöön.
Valmistaja: | WABCO |
Valmistajan numero: | 9607318250 |
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 46579 |
Mitä etuja on kuorma-auton ilmajousituksen tasonsäädöllä?
Kuorma-autojen ilmajousituksen ja tasonhallinnan mahdollistamiseksi teräsjousien tai lehtijousien tilalle asennetaan ilmatyynyt. Ilmapalkeet saavat kompressorin kautta määritellyn ilmanpaineen, joka muuttaa jousituksen käyttäytymistä ja mahdollistaa ajoneuvon korkeuteen vaikuttamisen.
Kuorma-auton säätäminen kuorman mukaan ilmajousituksen tasonsäädöllä
Yleisin syy kuorma-auton tai perävaunun varustamiseen tasonsäätö- ja ilmajousituksella on muuttuva mukautuminen erilaisiin kuormausolosuhteisiin. Moottoriajoneuvon optimaalinen maavara ja vaakasuora asento saavutetaan ilmajousituksen tasonsäädöllä riippumatta siitä, onko kuorma-auto tyhjä, täysin kuormattu vai kuormattu yhdeltä puolelta. Sivuttaiskallistuksen korjaamiseksi tarvitaan poikittaisella kuristuksella varustettu kaksipiirinen ilmauslaitteisto, joka voi myös vähentää sivuttaisia vierintaliikkeitä kaarreajossa. Linja-autojen osalta on myös eduksi, että sisäänkäyntipuolta voidaan laskea alas matkustajia varten (polvistuminen).
Sen sijaan yksipiirisissä ilmajousituksissa, joissa ei ole poikittaiskaasua, ilmajousituksen tasonsäätö ohjaa vain koko akselistoa korin nostamiseksi tai laskemiseksi.
Maavaran ja ajoneuvon korkeuden säätäminen ilmajousituksen tasonsäätöjärjestelmällä
Raskas kuorma ei ole ainoa syy säätää ajoneuvon tasoa. Jos on ohitettava matalia siltoja tai portteja, ajoneuvon säädettävä korkeus antaa enemmän liikkumavaraa. Jos kuorma-auto on esimerkiksi 10 cm ennen läpiajoa, sitä voidaan laskea 15 tai 20 cm ilmajousituksen tasonsäädöllä kuormitustilanteesta riippumatta ja nostaa uudelleen normaalille korkeudelle läpiajon jälkeen.
Maastossa olevat esteet voivat myös tehdä tarpeelliseksi lisätä esimerkiksi työmaa-ajoneuvojen maavaraa, jota voidaan sitten taas pienentää asfaltoidulla tienpinnalla.
Vaihtolavojen osalta on myös suuri etu laskea kuorma-auto alas ja ajaa vaihtolavan alle ja nostaa sitä sitten kuorma-auton kanssa nostamalla ajoneuvon korkeutta. Samoin kuorma-auto tai perävaunu voidaan mukauttaa eri lastausrampin korkeuksiin. Perävaunujen kytkentä tai irrotus on nopeampaa ja kuluminen on vähäisempää samalla korkeudella. Tämä vähentää korjauskustannuksia ja huoltotöitä. Ilma-asennuksesta riippuen nostoakselia on mahdollista nostaa tai laskea.
Lisää ajoturvallisuutta ja -mukavuutta kuorma-autojen ja linja-autojen ilmajousituksen tasonsäädön avulla
Ajoneuvon korin kaltevuuden tasaaminen lisää ajoturvallisuutta paitsi kaarteissa myös muissa ajotilanteissa, samoin perävaunun osalta. Tavallisilla teräs- tai lehtijousilla on sama jousen nopeus riippumatta siitä, onko ajoneuvo kuormattu vai tyhjä. Kuormitettuun tilaan tarvittava jousitusvoima johtaa liialliseen kovuuteen kuormittamattomassa tilassa. Tämän seurauksena perävaunulla on taipumus pomppia kuormittamattomana, mikä edistää renkaiden, jousien ja tienpinnan kulumista ja heikentää ajovakautta. Ilmajousituksen tasonsäädin tarjoaa myös valittavissa olevan jousen voimakkuuden, joten se voidaan mukauttaa kaikkiin ajotilanteisiin. Ilmajousituksen erittäin herkkä reaktio lisää myös linja-autojen mukavuutta tai kuorman kuljetus on pehmeämpää.
Tasonsäädöllä varustetun ilmajousituksen edut yhdellä silmäyksellä:
- Vakaa käsittely kaarteissa.
- Kuormasta riippumatta tien ja ajoneuvon korin välinen etäisyys sekä kuormauskorkeus tai säädettävä sisääntulokorkeus pysyvät samoina.
- Renkaiden kiinteä kosketus tienpintaan ja siten turvallinen ajo- ja jarrutuskäyttäytyminen.
- Korkea jousitusmukavuus matkustajille ja kuorman suojaaminen.
- Ajovaloja ei tarvitse säätää kuormaustilanteen mukaan eikä automaattista ajovalojen säätöä tarvita.
- Kuormausluiskan mukauttaminen ja edut vaihdettavien kuormausjärjestelmien avulla.
- Yhden nostoakselin ohjaus mahdollista.
- Vähemmän kulumista, kustannussäästöjä huollossa ja korjauksessa.
- Muistitoiminto mahdollistaa eri ajokorkeuksien kutsumisen esiin napin painalluksella.
Ilmajousituksen viat voivat tietenkin aiheuttaa seurannaisvahinkoja, kuten kaikki alustan viat. Samoin ajoneuvoa voidaan ajaa uudelleen vasta, kun se on korjattu. Sopivat varaosat kompressoriin (ilmansyöttöjärjestelmään), tasonvalvontaan tai ilmajousitukseen saa Motointegratorilta 2-4 päivän toimitusajalla.
Tasonsäätö henkilöautoissa
Pneumaattiset tai hydropneumaattiset jousitusjärjestelmät tuovat myös monia etuja henkilöautoihin. Esimerkiksi monissa farmariautoissa on taka-akselilla ilmajousitus kuormausolosuhteiden tasaamiseksi. Ilmajousitusjärjestelmiä käytetään monien ylemmän keskiluokan tai ylellisyysluokan autojen etu- ja taka-akseleissa. Ne lisäävät ajomukavuutta, ja ne voidaan mukauttaa eri ajotilanteisiin mallista riippuen, esimerkiksi valitsimella comfort-normal-sporty.
Lisäksi monissa henkilöautoissa, joissa on ilmajousitus ja tasonsäätö, maavaraa voidaan muuttaa. Tämä on tärkeä näkökohta myös virityskohteessa, kun ajoneuvo on laskettu alemmas ja sille annetaan lyhyesti lisää maavaraa manuaalisella tasonsäädöllä, jotta se voi ylittää nopeuskuoppia.
Motointegratorista saat kuorma- tai henkilöautojen tasonsäätöön ja ilmajousitukseen laadukkaat varaosat kaikkiin tarkoituksiin kohtuulliseen hintaan.